Finn Berger
Moderator
Jeg flaska NEIPA og hørte på podcast i går; Brad Smith som snakka med Marshall Schott om "kort og rufsete"-konseptet hans, som ,for dem som ikke har hørt om det, innebærer å kutte alle hjørner som kuttes kan for å få ned bryggetida uten at det går (for mye) ut over kvaliteten på brygget.
Jeg hører jo til dem som er litt skeptiske til bryggosof-eksperimentene, men det er vanskelig å ikke like Marshall Schott, og å ikke synes at det han sier er interessant - uansett hvor mange klyper salt jeg svelger det ned med. Av det han sier i denne podcasten er det særlig et par ting jeg hengte meg opp i:
Nå har vel folk her på forumet som har prøvd dette - @Sarge ? - ikke funnet det samme, men nå fikk jeg faktisk lyst til å prøve. Jeg tenker en moderat variant når det gjelder temperatur; jeg går nok ikke høyere enn 16 grader, men det er jo 6 grader over hva jeg normalt ville brukt. Og så kjører jeg det kort og rufsete, også. Det skal bli artig å se hva jeg kan presse bryggedagen ned i. Kjører jeg no sparge - det ligger jo i kortene at det må være en del av det - skulle det være mulig å komme ned mot to timer, som Schott påstår han klarer.
Jeg får se hva jeg får tak i av gjær. Jeg ville helst brukt L17.
Apropos gjær; Schott sier at laboratorier som har telt, har funnet at mens de produsentene som påstår de har 100 milliarder celler i pakka - det må nesten inkludere Whitelabs og Wyeast - ligger et godt stykke under, så ligger Imperial faktisk over de 200 de lover. Grei bekreftelse på at Imperial er bra.
Jeg hører jo til dem som er litt skeptiske til bryggosof-eksperimentene, men det er vanskelig å ikke like Marshall Schott, og å ikke synes at det han sier er interessant - uansett hvor mange klyper salt jeg svelger det ned med. Av det han sier i denne podcasten er det særlig et par ting jeg hengte meg opp i:
- "Kort og rufsete" innebærer ei koketid på 30 minutter, og det burde jo, ut fra alt jeg har lest om dette, resultere i et øl med et klart preg av DMS (kokte grønnsaker-aroma). Men Schott påstår at det ikke gjør det, og - og det er det interessante - en prøve sendt inn til et laboratorium inneholdt i følge analysen ikke DMS.
Dette med kort koketid er ikke nytt, og vi har diskutert det før her på forumet. Jeg har plenty av motforestillinger, og jeg synes jeg kan høre en opprørt Charlie Bamforth brumme i vei om galskapen i dette, men likevel; jeg begynner å bli frista til å prøve. Det var det med den laboratorieprøve-analysen. Det må være en grunn til at det ikke var DMS i den - hvis det ikke var en feil i analysearbeidet, da, hvilket sjølsagt alltid er mulig. Kanskje er det forskjeller mellom det som skjer i de svære volumene bryggeriene jobber med - og som Bamforth har jobba med - og det som skjer i en kjele med 30 liter vørter?
- At du ikke trenger meske mer enn maks 30 minutter for å få et akseptabelt utbytte, er en annen sentral påstand i konseptet. Schott påstår at du ikke mister mer enn i høyden et par poeng, og det er faktisk mulig å kutte enda litt mer. Akkurat det tviler jeg egentlig ikke på; det eneste jeg er usikker på, er om du vil få med ukonvertert stivelse som kan lage problemer. Men antakelig får du ikke det; den vil bare bli igjen i masken. Det som er gjort flytende (gelatinisert), vil vel alltid bli kjapt konvertert.
Jeg kan ikke huske om Schott sa noe om det, men mesketid vil vel være avhengig av temperatur. Men du kan jo meske det meste med godt resultat på 67 grader, og da går prosessene ganske fort.
Nå har vel folk her på forumet som har prøvd dette - @Sarge ? - ikke funnet det samme, men nå fikk jeg faktisk lyst til å prøve. Jeg tenker en moderat variant når det gjelder temperatur; jeg går nok ikke høyere enn 16 grader, men det er jo 6 grader over hva jeg normalt ville brukt. Og så kjører jeg det kort og rufsete, også. Det skal bli artig å se hva jeg kan presse bryggedagen ned i. Kjører jeg no sparge - det ligger jo i kortene at det må være en del av det - skulle det være mulig å komme ned mot to timer, som Schott påstår han klarer.
Jeg får se hva jeg får tak i av gjær. Jeg ville helst brukt L17.
Apropos gjær; Schott sier at laboratorier som har telt, har funnet at mens de produsentene som påstår de har 100 milliarder celler i pakka - det må nesten inkludere Whitelabs og Wyeast - ligger et godt stykke under, så ligger Imperial faktisk over de 200 de lover. Grei bekreftelse på at Imperial er bra.