Setter eplecider smak på corneliusfat?

Er det noen som vet om cider vil kunne sette smak på fat eller slanger som jeg senere ikke blir kvitt?
Mener å ha lest ett eller annet sted (byo?) at man bør bruke eget dedikert utstyr hvis du for eksempel skal karbonere hjemmelaget brus, fordi det vil kunne sette smak og aroma. Risikerer jeg det samme med eplecider?

Etterhvert skal jeg ha et deikert fat for cider, men enn så lenge har jeg bare ett corneliusfat med tilhørende slanger etc, og vil nødig gamble med usmak på øl'et...

Noen tanker eller erfaringer?
 
Mye av fatene er jo brukt til brus tidligere så det kan jeg ikke tenke meg til at er et problem hvis du vasker skikkelig:)
 
Har ikke merket noe usmak eller eplesmak på fat som er brukt til eplecider. Lager gjerne litt cider til fruen og har på fat og har aldri dedikert ett spesielt fat til det. Tror det er en wit på fatet jeg sist hadde cider på nå, og den smaker som den pleier.
 
Eple i øl er ikke så dumt det. Var på besøk hos Balder i Leikanger sist uke, og de hadde laga ett epleøl. Friskt og godt, ikke helt min stil, men kona likte det godt.
 
sand skrev:
Har ikke merket noe usmak eller eplesmak på fat som er brukt til eplecider. Lager gjerne litt cider til fruen og har på fat og har aldri dedikert ett spesielt fat til det. Tror det er en wit på fatet jeg sist hadde cider på nå, og den smaker som den pleier.
Flott! Det er nettopp cider til fruen som skal karboneres her også.

caap86 skrev:
Mye av fatene er jo brukt til brus tidligere så det kan jeg ikke tenke meg til at er et problem hvis du vasker skikkelig:)
Det tenkte jeg faktisk ikke på...  :) Jeg fant imidlertid igjen advarselen, selv om den viste seg å ikke gjelder selve fatet:
"Prepackaged soda extracts can impart a permanent flavor to your plastic equipment. Root and birch beers are infamous for this."
http://byo.com/component/k2/item/1255-pop-art-brewing-excellent-soda
 
Tilbake
Topp