Pumpe som tåler varme.

protto skrev:
Den ser ikkje ut som PVC, men det er jo ikkje så lett å bedømme. Er pumpa stempla med PVC, ev. PE eller PP? Kan det vere at din Thailandske venn ikkje veit forskjell på forskjellige termoplasttypar?

Om det er PVC ville eg vere skeptisk til å bruke den på vørter. Eg brukar PVC-slangar på tappekranar og gass, og kaldt vatn, men ikkje varm vørter.



Pvc omhandler jo omtrent alt av typer plast. Leser du linken vil du finne ut mer om Pvc.  Siden den er laget for "foodprosessing" og "high temperatur", ville jeg ikke være redd for å bruke den til noe av det vi holder på med. De hadde nok ikke laget en slik pumpe om den ikke holder mål, er hva jeg tror.  ;D
 
Per N skrev:
Pvc omhandler jo omtrent alt av typer plast. Leser du linken vil du finne ut mer om Pvc.  Siden den er laget for "foodprosessing" og "high temperatur", ville jeg ikke være redd for å bruke den til noe av det vi holder på med. De hadde nok ikke laget en slik pumpe om den ikke holder mål, er hva jeg tror.  ;D

Den artikkelen bare styrker skepsisen min til bruk av PVC materiale i en pumpe til varm vørter. Sånn jeg oppfatter denne artikkelen og Wikipedia --> http://no.wikipedia.org/wiki/Polyvinylklorid  på emnet PVC, så er PVC en plast type og ikke en fellesnevner som omfatter flere typer plast.
 
Ja, da har jeg fått testet Sous Vide, i form av min hjemmesnekkrede utgave. Bestående av en pid, 2 vannvarmere fra Biltema, en pumpe fra Ebay og en 17 l oppbevaringsboks fra Europris. Det var ei ribbe på ca 2 kg som var prøven. 30 timer på 80 gr. alt funka fint og mørere ribbe finnes ikke. Reduserer nok litt på timene neste gang, dette var i yttrerkanten av oppskriften. Så da blir det ribbe og øl til middagen idag.
 
Noen som har en formening om pumpehus i PPE plast er ok for sirkulering av mesk? Sto at den tåler 105 garder og den skulle være ok for drikkevann. Men selgeren mente at øl var mindre bra pga. at det er en svak syre..

Det er forøvrig denne pumpen: (kjekt at den er self priming..)
http://www.ebay.com/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=300581596851&ssPageName=ADME:X:RTQ:US:1123
Har forøvrig drevet endel med sous vide. Fant ut at pumpe ikke er så veldig farlig dersom man bruker et isolert kar (kjøleboks). Men har lært en veldig viktig ting, du smaker kvaliteten på råvarene 10 ganger bedre.. Er det dårlig greier smaker det ***, er det bra greier smaker det himmelsk. :)
 
Det er jo diskutert dette med hva denne pumpa er laget av og jeg personlig er ikke redd for å bruke denne til mesk.  http://www.pvc.org/en/p/sustainability 
Pvc inngår jo som endel av det meste av produkter vi bruker innenfor matvarer.
Den pumpa som det er bilde av her, er ikke helt maken til den jeg bruker til Sous Vide, men den jeg buker gir god sirkulasjon og den høres nesten ikke.
 
Ser ut som den du linker til er lagd av en annen type plastic. Den jeg refererer til er altså PPE. PP skulle forøvrig være ok. Men har enda ikke funnet noen på nett som kan forklare meg om PPE er food grade eller ei. Den artikkelen din du refererer til omhandler vel pvc hovedsaklig (nevner ikke PPE i hvert fall).

Jeg er ikke personlig særlig nervøs for å bruke den, men greit å kunne bekrefte at utstyret man bruker er godkjent til venner som har lyst til å smake på øllen. :)
 
staldor skrev:
Noen som har en formening om pumpehus i PPE plast er ok for sirkulering av mesk? Sto at den tåler 105 garder og den skulle være ok for drikkevann. Men selgeren mente at øl var mindre bra pga. at det er en svak syre..

Det er forøvrig denne pumpen: (kjekt at den er self priming..)
http://www.ebay.com/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=300581596851&ssPageName=ADME:X:RTQ:US:1123
Har forøvrig drevet endel med sous vide. Fant ut at pumpe ikke er så veldig farlig dersom man bruker et isolert kar (kjøleboks). Men har lært en veldig viktig ting, du smaker kvaliteten på råvarene 10 ganger bedre.. Er det dårlig greier smaker det ***, er det bra greier smaker det himmelsk. :)

Veit ingenting om PPE-plast. Har du forsøkt nettsøk?

Ellers ser det ut som pumpa er ei tannhjulspumpe, og vil som du seier vere sjølvsugande (positiv displacement). Det kan vere ein stor fordel. Ein bakdel KAN vere at den vil vere meir følsom for rusk og rask i vørteren, enn ei sentrifugalpumpe (då ser ev vekk frå speidelpumpene som åpenbart har eit problem til tross). Det er ikkje dermed sagt at den ikkje kan brukast, berre verd å tenke på.
 
Den har et lite metalfilter på innsuget som sørger for å fange mesteparten av stæsj som kommer inn. Har allerde erfart at det går litt tregerer dersom jeg ikke sørger for å holde dette filteret rent :)

Jeg har googla endel etter om PPE er ok, uten stort hell. Må vel prøve litt til. Ellers er jeg ikke 100% sikker på om den er av PPE, men pumpehuset har et PPE merke så jeg vil anta at huset og tannhjulene er av dette. Den er forøvrig ikke magnet drevet men direkte.. Bråker litt forøvrig.

Edit: fant dette: (er vel kanskje ikke verdt en konklusjon)
Mark, 95% of IBC's are PPE, which is food grade, You get a black PPE, it is UV stabilised, apparently not food grade. .... PPE is not pourose, thats what makes it food grade.
http://www.aquaponics.net.au/forum/archive/index.php/t-653.html
 
staldor skrev:
Den har et lite metalfilter på innsuget som sørger for å fange mesteparten av stæsj som kommer inn. Har allerde erfart at det går litt tregerer dersom jeg ikke sørger for å holde dette filteret rent :)
Filter på en meskepumpe er vel ikke bra? Vil ikke dette gå tett i løpet av meget kort tid? Litt av vitsen med en meskepumpe er jo at rusk og rask skal havne på toppen av maltsenga slik at den ferdige vørteren blir klar og fin.
 
Stemmer, jeg må ha et finere filter i bånn av falskbunnen (stoffstykke lagd av nylon) for å hindre at små partikler blir med i sirkulasjonen, ellers går pumpen tett med engang. Jeg testet en liten test batch med et slikt filter og det gikk fint. Aldri fått så klar vørter før (hvis det er positivt..). Uten dette ekstra falskbunnfilteret gikk pumpen tett iløpet av 5 sekunder.
 
Første innlegg, men vi prøver:

Jeg/vi har brygget etter tre-kjelsoppsett en tid, og ønsker å resurkulere mesken for å få så lite grums og så klar vørter som mulig. Så jeg kikket litt rundt på ideen om pumper.
Mye rart jeg ikke visste om pumper...

Jeg kikket litt på en sirkulasjonspumpe som er laget for vannbåren varme fra Biltema.
Får ikke opp linken, men om en søker på sirkulasjonspumpe, kommer den opp. 399,- kroner, 230 Volt og med vanlige tilkoblinger.
Det står ingenting om kapasitet, men den er i alle fall varmebestandig, og tåler .. eh.. vann..

Jeg veit at dette ikke er beregnet for mat så er det bare å skrote tanken med en gang?
 
Point taken.

Så: Noe billigere eBay/Kina-opplegg eller svindyrt fra Statene?
Har så vidt kikket på March-pumper på nett, og de koster en del, enten det er hos bryggselv.no eller Fleabay.

Jeg sitter igjen med to alternativer:
1 - kjøpe en god pumpe (March 808 ?) med en gang eller
2 - kjøpe en billigere pumpe for å prøve dette ut, for siden å bruke 50% mer på to pumper.

Jeg trenger ikke en Rolls Royce, jeg trenger noe som er "godt nok"..
 
Så langt virker breweh-pumpen bra synes jeg. Den ligger midt i prissjiktet, er magnetisk koblet og har lavt støynivå. Bakke Brygg i Trondheim selger denne pumpen, ellers tok det 5 uker når jeg bestilte over nett :)
 
Bjarte H skrev:
Så langt virker breweh-pumpen bra synes jeg. Den ligger midt i prissjiktet, er magnetisk koblet og har lavt støynivå. Bakke Brygg i Trondheim selger denne pumpen, ellers tok det 5 uker når jeg bestilte over nett :)

Hvilken pris hadde Bakke Brygg på denne..

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk 2
 
Bjarte H skrev:
Så langt virker breweh-pumpen bra synes jeg. Den ligger midt i prissjiktet, er magnetisk koblet og har lavt støynivå. Bakke Brygg i Trondheim selger denne pumpen, ellers tok det 5 uker når jeg bestilte over nett :)

Hvor mye kommer greatbrewpumpa på totalt egentlig, med tull og frakt?
 
Tilbake
Topp