Problem med Wyeast 1318, Imperial A38, Verdant og andre slektninger.

Ser ut som om min følger samme opplegg. Nå har den på to dager krabba ned fra 1.022 til 1.018. Aktiviteten i gjærlåsen er temmelig beskjeden, men det er stadig tjukt fint skum - og temperaturen i dunken - 22-23 grader - er en grad over romtemperaturen (og over temperaturen i nabodunken), så alt annet enn gjærlåsen tyder på fin aktivitet.

Sitter med prøven i et glass og nipper. Dette tegner faktisk bra. Lallemands karakteristikk av hva gjæren produserer, stemmer godt med hva jeg opplever: Prominent notes of apricot and undertones of tropical fruit and citrus merge seamlessly with hop aromas. Jeg kunne godt tatt et glass til:).

edit: Tok en prøve av nabodunken, også, en best bitter satt for tre dager sida på topphøsta gjær fra Knekten (ølet som kommenteres over). Den har gått fra 1.045 til 1.012, som gir 73% utgjæring så langt, mot 67% hittil på Knekten, som har stått to dager lenger. Den småklukker dessuten stadig fint, og kan godt havne under 1.010/77%, som er det jeg beregna. (Den smaker forøvrig akkurat som den skal, mjuk og fin og ingen usmaker.)

Hvorfor denne forskjellen?

Knekten blei satt på en starter som var satt på en pose. Jeg mener den fikk nok gjær, og gjæringa kom raskt i gang. Bitter'n blei så satt på topphøsta gjær som blei dumpa rett oppi umiddelbart etter høstinga. Så forklaringa mi ligger der; annengenerasjonsgjær er overlegen. Jeg er frista til å si at dette utgjør et argument for gjenbruk av gjær - som veldig mange hevder gir raskere og bedre gjæring.
Jeg sleit med utgjæringen til 1318 på Bresjnev-klonen jeg akkurat fatet. Karret meg ned til 69% utgjæring. Når jeg tenker meg om, pitchet jeg starter fra ny pose i denne batchen. Tidligere brukte jeg starter fra 1318-avlegger (gjenbrukt opptil 13 ganger) og kom enkelt ned til 75% på 4 dager uansett ølstil.
Det blir riktignok ikke helt det samme siden jeg ikke pitchet høstet gjær som du gjorde, men det kan hende gjæren ikke er like potent fra pose som produsent hevder etc. Eller at gjæren rett og slett trives bedre etter noen runder samkvem.

Tilbake
Topp