Pumper, ny eller oppgradere de gamle?

Rune Alm

Norbrygg-medlem
Etter 38 brygg er pumpene dårlige. Det er den gamle typen som er delvis blå. Impelleren er nesten ikke magnetisk og pumpene gir veldig dårlig trykk.
Skal jeg spare penger og kjøpe nye impellere eller er det like greit å kjøpe nye pumper av den nye typen?
Er det noen som har erfaringer med oppgradering av de gamle pumpene?
 
Hvis det er 5 år eller mindre siden du kjøpte maskinen har du nok krav på nye impellere fra der du kjøpte den.
 
Ja, kjøpte Speidelen i mars 2011 fra Petit. Ola sitter i møte og ringer etterpå. Tør ikke å brygge mere før jeg får pumpene i orden.
Men er de nye pumpene mye bedre enn de gamle? Kan vel godt hende jeg får nye impellere, men er det bra nok eller burde jeg gå for nye pumper(som jeg må kjøpe med noe rabatt)?
 
Jeg vet ikke hvor mye forskjell det er på de nye og gamle pumpene. Impellerdesignet ser vel rimelig likt ut, og det var vel det som var problemet? Du kan jo høre med Katla her på forumet. Han selger disse pumpene løst gjennom bryggmaker. Kan godt hende at han kan bestille inn nye impeller også.

Før du kjøper nye impellere kan du prøve å remagnetisere de gamle. Gjør noen google søk på det ;)
 
Hvis ikke leverandør kan holde garantiavtale på et produkt i denne prisklassen så kommer ikke jeg til å eie en Speidel selv om den ser topp ut. (for en slik pris da forventer jeg VIP service)

Defekt pumpe etter 10 brygg i året over 4 år er vel langt under det man burde forvente.
 
Hvis ikke leverandør kan holde garantiavtale på et produkt i denne prisklassen så kommer ikke jeg til å eie en Speidel selv om den ser topp ut. (for en slik pris da forventer jeg VIP service)

Har ikke hør annet enn at man får nettopp det hos Ola på Petit. Han ordner opp.
 
Har et spørsmål angående Speidel pumpene. Er det noen som kjenner dimensjonene til pakningen i pumpehuset? (Ny type)
Er ikke et problem å bare bestille fra petit, men da må jeg vente. Er det forresten noen spesielle krav til gummien?
 
Tilbake
Topp