"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Har en oppskrift på en cream ale:

2500g pils
2500g vienna
200g acid malt
450g hurtigris

18g warrior 90min
16g mittelfruh 1 min

gjæres med nottingham på 15g.

Ølen i seg selv er god, men ønsker litt mer skumfasthet (spesielt på de jeg flaskekarbonerer, da disse mister skummet relativt fort) Har cara clair til rådighet men hvor mange % cara clair-malt bør jeg holde meg innafor og hvordan vil dette påvirke ølen generelt?
 
Sist redigert:
Tenke å brygge noe i gata AM. Brown ale. (Ekke veldig nøye når det gjelder stil,bare det blir godt ..)

Satt sammen i en fei:cool:
OG 1052
IBU 32
EBC 38

88% MAris otter
4% Amber
4% Caramunich 1
2% Carafa special 3
2% Sjokolade malt

Magnum @60 for mesteparten av IBU'sa
Cascade @15, 5 og 0 + en dæsj tørrhumle..

Tenker bare klorid i denne her for litt godt malt preg.
Wlp 001.
 
Tenke å brygge noe i gata AM. Brown ale. (Ekke veldig nøye når det gjelder stil,bare det blir godt ..)

Satt sammen i en fei:cool:
OG 1052
IBU 32
EBC 38

88% MAris otter
4% Amber
4% Caramunich 1
2% Carafa special 3
2% Sjokolade malt

Magnum @60 for mesteparten av IBU'sa
Cascade @15, 5 og 0 + en dæsj tørrhumle..

Tenker bare klorid i denne her for litt godt malt preg.
Wlp 001.

Brygga noe liknende sjøl før jul, og den skulle jeg gjerne hatt litt mer sødme i. Den var rimelig tørr. (Den var dessuten for bitter, og det forsterket tørrheten ganske kraftig.) Det ser jo slett ikke gæ'ernt ut det du har der. Du får et ganske kraftig røsta preg, men jeg går ut fra at det er fordi du vil ha det:). Men jeg hadde kanskje lagt inn noe Caramalt 30, passet på å ikke meske for lavt (67), og så hadde jeg helt sikkert brukt Wyeast 1318 (eller 2068/wlp002) for ikke å få så kraftig utgjæring. Alt for å "runde" den litt. Men det er jo ikke sikkert det er det du er ute etter.

Planlegger en nordengelsk brun sjøl, som ser sånn ut på tegnebrtettet:

OG 1.044, FG 1.010 (77% utgjæring), 4,5 ABV, 21 IBU, 23 EBC. Meske på 67 + 72 + 77. Starte gjæring på 17, la stige til 21.
Malt til 28 liter før tapping til gjæringskaret
4 kg Maris Otter (80%)
0,3 kg Victory 55 EBC (6%)
0,3 kg Carabrown 145 EBC (6%)
0,2 kg Caramalt 30 EBC (4%)
0,2 kg Crystal 100 EBC (4%)
Humle
20 gr Northern Brewer @ 60
20 gr EKG @ 5
Gjær
Wyeast 1318 London Ale III

Meningen er å få noe som har vekta på mildt maltpreg (kjeks, rista brød, nøtter), er lettdrikkelig, bare mildt bitret, som styrer klar av å ligne noe særlig på en porter, og som ikke er helt tørt. Samtidig skal det ikke være like pregløst som Newcastle Brown Ale. Justerer med bare klorid, jeg også.
 
Sist redigert:
Brygga noe liknende sjøl før jul, og den skulle jeg gjerne hatt litt mer sødme i. Den var rimelig tørr. (Den var dessuten for bitter, og det forsterket tørrheten ganske kraftig.) Det ser jo slett ikke gæ'ernt ut det du har der. Du får et ganske kraftig røsta preg, men jeg går ut fra at det er fordi du vil ha det:). Men jeg hadde kanskje lagt inn noe Caramalt 30, passet på å ikke meske for lavt (67), og så hadde jeg helt sikkert brukt Wyeast 1318 (eller 2068/wlp002) for ikke å få så kraftig utgjæring. Alt for å "runde" den litt. Men det er jo ikke sikkert det er det du er ute etter.

Planlegger en nordengelsk brun sjøl, som ser sånn ut på tegnebrtettet:

OG 1.044, FG 1.010 (77% utgjæring), 4,5 ABV, 21 IBU, 23 EBC. Meske på 67 + 72 + 77. Starte gjæring på 17, la stige til 21.
Malt til 28 liter før tapping til gjæringskaret
4 kg Maris Otter (80%)
0,3 kg Victory 55 EBC (6%)
0,3 kg Carabrown 145 EBC (6%)
0,2 kg Caramalt 30 EBC (4%)
0,2 kg Crystal 100 EBC (4%)
Humle
20 gr Northern Brewer @ 60
20 gr EKG @ 5
Gjær
Wyeast 1318 London Ale III

Meningen er å få noe som har vekta på mildt maltpreg (kjeks, rista brød, nøtter), er lettdrikkelig, bare mildt bitret, som styrer klar av å ligne noe særlig på en porter, og som ikke er helt tørt. Samtidig skal det ikke være like pregløst som Newcastle Brown Ale. Justerer med bare klorid, jeg også.
For å være helt ærlig skyter jeg litt fra hofta her når det gjelder AM. Brown ale. Men hovedsaklig hadde jeg tenkt et øl med tydelig humlepreg fra en ikke for heftig amerikansk humle. Med en god malt ryggrad tror jeg Cacsade er midt i blinken da jeg har eksperimentert en del med den i "engelske" øl. Planen er som du nevner å meske litt høyt her. Legger meg trolig på 67-68 gr. da wlp 001 spiser veldig godt. Men tror 001 vil la humlesmak og aroma skinne igjennom, med et dog "kjedelig" og pregløst resulatat kanskje...men da er det opp til gristen + humle.
Vet ikke om den vil bli så fryktelig røstig?
Kanskje Carafa special du tenker på?
Har brukt ganske store mengder av den tidligere uten ALT for mye røstighet.. Er dog mer usikker på sjoko maltet når jeg tenker meg om..:confused: jaja.. Øl blir det uannsett! :) Og skal neimen ikke se bort ifra at det blir godt au!:eek: Godt nytt ÅR :beercheers:
 
For å være helt ærlig skyter jeg litt fra hofta her når det gjelder AM. Brown ale. Men hovedsaklig hadde jeg tenkt et øl med tydelig humlepreg fra en ikke for heftig amerikansk humle. Med en god malt ryggrad tror jeg Cacsade er midt i blinken da jeg har eksperimentert en del med den i "engelske" øl. Planen er som du nevner å meske litt høyt her. Legger meg trolig på 67-68 gr. da wlp 001 spiser veldig godt. Men tror 001 vil la humlesmak og aroma skinne igjennom, med et dog "kjedelig" og pregløst resulatat kanskje...men da er det opp til gristen + humle.
Vet ikke om den vil bli så fryktelig røstig?
Kanskje Carafa special du tenker på?
Har brukt ganske store mengder av den tidligere uten ALT for mye røstighet.. Er dog mer usikker på sjoko maltet når jeg tenker meg om..:confused: jaja.. Øl blir det uannsett! :) Og skal neimen ikke se bort ifra at det blir godt au!:eek: Godt nytt ÅR :beercheers:

Mulig jeg overdreiv litt med røstigheten. Jeg har brent meg noen ganger på bruk av mørke røstede malttyper, synes jeg. Resultatet har blitt at øl som egentlig skulle være ulike, har smakt ganske likt.

Det er jo ikke voldsomme mengder du har der, når jeg begynner å regne på det:). Men Carafa special 3 funker etter min erfaring som en midt på treet sjokomalt, så om du samtidig bruker mørk sjoko, blir det nok merkbart. Jeg tror valget av mørk eller pale sjoko betyr litt her. Men det blir uansett ikke dramatisk - "kraftig" preg av røstet malt var å ta i, ja.

Når alle skal ha øl til jul, blir det tynt i kjeller'n. Så jeg driver og planlegger påfyll. Det må kombineres med hensynet til å utnytte årstida til å få lagt opp et lager av lagerøl. Neste blir en vienna.

Og 1.049, FG 1.011 (77% utgjæring), 4,9% ABV, 12 EBC, 20 IBU. Meske på 67 + 72 +77.
Malt til 28 liter før tapping til gjæring
3,7 kg wienermalt
0,8 kg pilsnermalt
0,5 kg lyst münchnermalt
0,5 kg mørkt münchnermalt
Humle
20 gr Perle @ 60
20 gr Mittelfrüh @ 5
Gjær
w-34/70

Jeg undrer meg litt over typedefinisjonene her. Jeg tenker ikke på dette som et mørkt øl, og denne blir "dyp gylden" etter skalaen på innsiden av omslaget til How to Brew, som vel bruker et sett standardbetegnelser. Det dekker ganske godt hvordan jeg har oppfattet de komersielle eksemplene jeg har drukket. Men BJCP vil ha minimum hele 20 EBC, og da er du godt inne på "ravfarget". Norbrygg nøyer seg med "lyst ravfarget" - 16 EBC - som minstekrav, men likevel: Med 100% wienermalt ville jeg endt på 11 EBC i oppskriften over, og man burde da kunne brygge en vienna med bare wienermalt??

Det er vel ikke noe jeg egentlig lurer på med denne oppskrifta. Men det er alltid artig om noen har noen meninger om den:). Justerer med bare klorid her også. Starter gjæringa på 9-10 grader, men tenker å la den stige i steg så den ender på 16-17. Jeg vil ikke ha en altfor rolig gjæring; har slitt med at jeg ikke har blitt kvitt svovel.
 
Tenkte å forsøke en Cream Ale til helgen. Enkel SMASH på 23l.

Estimerte data:
OG 1.045
FG 1.009
ABV: 4,7%
EBC 5,7
IBU: 19

4,3 kg Pilsner
150 g. sukker i kok

25g Crystal på 60 min
35g Crystal i 10 min hopstand

hhv. 1,3 g og 1,4 g Kalsiumklorid i mesk og skyllevann
0,4 g gips i mesk og skyllevann
0,3 g. magnesium i mesk og skyllevann

Meskes på 68 grader i 60 min og 5 min utmesk på 77 grader

Gjær 1 pk. WLP029 i 1,5 l starter
Gjæringsforløp:
14 grader i 2 dager
16 grader i 4-5 dager
20 grader i 2 dager
CC i 2 dager

Noen innspill?
 
Jeg planlegger å brygge denne i helgen da jeg er virkelig glad i den utgåtte orginalen. Jeg har jo fått god hjelp av @Vinnes Ølet til å skalere oppskriften, etter at Mike Murphy på Lervig mailet den til meg på forespørsel, men da til 25000 liter.

Dog er det noe jeg stusser på og tar gjerne erfarne fjellfolk sine kommentarer, det er:
- meskeskjemaet, det virker overkomplisert, men jeg kan gost gjøre det..
- gjæringstemperatur, jeg har aldri brukt WLP830 på 14 grader hele forløpet. Og om det er det forløpet, er det da 3 uker som vanlig?

Oppskrift vedlagt. Takk
 

Vedlegg

  • Fat Earl Clone - Beer Recipe - Brewer's Friend.pdf
    152,9 KB · Sett: 28
Jeg planlegger å brygge denne i helgen da jeg er virkelig glad i den utgåtte orginalen. Jeg har jo fått god hjelp av @Vinnes Ølet til å skalere oppskriften, etter at Mike Murphy på Lervig mailet den til meg på forespørsel, men da til 25000 liter.

Dog er det noe jeg stusser på og tar gjerne erfarne fjellfolk sine kommentarer, det er:
- meskeskjemaet, det virker overkomplisert, men jeg kan gost gjøre det..
- gjæringstemperatur, jeg har aldri brukt WLP830 på 14 grader hele forløpet. Og om det er det forløpet, er det da 3 uker som vanlig?

Oppskrift vedlagt. Takk

Syns meskeskjemaet virker logisk, det blir litt tid på betastadiet. Mange bruker 30min på 62, 30 på 72, og så utmesk. Når det gjelder temperatur kommer de nok unna med høyere, siden de har store tanker og mer trykk. Ville brukt 10 grader.
 
Meskeskjemaet virker fornuftig, men kanskje litt kort. Man skal huske på tiden mellom stegene som går med til oppvarming. Når man brygger 25000 liter tar oppvarming lang tid. Jeg ville hatt minst 80-90 minutter tilsammen for de to hovedstegene, siden hjemmebryggerbatcher varmes opp raskere.
 
Sist redigert:
Tenkte å forsøke en Cream Ale til helgen. Enkel SMASH på 23l.

Estimerte data:
OG 1.045
FG 1.009
ABV: 4,7%
EBC 5,7
IBU: 19

4,3 kg Pilsner
150 g. sukker i kok

25g Crystal på 60 min
35g Crystal i 10 min hopstand

hhv. 1,3 g og 1,4 g Kalsiumklorid i mesk og skyllevann
0,4 g gips i mesk og skyllevann
0,3 g. magnesium i mesk og skyllevann

Meskes på 68 grader i 60 min og 5 min utmesk på 77 grader

Gjær 1 pk. WLP029 i 1,5 l starter
Gjæringsforløp:
14 grader i 2 dager
16 grader i 4-5 dager
20 grader i 2 dager
CC i 2 dager

Noen innspill?
Pilsmalt og kølsch-gjær. Bortsett fra humlevalget er vel dette nær en kølsch. Har brukt wlp029 en del, og den gir noe stere og fruktige toner. For renest mulig smak/crisp ville vel kanskje us-05/wlp001 være bedre, men blir nok bra uansett.
 
Pilsmalt og kølsch-gjær. Bortsett fra humlevalget er vel dette nær en kølsch. Har brukt wlp029 en del, og den gir noe stere og fruktige toner. For renest mulig smak/crisp ville vel kanskje us-05/wlp001 være bedre, men blir nok bra uansett.

Enig.

@Grevling :029 krever egentlig at du behandler ølet som en lager om du vil unngå det fruktige preget - som jeg ikke liker noe særlig.
 
I ettermiddag/kveld skal det brygges IPA, med utgangspunkt i @Finns Kinn Vestkyst-oppskrift, men med Imperial A38 Juice-gjær (mer "NEIPA-aktig") og Azacca istedenfor Centennial.

23 liter batch size. OG 1,064, FG 1,014 (?). ABV 6,6. IBU er bare 47 ifølge BeerSmith, men det tror jeg ikke noe på. Humleskjemaet nedenfor er omtrentlig, da jeg vil tilpasse litt til hvor mye jeg har igjen av slanter her og der.

6,5 kg Maris Otter (93%)
0,3 kg Caramunich I (100 EBC)
0,2 kg Caramalt (60 EBC)

15 g Azacca, Columbus, Simcoe @ 15 og 2
15 g Azacca, Columbus, Simcoe, Amarillo @ hopstand
15 g Azacca, Columbus, Simcoe, Amarillo @ dry hop

Her er ikke målet nødvendigvis å klone Vestkyst, men ta utgangspunkt i den oppskriften for en god IPA.

Dette bør vel fungere greit?

Jeg har også Ekuanot- og Loral-humle liggende, men tror Azacca vil fungere best av de tre alternativene.
 
I ettermiddag/kveld skal det brygges IPA, med utgangspunkt i @Finns Kinn Vestkyst-oppskrift, men med Imperial A38 Juice-gjær (mer "NEIPA-aktig") og Azacca istedenfor Centennial.

23 liter batch size. OG 1,064, FG 1,014 (?). ABV 6,6. IBU er bare 47 ifølge BeerSmith, men det tror jeg ikke noe på. Humleskjemaet nedenfor er omtrentlig, da jeg vil tilpasse litt til hvor mye jeg har igjen av slanter her og der.

6,5 kg Maris Otter (93%)
0,3 kg Caramunich I (100 EBC)
0,2 kg Caramalt (60 EBC)

15 g Azacca, Columbus, Simcoe @ 15 og 2
15 g Azacca, Columbus, Simcoe, Amarillo @ hopstand
15 g Azacca, Columbus, Simcoe, Amarillo @ dry hop

Her er ikke målet nødvendigvis å klone Vestkyst, men ta utgangspunkt i den oppskriften for en god IPA.

Dette bør vel fungere greit?

Jeg har også Ekuanot- og Loral-humle liggende, men tror Azacca vil fungere best av de tre alternativene.

Loral er i alle fall ikke noe alternativ. Den er mest som ei tysk edelhumle. Ekuanot ville antakelig være greit. Azacca har jeg ingen erfaring med.
 
Enig.

@Grevling :029 krever egentlig at du behandler ølet som en lager om du vil unngå det fruktige preget - som jeg ikke liker noe særlig.

Planen var å pitche på 12 grader, la den stige til 14 og stå der et par tre dager, deretter heve til 16 osv. Mulig 14 blir for høyt til å unngå for mye fruktighet?

Når det gjelder oppskrift så har jeg hentet forslaget til gjær fra et amerikansk bryggeblad, så skal se om jeg finner det igjen. Ble vertfall anbefalt å prøve kølch gjær om man hadde god temperatur kontroll. Skal forøvrig gjøres under trykk.

Enig i at det ligner fælt på en kølch selvsagt, men nå er vel ikke cream ale, kølch og lager vesensforskjellige i utgangspunktet heller?
 
Planen var å pitche på 12 grader, la den stige til 14 og stå der et par tre dager, deretter heve til 16 osv. Mulig 14 blir for høyt til å unngå for mye fruktighet?

Når det gjelder oppskrift så har jeg hentet forslaget til gjær fra et amerikansk bryggeblad, så skal se om jeg finner det igjen. Ble vertfall anbefalt å prøve kølch gjær om man hadde god temperatur kontroll. Skal forøvrig gjøres under trykk.

Enig i at det ligner fælt på en kølch selvsagt, men nå er vel ikke cream ale, kølch og lager vesensforskjellige i utgangspunktet heller?

Grensene er hårfine. Men kølschgjær er noe av det verre å handskes med. Gjæringsskjemet virker helt riktig, men problemet er at det du sitter med når gjæringen er ferdig, ikke er ferdig. Det er derfra og ut det blir vanskelig. Og det slipper du om du bruker 05/001.
 
Grensene er hårfine. Men kølschgjær er noe av det verre å handskes med. Gjæringsskjemet virker helt riktig, men problemet er at det du sitter med når gjæringen er ferdig, ikke er ferdig. Det er derfra og ut det blir vanskelig. Og det slipper du om du bruker 05/001.

Ja ja, starteren er nesten ferdig så blir uansett gøy å forsøke denne. Hadde sett for meg litt lagring på den, så tenker jeg smaker jevnt og trutt på den, og noterer utviklingen underveis. Siste pils var halvparten borte når den var ferdig :rolleyes:
 
Planen var å pitche på 12 grader, la den stige til 14 og stå der et par tre dager, deretter heve til 16 osv. Mulig 14 blir for høyt til å unngå for mye fruktighet?

Når det gjelder oppskrift så har jeg hentet forslaget til gjær fra et amerikansk bryggeblad, så skal se om jeg finner det igjen. Ble vertfall anbefalt å prøve kølch gjær om man hadde god temperatur kontroll. Skal forøvrig gjøres under trykk.

Enig i at det ligner fælt på en kølch selvsagt, men nå er vel ikke cream ale, kølch og lager vesensforskjellige i utgangspunktet heller?

14 grader skal være en vanlig temperatur å brygge kølsch på hos bryggeriene i Køln, så å la hovedgjæringen foregå på 14, blir riktig.

Et lite paradoks: En kølsch skal ikke smake som en kølsch, men som en helles (eller som en svakt humlet pils). Jeg klarer i alle fall ikke å skille. Da, når kølschpreget - dvs. den typiske fruktigheten - så å si er borte, er kølschen en kølsch. Om du veit at det er en kølsch du drikker, kan du suggerere deg til å kjenne et lite hint i bakgrunnen, men egentlig er det ikke der.

Å få til det der innbiller jeg meg er omtrent det vanskeligste en hjemmebrygger kan prøve seg på. Jeg har klart å få redusert fruktigheten til et nivå der den ikke direkte irriterer meg - det betyr ganske lavt - men jeg har ikke vært i nærheten av å få ølet til å smake sånn som det skal.

Men hvorfor ikke prøve? Har du muligheten til å kaldmodne den slik en pils skal modnes, får du kanskje til det perfekte ølet:). Vær bare klar over at det ikke blir drikkeklart så raskt.

Jeg er litt usikker på om det sukkeret hjelper deg noe særlig til å få ølet reint, men jeg veit jo hvorfor det er med i en cream ale. Og det var jo en cream ale du ville ha, i utgangspunktet:).
 
Ja ja, starteren er nesten ferdig så blir uansett gøy å forsøke denne. Hadde sett for meg litt lagring på den, så tenker jeg smaker jevnt og trutt på den, og noterer utviklingen underveis. Siste pils var halvparten borte når den var ferdig :rolleyes:

hehe - sånn blir det gjerne med mine, også. Du drikker den siste flaska og tenker at pokker, dette skulle vært den første:(.

Lærer jeg? Nei:confused:.
 
Blir dette en grei lys pils ? 5 kg lys pils malt, 10 g. Magnum 11% på 60 min og 15 g. Hersbrucker 2,2 % på 0 min?
25 liter i bb30.
 
Tilbake
Topp