Pale Ale med Sitrongress

AudunWS

Dommer
Har planer om en liten Pale Ale som skal slukke tørste jente-ganer, den blir lagd til min datter ;) Siden hun ikke er stor fan av alt for mye humle så tenkte jeg en litt mild Pale Ale og krydre med sitrongress. Det må jo bare bli en perfekt sommerslager!

Det skal brygges i helgen og det jeg har liggende er Nelson, East Kent Golding, Saaz og Cascade.

Batchen er 23 liter.
Noen gode tips til humleskjema? Har en singel hop Cascade til gjæring, så det kan jo være noe annet enn det...

Hehe, jeg har lenge gått rundt å tenkt på det samme.
Hva med å lage en liten 5l. test batch så snart som mulig? Så har du tid til å lage full batch klar til sommeren :)

Orker ikke lage så liten... Tar like lang tid jo. Nei, vi smeller til med et skikkelig eksperiment! Det blir sitrongress og super yeast, står og godter seg på magnetrøreren nå

Når vi lavet Sitrongress Pale Ale mener jeg at vi, etter tips fra Nøgne Ø (via gahr? husker ikke helt i forbifarten) tilsatte sitrongresset rett etter koking(mens det enda er varmt i kjelen, slik at evt. bakterier dør) - da det ikke må kokes.
Det var altså med under nedkjøling, og ble filtrert ut da vi overførte til gjæringskaret.

Ble merkbart sitrongress-preg på øl'et - særlig etter 3-4 måneder, da humla hadde roet seg og all gjærsmak var borte.

Jeg har brukt sitrongress i wit et par ganger. Tilsatte det på slutten av kokingen, ca 10 min. Det ga en flott ekstra smak i ølet! Sitrongress avgir vistnok bitter/besk smak hvis det blir kokt for lenge, og den friske sitrussmaken forsvinner med lengre koketid. I matlaging blir sitrongress ofte kokt 5 - 10 min.

EKG og Cascade er begge flott til pale ale, og passer godt sammen med sitrongress på hver sin måte:)
1 - 1,5g/l ved 20 min og 1 - 1,5g/l 5 min er vel ikke uvanlig, eventuell tørrhumling når stormgjæringa har avtatt. Hvis du vil ha enda mindre humlepreg kan det sikkert senkes og dropp tørrhumlinga.
Vet ikke hvor bittert du vil ha ølet, men 20 - 40 IBU er vel sånn røfflig..

Lykke til:)

Har sett noen tråder hvor det er kommet tips fra Nøgne Ø, de tilsetter 3gr/l rett etter koking. Så det har jeg tenkt å prøve. Fikk til slutt tak i sitrongress også, det er jo ikke dagligdags her i Indre Østfold...

Mulig jeg skal holde meg til EKG, mener å huske at den ikke har så sterk citrus preg som Cascade. Jeg liker det bittert, men nå er jo denne til sarte jenteganer, så da havner vi nok rundt 30IBU tenker jeg.

I morgen skal det brygges, og jeg vil holde dere oppdatert! Blir den vellykket så er det ikke umulig det blir et ekstra fat på PF under NM i mars :)

En liten oppdatering...

Flasket brygget i dag, litt over 3 kasser med eksperiment-øl. Starta på ca 1.050 og slutta på FG 1.006!
Etter ca en uke på gjæring så splitta jeg batchen og tørr-"humlet" med ekstra 38gr sitrongress på 15 liter. Så i dag ble det altså flasket, og jeg er jaggu usikker på resultatet. Foreløpig smaker det litt te, men det er jo lunken vørter uten kullsyre. Vi får no sjå ka som skjer etter litt lagring...

Tilbake
Topp