Silbunn til meskekar (2 stk Europris gjæringskar)

FrodeSy

Norbrygg-medlem
Har 2 stk gjæringskar fra Europris som jeg har arva fra svigers, de skal bli meskekar. Tar hull og setter kran i det ytterste karet og plasserer det andre opp i det første. Isolerer med liggeunderlag. Dette har mange gjort før og med tiden fått laga mer avanserte løsninger. (Kanskje også jeg når vi får bygd på huset i løpet av vinteren? Vi har fått 1 barn mer enn planlagt da vi bygde huset, så da trengs nytt soverom / nytt oppholdsrom for barna... Sikkert plass til et lite bryggerom også  :))

Silbunn blir bunnen i det innerste karet. N.d.g. perforeringer har jeg et par spørsmål:
- hvilken diamenter bør hulla være? (Har lest litt rundt på forumet og har sett 0,8 - 3 mm.)
- bør jeg perforere innenfra eller utenfra karet? (Er ikke sikkert dette er noe poeng i det hele tatt.)

Jeg brukte 2,5 mm borr, med ca10-15mm mellom hullene. Dette har fungert kjempegreit - aldri tettet seg. Hadde jeg laget en ny ville jeg har prøve 2mm hull...

Gå for så små hull som mulig, skulle de av en merkelig gvrunn bli for små kan de bores opp, problemene er at malten kommer med igjennom når hullene er for store. Jeg ville ikke brukr mer enn 1 mm i plast kan du bore med 1 mm. uten at alle knekker. Hva du enn velger så får du grader som malten kan henge sg opp i hvis du botrer fra utsiden og inn.

jeg prøvde å lage en silbunn i stål, vha de tynneste kuttskivene fra biltema - ca 1,5mm - og skar mange(!) slisser. Det fungerte ikke like bra som plastbøtte med hull... vesentlig mere grums.

Jeg lagde et slikt som mitt første "bryggeri" og det fungerte flott.
Brukte 2mm bor. Gjør som Oddvar Demmo sier, bor fra innersiden og ut, ellers blir du plaget med  malt som sitter fast når du skal gjøre rent.

Eg nyttar same prinsipp, gjæringskar i gjæringskar. Fungere tipp topp. Har jamnt utbytte på 75 - 80 %( OG 45-70)  Bruker denne http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=161038586 som silbotn. Og har då større hol i den innerste bøtta. Ville vel i ettertid prøvd den modellen du tenker å bruke, med små hol borra rett i bøtta(Færre delar rett og slett). Om du ikkje vert nøgd, så kan altså silbotn frå clas altså anbefalast. Du kan mala malten veldig fint utan att noko verken tetter seg til, eller kjem gjennom i vørteren. Eg har ein slange som har vorte klypt på den eine sida rundt sila. Dette for at den skal verte heilt tett rundt. Og handtaket tek du lett av.

Mange takk for kjappe tilbakemeldinger, gutter. Her var det som vanlig mange gode erfaringer.

Jeg prøver nok med små hull i første omgang. Om jeg ikke er fornøyd har jeg alle muligheter til å utvide hulla i ettertid  :)

Trond.A skrev:
Gjør som Oddvar Demmo sier, bor fra innersiden og ut, ellers blir du plaget med malt som sitter fast når du skal gjøre rent.
I første omgang tenkte jeg at det var en fordel med dette slik at fastsittende malt kunne danne ekstra filter, men ser jo at dette ikke er et poeng med små hull rundt 1 mm. Takk!

I sommer får en kompis og jeg låne bryggeutstyret til en lokal "kønnjøl-brygger" (tradisjonelt sunnmørsk kornøl) for å teste dette, så da nærmer jeg meg all-grain brygging  :clap:

FrodeSy skrev:
Mange takk for kjappe tilbakemeldinger, gutter. Her var det som vanlig mange gode erfaringer.

Jeg prøver nok med små hull i første omgang. Om jeg ikke er fornøyd har jeg alle muligheter til å utvide hulla i ettertid  :)

Trond.A skrev:
Gjør som Oddvar Demmo sier, bor fra innersiden og ut, ellers blir du plaget med malt som sitter fast når du skal gjøre rent.
I første omgang tenkte jeg at det var en fordel med dette slik at fastsittende malt kunne danne ekstra filter, men ser jo at dette ikke er et poeng med små hull rundt 1 mm. Takk!

Tanken med å bore fra utsiden var nettopp det at maltkornene kunne henge seg fast istedenfor å renne igjennom, men ufulstendig forklaring fikk det til å se negativt ut, noe det sikkert kan være med tabke på rengjøring, og med 1 mm. hull hjelper neppe det noe.
Jeg har prøvd 3 mm hull, helt forkastelig, malten renner gjennom og tetter systemet.
1 mm. og <1 mm. = perfekt.

Er det nå så farlig med rengjøringa av hulla, da? Så lenge det ikke er tett, så vil det da ikke gjøre noe om det er litt maltrester igjen?

Oddvar Demmo skrev:
FrodeSy skrev:

Trond.A skrev:

Tanken med å bore fra utsiden var nettopp det at maltkornene kunne henge seg fast istedenfor å renne igjennom, men ufulstendig forklaring fikk det til å se negativt ut, noe det sikkert kan være med tabke på rengjøring, og med 1 mm. hull hjelper neppe det noe.
Jeg har prøvd 3 mm hull, helt forkastelig, malten renner gjennom og tetter systemet.
1 mm. og <1 mm. = perfekt.
Jeg har innerkjele i rustfritt som jeg mesker i. Har 3 mm hull og ingen problemer med tett mesk eller masse grums. kjører et slags herms system. Maler på 0,75mm med MM3 2.0

Trond.A skrev:
Jeg lagde et slikt som mitt første "bryggeri" og det fungerte flott.
Brukte 2mm bor. Gjør som Oddvar Demmo sier, bor fra innersiden og ut, ellers blir du plaget med  malt som sitter fast når du skal gjøre rent.
Jeg boret fra yttersiden og inn. Deretter brukte jeg en sikling (en slik stålplate som du fjerner overflødig voks fra alpinskia med) for å skrape ut gradene inni bøtta. Ble glatt og fint som en barnerumpe!

olavgn skrev:
Er det nå så farlig med rengjøringa av hulla, da? Så lenge det ikke er tett, så vil det da ikke gjøre noe om det er litt maltrester igjen?
Det vil mugne fram til neste brygging, og muggøl lager vi vel ikke?

Det lille som sitter fast i kantene på hulla etter å ha børsta over vil som regel være så lite at det tørker fortere enn det mugner. Og skulle mot all formodning være litt mugg likevel vil det uansett ikke være nok til å gjøre noe ugagn når alt som passerer uansett skal kokes etterpå.

Litt enig med deg der, selv mine lurvete hull i en stålplate legger ikke igjen nok til at det oppstår noe mugg eller f...skap.

Tilbake
Topp