Pilsner Gahr edition

Det er ikke tørrhumle i ølsettet (det skal i alle fall ikke være det!). Oppskriften er nok ganske lik, ja.
 
Har du tatt notater? Westcoast Lager har tørrhumle (Amarillo og Simcoe), pilsen skal ikke ha.
 
Har ikke tatt notater om humla, men jeg ser nå at jeg tørrhumla på dag 11 om det kan være til hjelp.
 
Hehe, ta alltid notater! Men, uansett, det skal ikke være tørrhumle i pilsnersettet. De har antakelig pakket feil hos Bryggselv.
 
Burde gjort det, og må skjerpe meg:) mistenker at du har rett og at jeg kjørte humleprofilen til westcoast. Er det mulig å få tak i  om humleskjemaet til westcoastlageren?
 
Jeg laget en pils i vår - ikke ulik Gahr sin. Brukte kun Saaz. Fikk en veldig chrispy smak med antyding av mint, men også en ettersmak av jord/gress. Er den siste smaken noe som er gjenkjennbart for andre på Saaz? Jeg likte ikke den smaken. Kan jeg unngå noe av den med å gå ned i bitterhumle?
 
Det er ikke tørrhumle i ølsettet (det skal i alle fall ikke være det!). Oppskriften er nok ganske lik, ja.

Noen som har link til denne oppskriften? Kjøpte settet fra bryggselv men lå ikke ved noe med papirer. Er ikke på sidene deres heller på denne..
 
Fant selvfølgelig ut at Grainfather hadde en dårlig kalibrert temp føler når jeg gikk over til kok. 4 grader for å være nøyaktig. Det vil si jeg mesket på 70 grader i 90 minutter. OG endte på 1.050 og 24 liter i bøtta. Hvilken skade har skjedd på dette brygget tror dere? Høy FG og rest sødme? Lagde starter på 2 rør og den kom fort i gang og putrer godt nå
 
Dette ølsettet er ikke dyrt som noen påpeker. Plukker man løst sitter man igjen med litt ekstra humle og skal man ha maltet knust, som mange ønsker, er prisen om trent den samme. Faktisk litt over.
 
Brygget en batch Gahr pils i des 2015. Det ble rett så godt øl som raskt forsvant i løpet av våren. Fant her om dagen 6 flasker som var gjenglemt i en krok! De ekstra månedene med lagring hadde bare gjort ølet enda bedre. Fortsatt friskt, men nå mere fylde og balanse. Bare det blir litt kjøligere skal jeg brygge en batch som i sin helhet legges til lagring til sommerøl 2017 – hvis jeg klarer å vente da!
 
Brygget 100 liter av dette i april. Det måtte minst to måneder lagring til før det ble godt. Dette er nå et meget godt øl.
 
Saflager W34/70 er ok på pils.
3 poser er vanlig å bruke hvis du har vanlig OG, volum og gjæringstemperatur.
(F eks 1.048, vel 20 liter og ca 8C)
 
Brygga 40 liter av denne for 2 uker siden og har den nå stående på 2 celcius som er det laveste kjøleskapet mitt ønsker å gå...

Har det kontrollert av STC-1000+, men siden kjøleskapets interne termometer skrur av kompressoren når det oppnår +2c så får jeg ikke lavere temperatur til tross for at STCen gjør alt den kan for å kjøle...

Er det slik at denne profiterer på enda lavere temperatur under lagring? Har sett at noen anbefaler å gå så lavt som -0,5c.... I så fall, har noen tips til hvordan jeg får "lurt kjøleskapet" til å kjøle mer? :)
 
Brygga 40 liter av denne for 2 uker siden og har den nå stående på 2 celcius som er det laveste kjøleskapet mitt ønsker å gå...

Har det kontrollert av STC-1000+, men siden kjøleskapets interne termometer skrur av kompressoren når det oppnår +2c så får jeg ikke lavere temperatur til tross for at STCen gjør alt den kan for å kjøle...

Er det slik at denne profiterer på enda lavere temperatur under lagring? Har sett at noen anbefaler å gå så lavt som -0,5c.... I så fall, har noen tips til hvordan jeg får "lurt kjøleskapet" til å kjøle mer? :)
Det går vel an å koble ut kjøleskapet egen termostat, kanskje? Burde kunne googles. Ellers er det mange som bruker fryseboks, da er det null stress. Man kan fint lagre pilsner helt ned mot minus 2 grader.
 
Tilbake
Topp