Jeg ser at Lallemand er ganske tydelige på fordelen med rehydrering i sin dokumentasjon av CBC-1, altså en tørrgjær for karbonering.
Pakken har en tydelig fremgangsmåte for rehydreringen, og også i produktarket er de ganske så tydelige:
"Rehydration of CBC-1 in sterile water is recommended prior to
pitching into wort or primed beer in order to reduce stress on the cell
as it transitions from dry to liquid form. For many fermentations, this
stress is not significant enough to affect fermentation performance
and flavor, so good results may also be achieved when pitching dry
yeast directly into wort. We highly recommend rehydration of CBC-1
prior to bottle conditioning and for primary fermentation in harsher
conditions such as high gravity or sour wort where the added stress
of dry-pitching is more likely to have a greater impact on the finished
beer. Use of a rehydration nutrient such as Go-Ferm Protect Evolution
has been shown to improve fermentation performance for difficult
fermentations."
Lallemand er mye mindre tydelige enn Fermentis på dette. De anbefaler stadig rehydrering, men sier at det ikke er viktig ("essential"):
https://www.lallemandbrewing.com/docs/products/bp/BEST-PRACTICES_REHYDRATION_DIGITAL.pdf Det er vel det samme som sies i instruksjonen du siterer, også.
I motsetning til hva Fermentis har funnet, mener de at man ikke skal tilsette gjæren direkte i vørter med høy OG, dvs. over 1.065 (
@loebrygg Det var her jeg hadde det fra
.) De anbefaler også okysgenering i vørter med høy OG.
Litt kuriøst: Fermentis fant at det gikk greit å rehydrere i destillert vann, hvilket strider mot alle tidligere anbefalinger. Lallemand advarer mot det.
Man kan bli litt forvirra av delvis motstridende info som gjærprodusenter legger ut. Jeg lurer på om det kan skyldes at de ikke har rutiner for å holde allt som ligger ute, oppdatert? Korsom er; Lallemand sier at følgende problemer har blitt observert ved direkte tilsetning "under specific brewing conditions" (under "visse forhold"?
Det er litt kjedelig at de ikke sier noe om hvilke forhold det er.):
• Longer diacetyl stand
• Longer fermentation time
• Longer lag phase
• Stuck fermentation
• Poor utilization of maltotriose
.
Dette er vel alt sammen vanlige symptomer på underpitching, og er hva man vil forvente dersom en vesentlig prosent av cellene ikke overlever tilsetninga til vørter; altså hva gamle undersøkelser viser. Litteraturen snakker jo om tap av 40-60%. Med et tap på bare noen få prosent, skulle ikke disse problemene oppstå. Så jeg blir ikke veldig skremt. Det eneste jeg kanskje ikke vil bli overrasket over, er en litt lenger lag-tid. Men der har jeg ulike erfaringer. Med Køln fra Lallemand gikk det ganske lang tid før noe skjedde, men så fikk jeg både rask og god utgjæring, og et veldig godt øl. Med BE-134 fra Fermentis starta gjæringa så å si umiddelbart.
Det er mulig det er forskjeller i produskjonsprosessen som gjør at gjæren fra Fermentis er mer robust. Det er nå bare rein gjetning. Men det virker ellers som om Lallemand ikke har interessert seg så mye for "direct pitch", og ikke har brukt særlig med ressurser på studier rundt det. Det kan jo skyldes ulik vurdering av markedsverdien?
Jeg er alltid litt skeptisk til bryggosofene, men jeg synes det er ganske fornuftige refleksjoner rundt resultatet i denne rapporten fra et forsøk med Nottingham:
Direct Pitch vs. Rehydration With Dry Yeast | The Brü Club xBmt Series
@Håkon Du skriver at god brygging er resultatet av "best practices". Det er min filosofi, også, så der er vi enige
. Det er mye jeg gjør som neppe aleine betyr all verden. Og jeg kan godt gå med på at rehydrering på klassisk måte er en slik "best practice" - eller i alle fall at man kan være sikker på å ha gjort det beste når man gjør det. Det blir aldri feil å rehydrere. Men jeg synes ikke det er noen grunn til å advare mot direkte tilsetning i vørter, heller. Man skal bare få vite at det stadig diskuteres - og at siste ord neppe er sagt.
Men for min egen del har jeg ikke lenger noen betenkeligheter med direkte tilsetning når jeg en sjelden gang bruker tørrgjær.