På´n igjen, juleøl vil ikke gjære ut.

Har prøvd oss på en juleøl, bryggedagen gikk fint og vi ante fred og ingen fare.
Men, det er alltid et men for vår del..tydeligvis.

Vi har satt opp oppskrifta med hjelp fra beersmith, tweeka litt på på en oppskrift vi fant på nett. Beersmith har estimert en FG på 1016, OG var 1116.
Herlighete gjæra som bare det frem til uke to, den siste uka har den stått bom stille på 1030. Svært liten, til null aktivitet i bøtta.
Brygget har stått i samme gjæringskar i 3 uker og to dager. Hva gjør vi? skal vi bare tappe, og håpe på det beste? Stikke om? Booste igang gjæringa igjen, hvordan gjør vi i såfall det?

mvh Knoll og Tott...

Evensen skrev:
Har prøvd oss på en juleøl, bryggedagen gikk fint og vi ante fred og ingen fare.
Men, det er alltid et men for vår del..tydeligvis.

Vi har satt opp oppskrifta med hjelp fra Beersmith, tweeka litt på på en oppskrift vi fant på nett. Beersmith har estimert en FG på 1016, OG var 1116.
Herlighete gjæra som bare det frem til uke to, den siste uka har den stått bom stille på 1030. Svært liten, til null aktivitet i bøtta.
Brygget har stått i samme gjæringskar i 3 uker og to dager. Hva gjør vi? skal vi bare tappe, og håpe på det beste? Stikke om? Booste igang gjæringa igjen, hvordan gjør vi i såfall det?

mvh Knoll og Tott...

Med OG på 1.116 så er vel FG på 1.030 veldig normalt. Hva beersmith sier skal være FG kan du bare droppe å se på først som sist. Normalt så vil FG være 1/4 av OG. Mål SG over noen dager, hvis den er stabil så er det bare å tappe på flaske.

Ah, så bra! Tusen takk for raske svar.
OG ble innmari høy, men mtp at vi brukte div søtning som kan måle seg med årsforbruket til Brynhildsen, så er det kanskje ikke så rart.

Men, men en såpass høy fg, burde vi justere sukkermengden til karbonisering? Hvordan regner vi ut dette?

Evensen skrev:
Ah, så bra! Tusen takk for raske svar.
OG ble innmari høy, men mtp at vi brukte div søtning som kan måle seg med årsforbruket til Brynhildsen, så er det kanskje ikke så rart.

Men, men en såpass høy fg, burde vi justere sukkermengden til karbonisering? Hvordan regner vi ut dette?

Så lenge FG er stabil, så betyr det at alt sukkeret som kan gjære er gjæret. Dermed trenger man ikke å ta hensyn til FG når man tilsetter sukker for karbonering.

Jeg ville ikke ha bekymret meg for dette overhodet. Dere har jo hatt en god utgjæring og med en alkoholprosent på over 11 prosent så ville jeg vært strålende fornøyd med litt sødme i ølet  ;)
Flask i vei og karboner med vanlig sukkermengde  ;)

kintii skrev:
Jeg ville ikke ha bekymret meg for dette overhodet. Dere har jo hatt en god utgjæring og med en alkoholprosent på over 11 prosent så ville jeg vært strålende fornøyd med litt sødme i ølet  ;)
Flask i vei og karboner med vanlig sukkermengde  ;)

holder med deg der, så sterkt øl smaker best med litt sødme i bunnen.
Vi er fortsatt så uerfarne at vi ikke "leser" hvordan smaken på ølen blir ut i fra målingene, men en høyere fg vil gi mer sødme? Om jeg har forstått det riktig.
At beersmith sier 1016 har igrunn ikke så mye å si, når målingene har gitt det samme resultatet over flere målinger så er den ferdig?

Evensen skrev:
kintii skrev:
Jeg ville ikke ha bekymret meg for dette overhodet. Dere har jo hatt en god utgjæring og med en alkoholprosent på over 11 prosent så ville jeg vært strålende fornøyd med litt sødme i ølet  ;)
Flask i vei og karboner med vanlig sukkermengde  ;)

holder med deg der, så sterkt øl smaker best med litt sødme i bunnen.
Vi er fortsatt så uerfarne at vi ikke "leser" hvordan smaken på ølen blir ut i fra målingene, men en høyere fg vil gi mer sødme? Om jeg har forstått det riktig.
At Beersmith sier 1016 har igrunn ikke så mye å si, når målingene har gitt det samme resultatet over flere målinger så er den ferdig?

Helt korrekt på begge spørsmålene  ;)

Høyere FG=Mer restsødme og det at dere har fått like målinger over flere dager gjør at dere bare kan flaske ølet, iallefall når det har stått i 3 uker  ;)

Som sagt i tidligere tråder, FG estimeres vanligvis til 1/4 av OG
Så jeg ville vært meget fornøyd med dette

Sent from my iPhone using Tapatalk

Fg tilsvarer ikke nødvendigvis restsødme. Ikke gjærbare sukkerarter smaker ikke veldig søtt. I deres tilfelle derimot, kan det være at ikke gjæra klarer mer pga høy alkoholprosent, og da vil høy fg også kunne gi mye restsødme. Av samme grunn kan det være utfordrende å få karbonert ølen, hvis gjæra ikke klarer særlig mer.

Petter F skrev:
Fg tilsvarer ikke nødvendigvis restsødme. Ikke gjærbare sukkerarter smaker ikke veldig søtt. I deres tilfelle derimot, kan det være at ikke gjæra klarer mer pga høy alkoholprosent, og da vil høy fg også kunne gi mye restsødme. Av samme grunn kan det være utfordrende å få karbonert ølen, hvis gjæra ikke klarer særlig mer.

Det var beregnet 9% alkohol, så vi kjøpte gjær basert på det. Det logiske er at du har rett, håper ikke det ;)

Uansett, havner den på 9-11% er ikke mye kullsyre noe jeg jager etter, snarere tvert om. Er mer bekymret for at flaskene sprekker, noe svarene her er en god indikasjon på at ikke kommer til å skje.
Vi tapper i morra, forhåpentligvis har vi en kraftig, mørkt og snasent juleøl å by på om noen uker.

Tilbake
Topp