PBW i mitt øl

Bjørn Evan

Norbrygg-medlem
Jeg har PBW-rester i øllet mitt. Er dette ødelagt/problematisk eller er det bare "uheldig" ?

Bakgrunn:
Svelger min stolthet og spør på forumet før jeg gjør det jeg er redd jeg må gjøre.
Under flaskingen av batch #49 gjorde jeg min første skikkelige bryggetabbe. Jeg forvekslet min PBW-dunk med min Starsan-dunk.

Etter grundig vask med PBW og skylling med vann fikk flaskene en dusj med PBW istedet for Starsan før de fikk renne av seg. Er dette ødelagt og kanskje giftig øl, eller er det verdt å spare på ?
 
Sist redigert:
Enig. Men jeg fant den ikke, så jeg trodde den var avviklet.
Fant den nå (men får ikke slettet den her)
 
Jeg googlet "pbw datablad".
Første linken var Bryggselv, du kan jo også finne leverandørens sider, men dette var den første og beste og jeg tror nok den inneholder riktig informasjon.

Der står det:
ADVARSEL
Kan være farlig å svelge. Kan forårsake irritasjon i øyne. Inneholder sodium metasilicate og sodium carbonate.
Hvis det fås i øynene, skyll med kaldt vann i minst 15 min. Hvis det svelges, ikke fremprovoser oppkast. Drikk så mye vann eller melk som mulig og ring lege.


Det er også en link til sikkerhetsdatabladet fra den siden.

Det er nok ikke store mengden med stoffer du har fått i flaskene, men jeg personlig hadde tømt det ut.
 
Det er en ting i databladet som LarsUlv linket som gjør at jeg ville dumpet alt. Opptil 5% av innholdet i PBW er ukjent (Konfidensiell). Det er angitt som øyeirriterende og nå skal du kanskje ikke helle øl'et i øynene, men jeg er nå rar sånn. Vet jeg ikke hva som inngår i noe så vil jeg heller ikke helle det i meg hvorenn uttynnet det er. Jeg tar heller ett tap av ett brygg enn å potensielt skulle skade meg selv eller andre som skulle drikke det jeg har laget.
 
Det sier seg selv at vi ikke bruker stoffer der en liten rest kan medføre død og skader så jeg tviler på at rester etter avrenning kan medføre slikt.
Stoffer med ukjendt innhold brukes en del, bl.a. 5star PH5,2 og også StarSan er et slikt, som det også påståes kan drikkes.
Så har vi det mere kjendte stoffet lut, noe jeg tror jeg fikk for mye av til jul med påfølgene oppkast, men jeg lever.
(det sies at en lutefisk middag med rabarbragrøt til desert medfører døden pga. rester etter nøytraliseringen av syren)

Jeg får heller ikke lyst på øl med mulig renseveskerester, men kan du (red:)ikke prøve noen flasker og raportere ? :)
 
Sist redigert:
For å først være djevelens advokat her - sist jeg sjekket er PBW en veldig basisk løsning med høy PH (11-12) og er vel en "light" versjon av kaustisk soda (correct me if im wrong), og som i alt som vannes ut får en jevnere og tryggere ph verdi. Hvis da rester av PBW hives i 25L vørter skal PH da naturligvis senkes til nermere 9-7, og potensielt sett(!) ikke være et problem.
Når det er sagt - så snakker vi om heftige kjemikalier (trass at norske myndigheter er redd alt som har en spiss kant), stort sett natrium silikat som kan gi brannskader innvendig. Jeg ville altså ikke tatt sjansen hvis du tror det ligger en del perler PBW nedi.
Det svir å hive ut et brygg, men jeg tror PBW svir mer ...
 
Uansett om det kan drikkes eller ikke ville jeg selv hele tiden tenkt på at det var PBW rester i flasken hver gang jeg tok meg en slurk av ølet... Tror jeg hadde hatt vanskelig for å virkelig kose meg med et slikt øl når jeg vet hva som er oppe i det, farlig eller ikke. Jeg hadde dumpet...
 
Jeg har vært i tilsvarende situasjon og ble beroliget av dette fra homebrewtalk:

"I called Five Star and spoke with a tech at 5 Star (Charles Talley retired 2 years ago). 5 Star said that PBW is not FDA approved as a no rinse solution however it is non toxic, biodegradeable, etc. He said for this reason from a company standpoint he would have to say to dump the batch and start over. He said in his personal opinion he would taste the beer before bottling and if it didnt taste bad he would drink the whole thing."

Ølet smakte bra og ble drukket opp. Lever ennå.
 
Apropos "Lever enda".......
Hvordan kan du være sikker på at du lever, nå når de har fått WiFi innenfor perleporten?

Har du sjekket om du fortsatt får regninger i post /nettbank?

Sent fra min D6503 via Tapatalk
 
Tilbake
Topp