Oksygenering av vørter, billig løsning!!

beefeater

Norbrygg-medlem
Hei!

Var en tur på Jula i dag og snublet over denne:
http://www.jula.no/oksygenflaske-218532
269kr / (110bar x 0.93 liter) = 2.64kr pr liter gass.
Ikke billig kanskje men med de mengder gass som trengs for å oksygenere 20-30 liter vørter så ser jeg for meg at denne vil vare lenge og siden formatet er så hendig hadde jeg kjøpt den tvert om jeg hadde hatt en regulator som passet. På jula selger de bare regulator som del av et lite hobbyskjærebrennersett som koster 1.800 kroner.

HAr googlet litt nå etter at jeg kom hjem og fant bl.a. denne:
http://www.diywelding.co.uk/?i=39569
Fant ikke noen i Norge som selger regulator, kun i england. Noen som vet om noen som selger?

Noen som har prøvd denne løsningen? Og hvor mye oksygen bruker man på en typisk 20-30 liters batch?
 
Har du mulighet for å finne ut om det er luktfri oxygen på di flaskene?
Brukes jo ofte sporstoffer for å lettere oppdage lekkasje :noway:
 
Jeg har en del erfaring med oksygen under trykk så jeg vet godt hva jeg ikke skal gjøre!
Derfor vil jeg ikke bruke dette før jeg evt får tak i den regulatoren som er beregnet for formålet.

Jeg mistenkte også at gassen kunne være tilsatt luktstoff men det sto ikke noe som tydet på det på flaska. Fant også en kort diskusjon på et engelsk hjemmebryggerforum fra ca 2007 der noen benyttet seg av disse flaskene.

Så for oss som ikke jobber i helsevesenet og kan "låne" slike hendige små flasker med medisinsk oxsygen synes jeg dette virker som en bra løsning til hjemmebruk.
 
Jeg bruker denne løsningen, flaskene fungerer fint. De er ikke tilsatt luktstoff. Fant heller ikke regulator til salgs i norge. Jeg var i kontakt med et firma i uk men det var vanskelig å få de til å sende i posten. Det endte med at jeg kjøpte en av Eirikhol her på forumet. Han hadde kjøpt et par regulatorer i uk, men jeg vet ikke hvor.
 
Er et firma som selger regulatur, en brygger her i Bergen har kjøpt regulator.
Husker ikke navn på firma, tror det var gass service, ska spørre og legge ut firma
 
Viktste; hvor mange brygg varer en slik flaske? Og hvordan doserer du ut gassen?

Tor-Henning; veldig bra! Venter i spenning! Har også dårlig erfaring med å få engelskmenn til å sende ting i posten. Og hvis de gjør det kan det være dyrt.

jan ivar; Den generatoren synes jeg så unødvendig dyr og komplisert ut til vårt formål.
Men det var ikke måte på hva lidelser litt oksygen kunne kurere :)
 
http://www.welduk.com/ sender regulator! Husker ikke pris men den kom under tollgrensa. Må sende mail til de da nettbutikken ikke støtter ordre fra utlandet. Jeg bruker en slik flaske og doserer ca 40 sek i en 25 l batch.
 
Send mail til enquiries@welduk.com og be om ein "Oxygen regulator for oxyturbo and Bernzomatic welding kits E50" Då får du beskjed om å betale £26,99 (prisen er inkludert shipping)på deira registrerte Paypal konto. Dei sørgar for at den flyg under tollradaren utan at du treng å be om det.
 
protto skrev:
Send mail til enquiries@welduk.com og be om ein "Oxygen regulator for oxyturbo and Bernzomatic welding kits E50" Då får du beskjed om å betale £26,99 (prisen er inkludert shipping)på deira registrerte Paypal konto. Dei sørgar for at den flyg under tollradaren utan at du treng å be om det.

Takk for den! epost er sendt ;-)
 
....så da trenger jeg slange og diffusor!

Bryggselv har beluftingsstein type 2 mikron til ok pris. 0.5 mikron på stang til en vesentlig høyere pris.
Hva bruker folket? Noen grunn til å punge ut for 0.5?
 
Jeg har diffusor på stang. Veldig praktisk og vel verdt prisen. Hvis du velger stang så velg 0.5 mikron. Jeg kjøpte min hos MoreBeer. Vet ikke hvor mange brygg det går på en flaske enda, jeg har vel brukt den ca. 10 ganger.
 
Jeg bruker denne flasken med regulator fra nevnte firma i England. Blir levert i en liten foret konvolutt rett i postkassa.
Var dum, og brukte opp den første flaska på tre brygg. Satte på full guffe så skummet freste.
Nå som jeg har kjøpt oksygenføler, viser det seg at det skal veldig lite til før vørteren har fått det den trenger. Det holder med litt trykk i et minutt. Rører litt samtidig. Da viser føleren ca 20 ppm.
Det er vel kanskje mer enn det trengs?
Vil tro flaska varer minst 10 brygg nå som jeg har lært meg hvordan den skal brukes.
 
Sånne pumpeløsninger er det mange som selger. De pumper inn vanlig luft, som gir max 8 ppm O2 i vørter.
Da er det billigere og like greit å vispe inn luft med en malevisp på drillen.
 
Tilbake
Topp