Porter på bærtur

Chipotle i Stavanger finner du på Helgø.

Odland, chipitle porter hørtes snadder ut.
Mikeller Texas ranger har jeg smakt på Cardinal å det var stilig :) .

Røkt chili må gi masse god smak i tillegg til det sterke. Brukte noe røykmalt i min imperial Porter.
 
Fant dem på Meny Stadionparken, de har dem der sporadisk. Av og til er de også å finne på Helgø.
 
Takker igjen for mange gode forslag!
Jeg trur ikke det blir et særlig stort problem å få tak i god chili, Grønland kan by på det meste!
Foreløpig ser det sånn ut:

5 Liter: 450g Svarte kirsebær
5 Liter: Tyttebær?
10 Liter: Espresso
5 Liter: ??? og chili?
5 Liter: Kontrollgruppe (ingenting)

Chili aleine blir nok litt tamt, da oppskriften har lavt sjokoladepreg og lav OG for å gi frukttilsetningen spillerom.
 
chilli kan gi mye smak, og viss du velger en som ikke er for stærk kan du ha i ganske mye. har du foresten sett episoden på basic brewing video vor de smaker på chilli øl eksperimenter. der får du sikkert noen ideer om mengde osv.

http://www.basicbrewing.com/index.php?page=september-30-2009---chili-beer-experiment
 
Petter F skrev:
Jeg har lagd både chili stout og chili porter. Funker helt greit, og er blant favorittene til dama mi.

I chili stouten (vinner av Trondheims særeste øl på hjemmebryggerfestival) tilsatte jeg tørket chili gjæringskaret. Det var det siste som var igjen i posen, og en del frø var med, så det ble veldig mye chilivarme/sterkhet, og veldig lite chilismak.

I chiliporteren hakket jeg opp fersk rød chili fra butikken, fjernet frøene, og bakte dem i stekovnen en halvtime elns før de ble tilsatt i gjæringskaret. Denne fikk veldig lite chilivarme, og en hint av chilismak uten at det dominerte. Man kunne egentlig ikke identifisere chilien med mindre man ble gjort oppmerksom på det, men det var noe der.

Har planer om en ny chiliporter til våren!

Interessant. Hvor mye brukte du, og hva slags typer?
 
Jeg mesket på 67 grader, og likevel fikk jeg en overraskelse da jeg sjekket SG i dag: 1010! Jeg lurer på om jeg har skjemt bort gjæren. :)
 
Hva endte du opp med å putte i brygget? og viss du delte brygget i flere gjeringskar med forskjelige ingredienser ble det noe forskjeld på SG på de?
jeg er litt spent på første smaks intrykk også
 
Nidveg skrev:
Interessant. Hvor mye brukte du, og hva slags typer?

I chilistouten brukte jeg 20 g av en ganske sterk tørket chili som dama mi hadde kjøpt på innvandrersjappe, aner ikke hva det var. I chiliporteren brukte jeg totalt 8 stk røde ferske chilier kjøpt på rema, sånn fingerstørrelse. Renset dem for frø og grillet dem litt i ovnen.

Noen som vet hvor jeg får kjøpt Chipotle i Oslo?
 
hole skrev:
Hva endte du opp med å putte i brygget? og viss du delte brygget i flere gjeringskar med forskjelige ingredienser ble det noe forskjeld på SG på de?
jeg er litt spent på første smaks intrykk også

Jeg holdt meg ganske tro til oppskriften jeg la ut her, med en pose S-04 og en pose Lallemand Windsor dry yeast. Jeg har ikke splittet batchen veldig opp ennå, men måtte bruke en mindre gjæringsbøtte i tillegg til den store vinballongen grunnet 4 liter mer vørter enn forventet. Totalt ca 30 liter på ballongen og 4 på bøtta. Har kun testet 4-literen, men da de har stått rett ved siden av hverandre regner jeg ikke med noen stor forskjell. Ville ikke risikere å infisere hovedenheten så tidlig i løpet, og det var lettere å tappe ut av tiliters-spannet enn 30-litersballongen. Kjører heller en test når de tappes over til sekundær.

Når det gjelder smaken, så er den ganske tørr, med smakspreg av kakao, grønt eple, og kaffe, samt et 'bunnpreg' av noe som kan beskrives som 'syrlig aske' fra svartmalten. Ettersmaken har et ørlite hint av bananestere fra windsor-gjæren, og smaker så klart ganske gjærete for nå. Jeg syns det er morsomt å smake ølet så tidlig i prosessen, før de forskjellige smakskomponentene røres sammen.  :)

Til neste gang skal jeg bruke mer spesialmalt i håp om å vinne litt fylde. Tenker jeg bytter ut carafa med en større andel pale chocolate samt lys krystallmalt: mer sjokoladepreg, samme farge (svart er uønsket for å la kirsebær sette farge).
 
Petter F skrev:
Nidveg skrev:
Interessant. Hvor mye brukte du, og hva slags typer?

I chilistouten brukte jeg 20 g av en ganske sterk tørket chili som dama mi hadde kjøpt på innvandrersjappe, aner ikke hva det var. I chiliporteren brukte jeg totalt 8 stk røde ferske chilier kjøpt på rema, sånn fingerstørrelse. Renset dem for frø og grillet dem litt i ovnen.

Noen som vet hvor jeg får kjøpt Chipotle i Oslo?
Takker!
Område like rundt grønland basar tenker jeg burde by på det meste, jeg har vært innom en butikk der som sikkert har det du trenger. Kan ikke huske nøyaktig hvor, dessverre, men det er jo bare å se etter butikker med frukt og grønt utenfor døra.
 
Nidveg skrev:
Ettersmaken har et ørlite hint av bananestere fra windsor-gjæren, og smaker så klart ganske gjærete for nå. Jeg syns det er morsomt å smake ølet så tidlig i prosessen, før de forskjellige smakskomponentene røres sammen.  :)

Til neste gang skal jeg bruke mer spesialmalt i håp om å vinne litt fylde. Tenker jeg bytter ut carafa med en større andel pale chocolate samt lys krystallmalt: mer sjokoladepreg, samme farge (svart er uønsket for å la kirsebær sette farge).

Mitt intrykk av øl med carafa er at det trengs ganske lang tid til å modnes, men da smaker det tilgjengeld godt også. selv er jeg blitt mere imponert over de jeg har brygget med pale chocolate, det synes som om den malten når smaks høyden mye raskere.
 
Imorgen overfører jeg ølet til sekundær: burde jeg tine bærene før tilsetting, eller bare ha dem i frosne? Jeg kan se fordeler og ulemper med begge metodene.
 
Jeg pleier å rengjøre dunk (bruker Better Bottle til fruktøl) og helle de frosne bærene i denne. Så dekker jeg tuten med aluminiumsfolie og lar det stå til dagen etter. Da er bærene som regel tint nok.
 
Ser i en oppskrift i BYO, at de kjører bærene i en mikrobølgeovn og avkjøler dem før de tilsetter bærene i gjæringskaret.
 
Gahr skrev:
Jeg pleier å rengjøre dunk (bruker Better Bottle til fruktøl) og helle de frosne bærene i denne. Så dekker jeg tuten med aluminiumsfolie og lar det stå til dagen etter. Da er bærene som regel tint nok.

Hm, fin middelvei.  :jaha:

Ole Mørkved skrev:
Ser i en oppskrift i BYO, at de kjører bærene i en mikrobølgeovn og avkjøler dem før de tilsetter bærene i gjæringskaret.
Odland skrev:
Kan ikke en koking av bær i micro gi en usmak fra kokingen?

Har litt dårlig tid, så jeg kjører dem i mikroen på svært lav varme, for så å la dem tine på kjøkkenbenken litt før de tilsettes dunken. Burde funke.
 
Odland skrev:
Kan ikke en koking av bær i micro gi en usmak fra kokingen?
Røde bær som bringebær og jordbær får fort kokt smak hvis de varmes for mye, mørke bær som bjørnebær og solbær tåler mye mer før de smaker syltetøy.
 
Tilbake
Topp