Ønsker tips rundt førstegangsbrygging, ølsett.

Ruben D skrev:

Ja du kan meske litt malt i en gryte på komfyren som du da tilsetter ølsettet. Da kan du lage et øl som helt annerledes i karakter og smak en det ølsettet du handlet inn. Lag egen oppskrift eller finn en oppskrift du har lyst å teste så
er det bare til å be om hjelp her så er det nok noen drevene bryggere som kan hjelpe deg med å beregne malt-type og mengde.

[flash=200,200]http://www.youtube.com/watch?v=Kfi86yzhPvw[/flash]
 
arve.thue skrev:
Ja du kan meske litt malt i en gryte på komfyren som du da tilsetter ølsettet. Da kan du lage et øl som helt annerledes i karakter og smak en det ølsettet du handlet inn. Lag egen oppskrift eller finn en oppskrift du har lyst å teste så
er det bare til å be om hjelp her så er det nok noen drevene bryggere som kan hjelpe deg med å beregne malt-type og mengde.

Aha, Skal lese meg litt opp på det da :)

I morgen kommer det 2 ølsett i posten. American Brown Ale og American IPA. Tenker å sette disse snarest mulig  :skitbra:
 
Aleksander_B skrev:
Noe jeg vil anbefale deg å begynne med er å sette gjærstartere. :)

Okei, skal se litt på det :) takk for tipset!

Skal til å sette ølsettet "American brown ale" fra bryggselv nå. Trenger jeg å koke dette settet?
 
Fikk satt brown ale'n, med 500g ekstra lys spraymalt og US-05.
Det ble mildt sagt mye skum i karet, så det ble litt problematisk å måle OG uten ekstra utsettelse for infeksjon.
Fylte et stort glass med vørteren, og klarte sånn noenlunde å tyde meg fram til OG= 1.050.
Endte på 22 liter, til tross for at Bryggselv har skrevet at det skal være 20 liter. Hva har det å si for sluttresultatet? "tynnere" øl? mindre smak?

Spent på å se hvordan den blir :)
 
American brown ale:

Er det meningen at det skal se slik ut på toppen av brygget? ser ut som om det ligger et brunt slim oppetter bøtta.
Det skal sies at det var mye StarSan-skum i bøtta når jeg satte brygget.
 

Vedlegg

  • IMAG0211.jpg
    261,7 KB · Sett: 747
Tipper alt er i skjønneste orden der. Er helt vanlig at det ser litt ulekkert ut under gjæringen. Noe av skummet fester seg langs kanten men det er helt normalt.
Blir nok bra det der.
 
arve.thue skrev:
Tipper alt er i skjønneste orden der. Er helt vanlig at det ser litt ulekkert ut under gjæringen. Noe av skummet fester seg langs kanten men det er helt normalt.
Blir nok bra det der.

Nice, takk for raskt svar  ;)
Forrige (første) ølsett jeg lagde, gjæret jeg på 21-22°C. Tenkte å gjære dette brygget på 20°C.

Har temperatur noe å si for hvor god utgjæring man får?
Burde man øke temp på ett eller annet tidspunkt?
 
Dersom du hadde åpnet på lokket hadde du sett at det som ser ut som slim fra utsiden er faktsik skum inni. Det er gjæringa som danner mye skum i begynnelsen av bryggingen. Etter endt gjæring vil det ligge en ring øverst med rester av skum og trub (Humlerester etc.). Alt dette er normalt :)
 
Høyere temp kan gi bedre utgjæring, men kan igjen produsere mer estere (dog noe avhengig av gjærstammen).
 
Hei igjen!

Øker innsatsen litt, og skal nå sette starter.

Har funnet en liten howto på hvordan man skal lage starter, men har etpar uoppklarte spørsmål. Følger bryggselv sin guide: http://www.bryggselv.no/pages/gjaerstarter

1: Det står "kok opp ønsket mengde vann". Ifølge mr.maltys kalkulator, må man punche inn "OG" før man får opp "liters of starter required". Jeg vet jo ikke OG før brygget er i gjæringskaret, og da er det litt seint å begynne å sette starter. What to do?

2:
Det står: "tilsett gjærnæring". Hva er gjærnæring, og hvor nødvendig er dette?

3: Hvordan vet jeg at starteren har gjæret seg ferdig, og at den er klar for å brukes i vørteren?

4: Når dere lager starteren, har dere den bare i en potetgullskål el.l. med plast over? evt hva bruker dere?


Om noen vet av en mere detaljert guide på å lage starter, setter jeg pris på link :)
 
Ta utgangspunkt i den beregnede OG-en i det aktuelle ølet du skal brygge.

Gjærnæring får du fra f.eks. White Labs og Wyeast. Disse inneholder næringsstoffer (bla. nitrogen og zink) som, er viktige for gjæren når den skal formere seg.

Når du ser det har sluttet å stige bobler opp langs sidene i starteren, er den ferdiggjæret. Da er det lurt å sette den i kjøleskap et døgn eller to for bunnfelling. Da kan du dekantere av "starter-ølet" som kan sette uønsket smak og tynne ut ølet ditt.

Det vanligste er vel kanskje å bruke erlenmeyerkolber til startere. Dekk tuten med folie, så sliper du ikke inn støv. Starteren kan kokes og kjøles ned i samme kolbe.
 
Gahr skrev:
Ta utgangspunkt i den beregnede OG-en i det aktuelle ølet du skal brygge.

Gjærnæring får du fra f.eks. White Labs og Wyeast. Disse inneholder næringsstoffer (bla. nitrogen og zink) som, er viktige for gjæren når den skal formere seg.

Når du ser det har sluttet å stige bobler opp langs sidene i starteren, er den ferdiggjæret. Da er det lurt å sette den i kjøleskap et døgn eller to for bunnfelling. Da kan du dekantere av "starter-ølet" som kan sette uønsket smak og tynne ut ølet ditt.

Det vanligste er vel kanskje å bruke erlenmeyerkolber til startere. Dekk tuten med folie, så sliper du ikke inn støv. Starteren kan kokes og kjøles ned i samme kolbe.

Skal brygge Bryggselv sin Wit, og tenker å tilsette 500g spraymalt for å øke ABV.
1: Hvordan beregner jeg forventet OG da?
2: Er det helt feil å ha den i en 1,5l desinfisert brusflaske?
3:Er gjærnæring helt nødvendig? [size=8pt](får bestillingen i morgen, så håper på å slippe en ny bestilling  ::)[/size]
4: Ser også det skal tilsettes ca 100g spraymalt pr.liter vann. Om jeg da ender opp med 2,5 liter starter (dvs 250g spraymalt i starteren) skal jeg da kun tilsette 250g spraymalt i selve vørteren for å ende opp med samme ABV som om jeg ikke hadde satt starter? [size=8pt]sliter litt med å formulere spørsmålet her, håper jeg gjorde meg forstått...[/size]

[size=8pt]For å prøve å forklare bedre hva jeg mener: I utgangspunktet ville jeg bruke 500g spraymalt i vørteren for å øke ABV.
Når jeg tilsetter 250g spraymalt i starteren; må jeg fortsatt bruke 500g spraymalt i vørteren for å oppnå samme ABV, eller kan jeg medregne de 250g jeg hadde i starteren, slik at jeg da kun tilsetter 250g i vørteren?[/size]

Mulig spørsmålet blir litt klarere om jeg spør slik; Blir det alkoholutvikling i starteren, som bidrar til å øke ABV på ølet?

---

Første gjærstarter blir satt i morgen!
 
Forventet OG kan du estimere ut fra ABV. 4,7% tilsvarer ca 1047. 500g maltekstrakt på 18L gir deg ca 1010, så totalt 1057. Dette er litt høyt til en belgisk Wit... Synes utgangspunktet 1047 passer bedre, kanskje øke til 1052 noe som tilsvarer 250g spraymalt.

Går ut fra at du har flytende gjær. Dersom pakken er ny (+- 1 mnd) ville jeg ha satt en starter på 1-1.5L.

Dessinfisert brusflaske går greit.

Gjærnæring er anbefalt, men det går uten også.

Startervørteren taes ikke med i noen beregninger, men den blir til slutt til alkohol, har en OG på 1040, noe som indikerer ca 4%ABV. Det beste er å la starteren bunnfelle og helle av vørteren da den kan smake oksydert.

Når dette er sagt så ville jeg bare fulgt anvisningene fra Bryggselv og ikke tilsatt store mengder ekstrakt kun for å få opp ABV. Slike ekstraktsett er en "ferdig pakke", og du vil ende opp med et øl med for høy FG hvis du prøver å sprite det opp med mere ekstrakt. En mulig løsning er litt ekstrakt og litt sukker.

Lykke til!
 
okei  :)



Bør jeg ha gjærlås på flaska jeg setter starteren i, eller brukes bare alufolie?

Skal starteren ristes noe underveis, eller skal den bare stå i ro å godgjøre seg?
 
Tilbake
Topp