Pils ferdig på 7 dager???

Jeg skjønner ikke hva som har skjedd. Jeg brygget på skjærtorsdag med 7000g pilsnermalt, 100g humleblomst, og 23gram saflager s-23 tørrgjær. Mesket 30 min på 50, 60 og 70 grader. Prøvde å treffe OG på 60, men endte visst opp med 64. Forsåvidt greit utbytte.

Nå på 8. dagen er SG målt til 12 og gjæringen har stoppet. Forventet SG på 40-50 og at noe hadde skjært seg. Det kan umulig være bra? Gjæren er optimal på 11-15 grader, men kan visst brukes opp til over 20 grader. Jeg satt den i garasjen, pakket den inn i sitteunderlag og sovepose. Temperatur over lokket og under soveposen har lagt på 10,5-13 grader.

Hva er konsekvensen av dette og hva bør jeg gjøre? Skal jeg bare hive den inn i romtemperatur og ta en diacetylrest og krysse fingrene? Jeg vet gjæren egner seg best på 90 grader og deretter fylles på med en annen, men jeg hadde ikke tilgang på annen lagergjær i helligdagene:)
 
Brede skrev:
Ikke unormalt dette, la den stå noen dager til og tapp på flasker eller fat
Åja, jeg trodde det ville ta rundt 3 uker uansett. Aldri brygget pils før. Hva tenker du om diacetylrest? Er det unødvendig når temperaturen har lagt i nedre virkeområde for gjæren hele tiden uansett og den aldri, såvidt jeg vet, har stoppet opp? Da er det vel kanskje ikke så mye DA i pilsen.
 
Det tar ikke lenger tid med godt og god gjær men å bare la det stå fire uker er ganske vanlig. Bare vær glad til du. :)
 
Oddvar Demmo skrev:
Det tar ikke lenger tid med godt og god gjær men å bare la det stå fire uker er ganske vanlig. Bare vær glad til du. :)
Skal jeg bare la det stå et par uker mener du eller kan jeg bare flaske på søndag og sette de på kjøling i minst 6uker?
Mens jeg har ekspertpanelet her: jeg karbonerer med sukker. Skal de stå de 3 første dagene i romtemp da for å bygge opp CO₂, eller sette de rett på kjøl? Ved overføring til gjæringsspann med sukkerlake i, bør det brukes hevert da?
 
La den bare stå 2-3 uker til på den temperaturen du har nå, i gjæringskaret.
Så kan du flaske og sette til karbonering i romtemperatur et par uker.

Ja, du bør bruke hevert (sterilisert med star-san) når du overfører til nytt kar.
 
Tommelfingerregel gjæring lager, 4 uker og 9-10 grader i vørter.(flere sofistikerte altrrnativer som du kan lese deg opp på)
Karboner på 24-25 grader en uke(3 dager i romtemp er trolig litt lite). Bruk hevert forsiktig ved omstikking uten å piske luft.

Edit, to late. Lar den stå
--
 
Tilbake
Topp