Ølkjøler/Isbank - hvordan fungerer den?

Hei!

Jeg har i disse dager kjøpt meg en ølkjøler/isbank av en privatperson på Finn.

Han virket egentlig like usikker som meg på hvordan denne kjøleren fungerte, selv om han har brukt den....forstå det den som vil.
Uansett, kan noen kanskje hjelpe meg å forklare hva som skal kobles hvor på denne kjøleren?
Har lagt ved ett bilde av de forskjellige uttakene på den.

Ut ifra lukt så antar jeg at den slangen som er koblet helt til høyre, Nr.1, er den som bringer ølet opp til tappetårnet.
Den andre som også er merket Nr. 1, har en G-kobling i enden, med en ekstra tapp på toppen av koblingen. Som da er vel der kullsyren skal kobles på. Så den er jo grei.

De to siste slangene må vel da høre til kullsyren? eller?
Den som er merket Return, er det den som skal kobles på kullsyre flasken?

Håper dere kan hjelpe meg med dette, da jeg ikke fant noe veldig mye info om koblingene på dette apparatet på nett.
 

Vedlegg

  • Ølkjøler.jpg
    Ølkjøler.jpg
    59,3 KB · Sett: 115
Regner med at dette er kjøling for to tappelinjer pluss glykol. CO2 kobler du til på fatene. Ølslanger fra fat kobler du på 1 og 2. Ølslanger til tappetårn på de andre 1 og 2. Det har ingen betydning hvilken vei du kobler. Out og return er for glykol. Så har du en sløyfe med glykolslange som ligger sammen med ølslangene til tappetårnet. Isoler rundt, f.eks med Armaflex. Da unngår du at ølet som står i slangen blir varmt. Det varme ølet vil gi skumproblem.
 
Tilbake
Topp