Oksygenering av vørter

Espen Unnvik

Norbrygg-medlem
Hei !

Er det noen som har artikkelnummer: 7186BB (Reservestein til luftepumpe) fra Petit ?

I så tilfelle er det noen som vet hvor høyt trykk en kompressoren må gi for at dette skal fungere ?

Årsaken til at jeg spør er at jeg driver å leker litt med tanken på å anskaffe en portabel oksygen konsentrator....utfordringen er at disse
ofte har ett ganske lavt utgangstrykk.

Hmmm....fant noen nye "steiner", større overflate, i følge selger har de liten motstand, tror jeg må kjøpe inn for å trykkteste.

OK, for å gjøre det litt mer interessant:

http://www.ebay.com/itm/Portable-Oxygen-Concentrator-Generator-Home-Travel-c5-/170593491091?pt=UK_Health_Beauty_Mobility_Disability_Medical_ET&hash=item27b82a1893

Espen Unnvik skrev:
I luft er O₂ konsentrasjonen ca 20%, med konsentratoren har du ca 90%.

Står 30% i produktbeskrivelsen, og da er det ikke verdt det. Du får vel en oksygenflaske inkludert ett par fyllingen for den prisen.

Knut André skrev:
Espen Unnvik skrev:
I luft er O₂ konsentrasjonen ca 20%, med konsentratoren har du ca 90%.

Står 30% i produktbeskrivelsen, og da er det ikke verdt det. Du får vel en oksygenflaske inkludert ett par fyllingen for den prisen.

Det skal godt gjøres å tømme en vanlig 5l oksygenflaske iløpet av sin bryggekarriere. (1l/min i 1 min pr. brygg gir 1000 brygg :) )

Jeg driver å prosjekterer/konstruerer ett automatisk bryggeoppsett.....synes det å slå av og på strøm virker mer fornuftig enn å kontrollere store mengder O2 fra flaske.

Espen Unnvik skrev:
Jeg driver å prosjekterer/konstruerer ett automatisk bryggeoppsett.....synes det å slå av og på strøm virker mer fornuftig enn å kontrollere store mengder O₂ fra flaske.

Ja. Automatisering av O₂-tilførsel høres ut som en dum idé.

Edit: da tenker jeg 100% O2 fra flaske med høyt trykk.

magne1972 skrev:
Uten å ha målt tror jeg ikke akvariepumpa gir noe mer, og den fungerer fint med brusestein.

Takk, det er slike svar jeg er ute etter......hvis noen kan referere til målinger også, så er jeg 100% fornøyd..

8 psi tilsvarer ca 5 meter vann/vørter, så det burde gå bra. Spørsmål hvor mye trykk en brusestein trenger, for at det ikke skal gå latterlig sakte.

Artig idé, forresten.
Automatisering er kult, og et slik apparat er tryggere enn trykkflaske med O2, vil jeg tro, automatisering eller ei.

Pumpa mi er stemplet 0,07 bar og det tilsvarer 1,01 psi.
Pumpa mi leverer ihvertfall nok, så jeg regner med at det skal gå greit.

Edit. 8 psi er foresten 0,55 bar.

Ein halv bar er omtrent som lufttrykket i 4-hjulingen min. Og det er slett ikkje SÅ lite.
Det går jo an å teste ein brusestein på co2 med regulatoren på 8psi og sjå om det funkar. Eg tippar det går fint som f.

Likar ideen din :)

Spennende. Membranseparasjon av luft har blitt brukt ganske lenge til å produsere oksygenanriket luft til dykking, så jeg har troen på at det kan fungere! Det er litt vanskelig å dosere riktig med 100% O2, så å bruke feks. 40% og lenge tid gjør det enklere å treffe riktig metning tror jeg :)

Bjarte H skrev:
Spennende. Membranseparasjon av luft har blitt brukt ganske lenge til å produsere oksygenanriket luft til dykking, så jeg har troen på at det kan fungere! Det er litt vanskelig å dosere riktig med 100% O₂, så å bruke feks. 40% og lenge tid gjør det enklere å treffe riktig metning tror jeg :)

Well, med et flowmeter er det ikke så vanskelig, egentlig, men om man treffer riktig, er man ikke sikker på før man har målt, uansett...

Tilbake
Topp