Pitche gjærstarter direkte i gjæretanken uten dekantering

Laget en gjærstarter for 2 dager siden med OG 1040 / WLP800 Lager gjær.

Er ikke helt fornøyd med utggjæringen enda, og planen er å sette en pilsner batch imorra tidlig. Jeg burde putta starteren i kjøleskapet ikveld, så den er klar for dekantering imorra, men har lyst å la den stå og gjære ut litt lenger.

Er det noe problem og bare pitche hele starteren i gjærkaret? Setter spraymalten noe usmak i øllet?
 
Spraymalten setter ingen usmak, det er jo bare malt.
Men den Oksyderte vørteren kan gi noen smaker som ikke er ønskelig i pils, Jeg dekanterer alltid startere som skal i pilsnere,.
 
Hvor stor? Har ikke merka noe når jeg har pitcha startere på 8-10% av vørtervolumet, prøver å dekantere hver gang, men visse ganger er planlegginga litt dårlig, men er det en lys pils du skal gjære lønner det seg å dekantere, ikke mye som skal til for å sette smak på ett slikt øl. Spraymalten setter ikke smak, men den super oksyderte og høytempgjæra starterølet smaker ikønmig.

Edit: nok en gang noen som er kjappere enn meg på tastatur labben.
 
Starteren er 1 liter, og den er full i skum på toppen. Batchen jeg skal sette er 25 liter.

Dette er første batchen min med undergjær, så jeg lurer på om jeg har satt starteren feil. Den skal vel kanskje stå i 10-13 grader celsius og godgjøre seg?
Det er det som er idealtemperatur ifølge White Labs hjemmesider.
Litt forvirrende, for på gjærflasken står der 20 grader C, så visste ikke helt hva jeg skulle forholde meg til.
Uansett, om jeg kjøler den nå, og dekanterer den imorra, så gjør jeg vel ikke noe skade uansett. Den blir bare ikke så potent som jeg egentlig ville hatt den.

Eller?
 
At den ikke er utgjøres er ikke så farlig, det er veksten som er avgjørende. To døgn bør uansett være tilstrekkelig for utgjæring. Kan det være gammel gjær?
 
Nei, er ikke gammel gjær. Den har holdbarhetsdato til april 2014, så da må den vel være ganske så fersk tror e. Kjøpt for en uke siden hos Bryggselv, og der har jeg aldri fått gamle/dårlige ingredienser.
Bestemte meg for å putte den i kjøleskapet, selv om jeg ser tydelige tegn på aktivitet iden.

Siden det er en lys pils så tar jeg Pedersen`s råd og dekanterer så det ikke blir usmak.
 
Hm. Holdbarhet til i april, whitelabs er 4 måneder fra produksjonsdato. Uansett. 1 liter hørtes lite ut til å være lager, brukte du 3-4 rør med gjær da? Har brukt wlp800 noen ganger å synes den er litt treg til å flokkulere, sjekk i morgen om det er noe gjær i suspangsjon, hvis så hadde jeg smekka oppi hele starteren istedenfor å risikere å slå ut noe av gjæra, siden starteren er såpass liten.
 
Tok meg en tur inn på MrMalty og beregna starteren. Visste ikke at det var eget valg på kalkulatoren for Lagergjær, så jeg tok det for gitt at starteren skulle være like stor som på en Ale.
Ser nå at jeg har laget for liten starter, og må finne ei løsning til det.
Lurer på å stikke å kjøpe tørrgjær istedenfor til dette brygget. Saflager S-23 eller Saflager W-34/70. Noen erfaringer/anbefalinger på disse to?
 
1 rør i 1 liter starter er definitivt i minste laget, men det kan godt være at det holder også.
Alternativet er selvsagt å tilsette en pakke tørrgjær i tillegg til starteren, så har du nok godt med gjær (litt avhengig av styken på det du skal brygge).

Og for å svare på et av dine tidligere spørsmål:
Det er, etter det jeg vet, vanlig å lage starter også til Lager på ca 20 C, for deretter å kjøle ned for dekantering og så heve til rett pitch'e temperatur (8-10C) etterpå.
 
Ett rør i en liter er definitivt altfor lite gjær hvis det er snakk om en ~20 liters batch. Siste lagereren min på 25 liter trengte 7 liter starter.

Man trenger 2-4 ganger så mange celler som en ale.
 
Zainasheff (eller hvordan det nå skrives) hevder at det beste tidspunktet for å tilsette en starter er 16-24 timer etter start. Da er vist nok det meste av vekstfasen over. Cellene er unge og friske, lite slitne av å spise opp starteren. Da må man bruke hele starteren og ikke dekantere. Så lenge starteren er på under 5% av batchen skal den ikke sette noe smak på ølet. Jeg har vært oppe i ca 1,5 liter starter på 23 liter av en urquell klone uten at dette satt smak. Det var en starter som ble gjæret på litt for høy temperatur og som takket for varmen ved å bli nokså lite flokkulent. Ikke akkurat en anbefalt metode men ølet ble supert og etter noen måneders lagring helt klart . Når det er sagt så må jeg innrømme at jeg normalt alltid dekanterer sånn for sikkerhets skyld.

En starter er for å lage god gjær ikke godt øl. Derfor bør den gjæres rundt 20 grader og ikke 10-13 grader som selvfølgelig ølet bør gjæres på. Som flere skriver har du nå maks halvparten av den gjæra som du trenger hvis starteren er laget av et rør.

mvh

Bårdd
 
Takk for svar :)

Så med en gang jeg gikk på MrMalty at her hadde jeg beregnet for lite.
Kjøpte 2 poser med tørrgjær og hydrerte den og hadde i batchen istedenfor starteren.

Hva med (naturlig) karboniseringen til en lager/pilsner? Skal den gjøres i romtemperatur, for så å settes tilbake i kaldere temperatur for modning?
Eller foregår både karbonisering og modning på samme temp?
 
Karbonere i romtemp i 1-2 uker, lagre så kaldt som mulig. 1-3 grader gjør susen for en lager og den trenger tiiiiiid :cheeky:
 
Tilbake
Topp