Oppskrift på 1664 Blanc

Noen flere som har prøvd seg på denne og vil gi sin tilbakemelding? :)
Har veldig lyst til å prøve meg på denne ved neste brygg, men lurer veldig på hvordan det har gått for de siste som har prøvd denne?
 
Ble desverre satt i kø her, fikk ikke tak i alt på bryggselv sist så det ble en enkel pale ale i stedet.
Men skal prøve i sommer en gang!
 
Noen flere som har prøvd seg på denne og vil gi sin tilbakemelding? :)
Har veldig lyst til å prøve meg på denne ved neste brygg, men lurer veldig på hvordan det har gått for de siste som har prøvd denne?
Prøvde meg på denne, men den ble dessverre helt ut i do pga min første infeksjon (tror det skjedde noe med gjærstarteren). Fikk ikke tak i humlen ved 2. forsøk, så lagde ny Wit med samme maltsammensetning men annen humle som jeg ikke ble sånn kjempefornøgd med.
 
Prøvde meg på denne, men den ble dessverre helt ut i do pga min første infeksjon (tror det skjedde noe med gjærstarteren). Fikk ikke tak i humlen ved 2. forsøk, så lagde ny Wit med samme maltsammensetning men annen humle som jeg ikke ble sånn kjempefornøgd med.

Okay, hvilken humle fikk du ikke tak i og hva byttet du den med?
Tenkte jeg ville bytte en av de humlene selv se, for med tanke på smakene som er i ølet tenker jeg at f.eks Galaxy er jo en humle som vil passe midt i blinken.
 
Okay, hvilken humle fikk du ikke tak i og hva byttet du den med?
Tenkte jeg ville bytte en av de humlene selv se, for med tanke på smakene som er i ølet tenker jeg at f.eks Galaxy er jo en humle som vil passe midt i blinken.
Strisslespalt var humlen jeg tenkte på som jeg ikke fikk tak i dag jeg skulle brygge på nytt. Ser nå i oppskriften at jeg har brukt et helt annet humleskjema med Hallertauer, så den andre witen jeg brygget er jo ikke sammenlignbar. Jeg som hugset feil i farten da jeg svarte tidligere beklager.
 
Det er best å bruke Crystal hvis du ikke får tak i Strisselspalt. Dersom du ønsker å få opp citrus smaken i witten så kan du tilsette frukt-humle Citra, Amarillo 5min mot slutten. Kronenbourg Blanc har en IBU på rundt 15, så det er viktig ikke overdrive med mengden av humle.
 
Herlige svar:) For fant 2-3 humler som kunne substituere Strissen, men viste ikke hvem som var mest anbefalt!

Ja citra er mulighet, men vurdere å bytte amarillo'en eller Mosaic'en med Galaxy humla da den er både sitrus preget og ikke minst tropiske frukter.
 
Flasket en batch med "Kronenbourg Blanc" brygd på Strisselspalt og Citra-humle i dag og skal prøve den om to uker. Men etter første smak så har jeg kanskje puttet litt for mye apprikos (litt for søtt). Tenker også å tilsette Grapefrukt eller en Citrus-fruktskall blanding for å få frem litt frisk syrlighet i ølen til neste gang. Men må si at jeg er absolutt på en rett sti ;)
 
Flasket en batch med "Kronenbourg Blanc" brygd på Strisselspalt og Citra-humle i dag og skal prøve den om to uker. Men etter første smak så har jeg kanskje puttet litt for mye apprikos (litt for søtt). Tenker også å tilsette Grapefrukt eller en Citrus-fruktskall blanding for å få frem litt frisk syrlighet i ølen til neste gang. Men må si at jeg er absolutt på en rett sti ;)
Spennende! Hvem oppskrift brukte du?
 
Flasket en batch med "Kronenbourg Blanc" brygd på Strisselspalt og Citra-humle i dag og skal prøve den om to uker. Men etter første smak så har jeg kanskje puttet litt for mye apprikos (litt for søtt). Tenker også å tilsette Grapefrukt eller en Citrus-fruktskall blanding for å få frem litt frisk syrlighet i ølen til neste gang. Men må si at jeg er absolutt på en rett sti ;)

Hvis du kun er ute etter litt "syrlighet", så kan du jo gjøre en mesk som har ca 15-20 minutter på 45-50 grader. Det senker Ph'en litt og kan oppleves som litt syrligere, hvis basen er for det meste pilsnermalt.
 
Hei folkens! Etter å ha lest denne tråden for et par uker siden, tenkte jeg å dokumentere bryggeprosessen til vårt eget forsøk på å klone 1664 blanc. Har laget et innlegg om bryggeprosessen, og kommer til å legge ut et nytt om hvordan resultatet ble så fort den har stått ferdig. Er utrolig spent, men tør ikke å ha alt for høye forventninger da denne ølen er knallgod, og fallhøyden dermed er stor.

https://bryggkompaniet.wordpress.com/2015/10/05/kronenbourg1664blanc-del1/
 
Hei
Hei folkens! Etter å ha lest denne tråden for et par uker siden, tenkte jeg å dokumentere bryggeprosessen til vårt eget forsøk på å klone 1664 blanc. Har laget et innlegg om bryggeprosessen, og kommer til å legge ut et nytt om hvordan resultatet ble så fort den har stått ferdig. Er utrolig spent, men tør ikke å ha alt for høye forventninger da denne ølen er knallgod, og fallhøyden dermed er stor.

https://bryggkompaniet.wordpress.com/2015/10/05/kronenbourg1664blanc-del1/
Hei
Er så spent på resultat av denne ølen at jeg nestne ikke kan vente.
Når kommer det en oppdatering ???
 
Hei

Hei
Er så spent på resultat av denne ølen at jeg nestne ikke kan vente.
Når kommer det en oppdatering ???

Så gøy at du gleder deg, jeg er utrolig spent selv! Vi skal flaske til søndag, så da kan jeg ta en liten prøvesmak og skrive et nytt innlegg :) Også skal jeg selvfølgelig skrive en endelig oppdatering når den har stått lenge nok på flaske og er ferdig.

Noen som har tips om hvor lenge den burde stå på flaske før den er ferdig?
 
Så gøy at du gleder deg, jeg er utrolig spent selv! Vi skal flaske til søndag, så da kan jeg ta en liten prøvesmak og skrive et nytt innlegg :) Også skal jeg selvfølgelig skrive en endelig oppdatering når den har stått lenge nok på flaske og er ferdig.

Noen som har tips om hvor lenge den burde stå på flaske før den er ferdig?

Jeg går som regel for 14 dager på flaske i 20-25 grader for karbonering og halveis omtrent snur jeg flaskene på hodet en gang eller to for å virvle opp litt gjær/sukker i bunn så den også blir med i karboneringen. Om det er nødvendig vet jeg ikke, men gjør nå hvertfall det! :)
Så setter jeg den en ukes tid kaldt så man blir kvitt evt. tåke på flasken.
Ang. eventuell lagring og når den er best mulig vet jeg ikke, da jeg er ny innen wit brygging! :)

Bare å fortsette å skrive, og linke her!
Vi følger med i spenning! ;-)
 
Sist redigert:
Jeg går som regel for 14 dager på flaske i 20-25 grader for karbonering og halveis omtrent snur jeg flaskene på hodet en gang eller to for å virvle opp litt gjær/sukker i bunn så den også blir med i karboneringen. Om det er nødvendig vet jeg ikke, men gjør nå hvertfall det! :)
Så setter jeg den en ukes tid kaldt så man blir kvitt evt. tåke på flasken.
Ang. eventuell lagring og når den er best mulig vet jeg ikke, da jeg er ny innen wit brygging! :)

Bare å fortsette å skrive, og linke her!
Vi følger med i spenning! ;-)
Takk for tips :) Vi skal igang med flasking nå straks, så da kommer det et innlegg senere i dag.
 
Tilbake
Topp