SG høyere pre-boil enn OG?

Målte SG med refraktometer pre-boil til 1055. Refraktometeret har vært spot-on hele tiden. Etter å ha tappet over i gjæringskaret målte jeg OG i grumset som lå igjen i kjelen. Den viste 1052. Ville tro OG ville bli høyere enn tidligere målt SG siden vørteren ble redusert med flere liter etter kok. Det er altså sånn at sukkertettheten varierer i kjelen? Og grauten i bånn er det bare teit å måle OG i? Tydeligvis. BeerSmith foreslo OG på 1058 for oppskriften.

Bottom line: hvor mye varierer sukkertettheten i vørteren fra topp til bunn og hvor/når skal man måle OG? Første del av den en tapper ut i gjæringskaret?

Sukkerinnholdet er likt i hele vørteren du tapper ut fra kokekjelen (tilnærmet ihvertfall)
Det som ligger igjen av trub har nok betydelig lavere sukkerinnhold da det stort sett består av protein/humlerester samt annen gugge :)

Eg har tatt refrektometermålinger rett før kokinga er ferdig, og fra "trubkaka" i kjelen etter vørter er kjølt og tappa ut. Dei er alltid heilt lik. Eg har også vridd opp det som ligg igjen i kjelen i eit kjøkkenhandkle for å få ut klar vørter som kan takast SG av. Den prøven viser også lik SG som forrige prøver (alt er tatt med refraktometer). Så eg kan ikkje skjøna at det skal vera noko vesentlig forskjell på sukkerinnholdet til vørteren fra topp til bunn (så lenge man får tatt ein nogenlunde klar prøve).

Er du sikker på at vørteren var godt nok blandet da du målte PBG? Det er aoltid lurt å måle like etter det har begynt å koke. Da er du sikker på at alt har blandet seg skikkelig.

Tilbake
Topp