Nå kjenner ikke jeg bonsak, men en bayer ville jeg basert på Münchenmalt og pilsnermalt. Humle ville jeg brukt noe tysk. Litt unødvendig med edelhumle som bitterhumle, så perle, for eksempel. Og er den gjæra i god form? Hvor sterk var bokken?Bayer med malt fra Bonsak
Har planer om å gjenbruk gjær(WLP833) (for første gang) fra en bockøl til en bayer.
Kan dette funke som malt og humle:
* Salome Pale Malt 50% Salome Pale Malt (4-6 EBC) 1KG kr 39, 25KG kr 877,50 - Bonsak Gårdsmalteri
* Farytale Malt 50% Fairytale ALE Malt (6-9 EBC) 1KG kr 41, 25KG kr 922,50 - Bonsak Gårdsmalteri
MT Hood som humle til ca 25IBU, men åpen for andre forslag.
Vil det være lurt å tilsette noe mer malt(crystal/carafa/ol) for å få den litt mørkere i farge og fylde?
Gjæra blir gjerne litt slakk av å gjære sterkt øl. Under 6 % er vel regna å være greit, så det høres bra ut.Jeg kjenner heller ikke til Bonsak, så jeg det er derfor jeg spør om dette kan bli noe Bayerskaktig. Grunnen til at jeg tenkte på MT Hood var at det var flere oppskrifter på dette på nettet. Tror at gjæren er i god form. Det putrer i dunken nå jeg tenkte å meske samme dag som jeg flasket slik at jeg bare kunne slå vørter over gjærkaka og la det stå til. Vet jo ennå ikke hvor sterk bokken er men en 5-6% var meningen at den skulle havne på.
Sondre.
Det er vel bare å dyrke opp i en starter.Gjæra blir gjerne litt slakk av å gjære sterkt øl. Under 6 % er vel regna å være greit, så det høres bra ut.
Det er visst ikke det hvis den har vært eksponert for høy alkoholstyrke. Mutasjonene blir med videre.Det er vel bare å dyrke opp i en starter.
Øl.Takk for svar.
Hva ville du kalt bastarden da?
«All over the world lager»
Sent from my iPhone using Tapatalk
Lager bastard?Takk for svar.
Hva ville du kalt bastarden da?
«All over the world lager»
Sent from my iPhone using Tapatalk
Brewshop har vel en münich fra Bonsak? Det er det riktige maltet for Bayer.Bayer med malt fra Bonsak
Har planer om å gjenbruk gjær(WLP833) (for første gang) fra en bockøl til en bayer.
Kan dette funke som malt og humle:
* Salome Pale Malt 50% Salome Pale Malt (4-6 EBC) 1KG kr 39, 25KG kr 877,50 - Bonsak Gårdsmalteri
* Farytale Malt 50% Fairytale ALE Malt (6-9 EBC) 1KG kr 41, 25KG kr 922,50 - Bonsak Gårdsmalteri
MT Hood som humle til ca 25IBU, men åpen for andre forslag.
Vil det være lurt å tilsette noe mer malt(crystal/carafa/ol) for å få den litt mørkere i farge og fylde?
Hmm... er det spesielt for WLP833?Det er visst ikke det hvis den har vært eksponert for høy alkoholstyrke. Mutasjonene blir med videre.
Hmm... er det spesielt for WLP833?
Kveik har jo blitt gjenbrukt i årevis. Jeg tror ikke at det er så allmenngyldig som du påstår.All gjær.
Kveik har jo blitt gjenbrukt i årevis. Jeg tror ikke at det er så allmenngyldig som du påstår.
Kveik har jo blitt gjenbrukt i årevis. Jeg tror ikke at det er så allmenngyldig som du påstår.
Det er et poeng.Jeg har vel egentlig hørt begge deler. Men i denne podcasten presenteres det veldig interessant forskning som tyder på at endringer kan skje ganske raskt gjennom gjenbruk av gjær.
Og som @Miguel sa (han glemte et "ikke"): At kveiken har blitt gjenbrukt gjennom utallige generasjoner betyr jo ikke at den ikke har forandret seg. Tvert imot; vi veit vel at den har forandret seg temmelig kraftig fra den/de gjærtypene som var utgangspunktet?
Det er et poeng.
Diskusjonen startet likevel med en påstand om at disse mutasjonene var avhengige av alkoholstyrken. Det er vel først og fremst den biten som gjorde at jeg begynte å stille kontrollspørsmål.