Porter på bærtur

Da var kirsebærbatchen satt! Endte opp med 400g i totalt 5,7 liter øl. Regner med litt svinn, og lander vel på fem liter.  :)
Resten er ført over til sekundær for å unngå autolyse-effekten.

Da gjenstår chili, espresso, og kontrollgruppe. Tenker jeg lager ti liter chili og ti liter espressoporter, samt fem liter bar.
Tenker jeg går for to-tre chipotle-chilier fordelt på ti liter, og 150 gram espressobønner grovknust i den andre. Hvor mange dager bør jeg la bønnene trekke i ølet? Én dag? En uke?
 
Ser at Tyttebær er kommet opp som et forslag. Skal ølen gjære videre på bærene?

Tyttebær inneholder veldig mye benzosyre og er en av de få bærtypene som det ikke "går an" å lage vin av (men jeg vet om en metode, har bare ikke rukket å prøve selv ennå  ;) ).  Usikker på om dette er noe å bekymre seg når mengden tyttebær i forhold til øl er liten (<10%), men om ølet er sterkt å alkohol og gjæren allerede er stresset så er det mulig at det blir vanskelig.

Takk for påminnelsen forøvrig, hadde nesten helt glemt prosjektet mitt med å prøve å lage tyttebærport (ikke porter) . På tide å plukke det opp igjen (det har dog ikke noe på Norbrygg å gjøre...)
 
EspenL skrev:
Ser at Tyttebær er kommet opp som et forslag. Skal ølen gjære videre på bærene?

Tyttebær inneholder veldig mye benzosyre og er en av de få bærtypene som det ikke "går an" å lage vin av (men jeg vet om en metode, har bare ikke rukket å prøve selv ennå  ;) ).  Usikker på om dette er noe å bekymre seg når mengden tyttebær i forhold til øl er liten (<10%), men om ølet er sterkt å alkohol og gjæren allerede er stresset så er det mulig at det blir vanskelig.

Takk for påminnelsen forøvrig, hadde nesten helt glemt prosjektet mitt med å prøve å lage tyttebærport (ikke porter) . På tide å plukke det opp igjen (det har dog ikke noe på Norbrygg å gjøre...)

Jeg har i grunn lagt fra meg ideen med tyttebærporter for nå, da jeg ser for meg at det ikke blir så grusomt spennende i forhold til kirsebærporter (begge er røde og syrlige), og jeg ikke ser for meg at tyttebær er særlig lett å få til å passe i en porter. Lykke til med portvinen!
 
Petter F skrev:
Nidveg skrev:
Interessant. Hvor mye brukte du, og hva slags typer?

I chilistouten brukte jeg 20 g av en ganske sterk tørket chili som dama mi hadde kjøpt på innvandrersjappe, aner ikke hva det var. I chiliporteren brukte jeg totalt 8 stk røde ferske chilier kjøpt på rema, sånn fingerstørrelse. Renset dem for frø og grillet dem litt i ovnen.

Noen som vet hvor jeg får kjøpt Chipotle i Oslo?

Etter litt leiting fant jeg chipotle hos gutta på haugen! De har en del annen tørket chili og, inkludert ancho. Jeg kjøpte tre små chipotle og en litt større ancho for 16 kroner. Grønnsakshandelen på Grønland Torg hadde også chipotle, men bare hermetisert. Aner ikke hvordan det gjør seg i øl, men satset altså på løsvekt på sankthanshaugen.
 
Okei, noen lurer kanskje litt på hvordan prosjektet går. Alle variantene -chipotle, blåbær, espresso og kirsebær- står nå til karbonering, minus chipotle som fortsatt er på sekundærstadiet. Foreløpig har jeg fått smakt på blåbær og espresso. Ølet er overraskende tynt, kanskje fordi jeg lot mesken stå svært lenge, eller muligens fordi termometerlesningene min var feilkalibrerte. Det kan jeg leve med. Dessverre klarte jeg å miste litt kaffegrut nedi espressoporteren under overføring av det kaldtrukne kaffeekstraktet (protip for de som vil prøve teknikken: vanlige papirfiltre ryker lett), og det satte dessverre sitt klare preg på produktet. Heile skiten smaker kaffegrut.  :eek:ppkast:
Kan bare håpe på at lagring vil hjelpe på det.

Blåbærporteren derimot, er en suksesshistorie så langt. Smaker godt, svært tydelig på  blåbærfronten, men overraskende greit med tanke på at det ikke er forbi karboneringsfasen engang. Med tida vil det nok smake mer porter og mindre blåbær. Overraskend sterkt er det også. Ifølge beregningene mine, som riktignok mangler nøyaktige tall for blåbærsukkeret, tilsier 5,8%, men nummenheten i fingrene mine etter 300ml hinter mot nærmere 7% eller høyere. En annen artig sak er at kirsebærølet, som jeg trudde ville gi mye farge, da bærene har svært kraftig fargestoff, har gitt et rødbrunt litt ekkelt produkt før flasking, mens blåbærporteren ser ut som rødvin. En annen ting er at blåbær kan ha tåket til porteren en del, men på det punktet har jeg foreløpig lite å sammenlikne med.

Alt i alt et gøyalt eksperiment! :skitbra:
 
Kjekke tilbakemeldinger. Alltid spennende å høre andres erfaringer.

Ser du har skrevet hvor mye kirsebær du hadde i ølet, men hvor mye hadde du av det andre?
 
Odland skrev:
Kjekke tilbakemeldinger. Alltid spennende å høre andres erfaringer.

Ser du har skrevet hvor mye kirsebær du hadde i ølet, men hvor mye hadde du av det andre?

-ca 13-14 liter øl, hvorav 1640 gram rørt blåbær; hvorav <100g var sukker.
-Én chipotle i ca 5 liter øl
-rundt 156 gram grovknust espresso / noen desiliter kaldrukket ekstrakt i rundt 11 liter øl
 
En liten oppdatering: Siden porteren blei såpass tynn i kroppen, trur jeg det er mer typeriktig å kalle det en dry stout. Altså Blåbærstout, chilistout, etc.
Chilistouten har fått karbonert seg, og er egentlig ganske god allerede nå. Om noen få uker vil den nok nå høydepunktet sitt, før chilismaken faller ut. Ikke noe særlig hete, men en fin, spennende smak med litt røykpreg. Blir rikere etter hvert som jeg nærmer meg bunnen. Kunne fint ha brukt litt mer chipotle i den, eller kanskje chipotle sammen med en annen chili. Artig smak, liker resultatet selv om den blei i overkant tynn.
Espressostouten har fortsatt et altfor tydelig kaffegrutpreg, men det mildner noe med tid. Om den får aldres enda mer vil den nok bedre seg betraktelig.
I blåbærstouten har blåbærpreget dempet seg litt, og det smaker ikke lenger bare blåbærsaft. Vil trenge en del modning, kanskje to måneder. Kunne sikkert hatt godt av litt finings for å skille ut bærprotein.
 
Hvordan har det gått så langt i disse prosjektene dine?

Du skrev: ca 13-14 liter øl, hvorav 1640 gram rørt blåbær; hvorav <100g var sukker.

Kan du utdype det litt? Har du laget lake ut av det eller bare rørt tinte blåbær i sukker? Tilsatte du det i hovedgjæringen eller sekundærgjæringen? Og hva skjer hvis man koker blåbær i vørteren, tror du det blir smak av blåbær da?
 
Anders_1979 skrev:
Hvordan har det gått så langt i disse prosjektene dine?

Du skrev: ca 13-14 liter øl, hvorav 1640 gram rørt blåbær; hvorav <100g var sukker.

Kan du utdype det litt? Har du laget lake ut av det eller bare rørt tinte blåbær i sukker? Tilsatte du det i hovedgjæringen eller sekundærgjæringen? Og hva skjer hvis man koker blåbær i vørteren, tror du det blir smak av blåbær da?

Jeg fikk noen kilo blåbær av en fyr, og det viste seg at det var rørt blåbær i stedet for bare blåbær. Det betyr Blåbær med sukker som konserveringsmiddel. Jeg tilsatte det i sekundær, men det hadde sikkert også gått bra rett etter hovedgjæringen, kanskje til og med bedre. Hvis du koker blåbær i vørteren håper jeg du liker gele i ølet ditt.  :)
 
Takk for svar  :ilike:

Må nok prøve å lage noe tilsvarende, men jeg kommer nok til å tilsette det under hovedgjæringen og se hvordan det blir. Du får fortelle oss hvordan det smaker når du er helt ferdig.
 
Nå skal jeg snart sette en blåbær porter. Kan jeg bare tilsette vanlig hele blåbær i gjæringstanken under primærgjæringen? Eller hvordan hadde dere gjort det?
 
Anders_1979 skrev:
Nå skal jeg snart sette en blåbær porter. Kan jeg bare tilsette vanlig hele blåbær i gjæringstanken under primærgjæringen? Eller hvordan hadde dere gjort det?
Det kan du, men grunnet sukkeret som er i blåbæra burde du tilsette det til primær etter at stormgjæringa er over. Vurder sekundær/filtrering pga alt grumset fra bæra (jeg gjorde det ikke, og det blei en del grums i flaskene, men veldig farlig er det ikke).
 
Ok så da bare åpner jeg lokket etter stormgjæringen og tilsetter bærene, eller stikker om til ny gjæringstank og hvordan unngår du bakteriefare?
 
Tror poenget er at når primægjæringen er ferdig, så er infeksjonfaren lavere pga alkoholen og CO2 som gjør miljøet surere. Men faren er fortsatt der så dette er nok en riskosport uansett... Du kan evt skolde bærene, eller koke dem. Dette vil imidlertid kunne endre smaken. Det er ikke sikkert dette blir til det værre. Jeg har laget rips portvin med både ukokte og kokte bær og foretrekker faktisk den med kokte bær (tyngre smak med mindre friskhet).
 
Tilbake
Topp