Porter på bærtur

Jeg har ikke gjort dette selv. Men jeg tror det er vanlig å fryse bærene først. Da kvitter du deg med en del bakterier, samt at det blir lettere for gjæren å komme til sukkeret. Når det er gjort er det vel bare å dumpe dem oppi karet ja.
 
Anders_1979 skrev:
Ok jeg får prøve på dette, da blir det fryste bær etter stormgjæringen  :)

Hvordan ble resultatet?
Blåbærne er i gang, og det hadde vært gøy å prøve en blåbærporter.
 
Leste tidligere i tråden om tilsetning av chilli.

For de som ikke har opplevd chilli i øl så vil jeg anbefalle/advare for det belgiske ølet "Texas Ranger".

Dette tror jeg er det mest humoristiske ølet jeg har smakt. Luktet Olje , bensin og lakris og smaken er stappfull av chilli.

Prøves på eget ansvar. Skikkelig Cowboy-Stout. :)
 
Mikkeller Texas Ranger er fin den, men de siste versjonene. Spesielt den siste har de gått litt bananas med chipotlen. Første versjonen var muy snadder.
 
Var på Christiansands Brygghus tidligere i sommer. Det smakte jeg en snadder stout. Honky tonk stout het den. Denne var tilsatt chipotle chili og tonka bønne. Tonka bønnen gav en kanel og mandel(marsipan?) smak og chipotlen varmet passe i munnen. NAM
Har ingen anelse om hvor mye av hver som er tilsatt så det blir xperimentering.
Har nå besøkt nærbutikken ebay og tonkabønner er på vei i posten. Blir høstens prosjekt.
 
Hvor mange røde chili er det vanlig å tilsette med frø til 10 liter vørter? Er ute etter litt "sting" samt noe smak fra chilien
 
EspenL skrev:
Jeg har laget rips portvin med både ukokte og kokte bær og foretrekker faktisk den med kokte bær (tyngre smak med mindre friskhet).

Litt off-topic, men dette virker spennende. Har du oppskrift, evt. link til side med oppskrift?
 
Tilbake
Topp