oppbevaring av råvarer

Hei.

Jeg har opparbeidet meg et lite lager, men jeg hadde noen spm som jeg håpa noen kunne hjelpe meg med:

Malt: bestiller alt fra 1 kg til 25 sekker med uknust malt. Oppbevarer dette i kjelleren - ca fra 10-15 grader. Oppbevarer dette i bokser bak forheng(eks 5 kg plastsekk fra bryggselv ligger enten uåpnet eller åpnet(da lukket med klemmer) i disse eskene med lokk.

Humle: oppbevarer på samme måte som malten(dette gjelder kun uåpnede vakumpakkede humlepakker), åpne pakker med humle legges i plastpose og i fryseren

Gjær: tørr - som ovenfor, fersk: i kjøleskap

Maltekstrakt: åpnede pakker legges plastposer og så i fryseren. Uåpnede legges i ekser som nevnt ovenfor.

Så lenge det er tørt, mørkt og svalt, 10-15 grader, så er ihvertfall det opplegget du har der perfekt for malten. :)

Det er en god investering å oppbevare all humle i fryseren. Både åpnet og uåpnet. Malten bør oppbevares tørt.

Jeg har satt en starter denne uka på en åpent pose med spraymalt. Den har ligget godt pakket inn i en brødpose i temperatur på ca 15 grader i snaue to måneder. Burde den ha vært oppbevart i frysen? Vil jeg kunne få problemer med starteren pga av dette?

Marius K. skrev:
Jeg har satt en starter denne uka på en åpent pose med spraymalt. Den har ligget godt pakket inn i en brødpose i temperatur på ca 15 grader i snaue to måneder. Burde den ha vært oppbevart i frysen? Vil jeg kunne få problemer med starteren pga av dette?

Det går nok fint, i spraymalt er stivelsen allerede omdannet til sukker. Det er nok heller enzymaktiviteten i malt om forringes over tid, men det har du ikke i en spraymalt.

Mats Ø. skrev:
Så lenge det er tørt, mørkt og svalt, 10-15 grader, så er ihvertfall det opplegget du har der perfekt for malten. :)

Bjarte H skrev:
Det er en god investering å oppbevare all humle i fryseren. Både åpnet og uåpnet. Malten bør oppbevares tørt.

Takk for gode svar... da legges alt av humle i fryseboksen fremover!

Bjarte H skrev:
Da jeg var innom Bryggselv, anbefalte de meg å legge det i kjøleskapet inntil jeg skulle bruke det. Kan jeg tolke det slik at fryseren er bedre egnet?

Om det er kort tid til du skal bruke opp all humlen du har kjøpt, går det fint å legge det i kjøleskapet. Bruker du ikke opp alt innen "kort" tid, legg det i fryseren, det er omtrent samme bevegelse som å legge det i kjøleskapet, men du bevarer humlen bedre ved å lagre den i fryseren!

Stenumgard skrev:
Bjarte H skrev:
Da jeg var innom Bryggselv, anbefalte de meg å legge det i kjøleskapet inntil jeg skulle bruke det. Kan jeg tolke det slik at fryseren er bedre egnet?

Det holder seg best i fryseren ja.

En ting ang humle i fryser:

"tiner" dere humlen før den tilsettes til kok eller tørrhumling?

Bruker å ta den opp og måle under mesking. Så den tiner vel litt på den tiden, men det er vel neppe noen nødvendighet?

janvad skrev:

Kassene er laget av Polypropylenplast. Samme som de små boksene fra ikea som du bruker  ;) Og nesten helt sikker på at de kassen fra Clas også er laget av Polypropylenplast  :)
Så ja de kan brukes til oppbevaring av det meste. Også mat. Forskjellen fra de og de som er på clas, er at de er veldig mye billigere også at du må kjøpe låseklips i tillegg. (10,- for 4 stk)
http://no.wikipedia.org/wiki/Polypropen

Hvordan oppbevarer dere rør fra White labs i kjøleskapet - liggende eller stående på lokket?

Har bare hatt fersk gjær i kjøla en gang før og da sto den på lokket, men synes den klumpet seg veldig og var noe vanskelig å riste løs når jeg skulle pitche den i starteren.

har mine rør liggende i hyllene i døra på kjøleskapet. Har ikke hatt noe problemer med å riste ut alt sammen.

Rister du nok, løsner det alltid. Om rørene ligger eller står den ene eller den andre veien betyr ingenting. Men de må uansett alltid lagres i kjøleskap.

Tilbake
Topp