Silikonslange i varm gryte

Jeg brygger med kjølebokssystem og en god gammel Kervel som varmekilde. For å korte litt ned på bryggedagen prøvde jeg i dag for første gang å ha Kervelen skrudd på under skyllinga, sånn at vørteren skulle nå kok fortere. Alt gikk etter planen.

Grunnen til at jeg ikke har prøvd dette før, er en mistanke om at det ikke var helt bra for silikonslangen å ligge i bunnen av ei så varm gryte så lenge. Sånn funksjonelt sett gikk det helt fint, slangen var like hel etterpå. Men i tre år har slangen vært gjennomsiktig. Etter skyllinga i dag var den delen som hadde liggi nedi gryta hvit/tåkeaktig. Så det jeg lurer på før jeg gjør dette til en vane: er silikonslanger 100% safe på disse temperaturene, sånn næringsmiddelmessig? Utskilles det stoffer man helst vil styre unna når varmen får slangen til å skifte farge? Eller kan jeg ta dette med knusende ro og nyte at bryggedagen heretter er minst 30 min kortere enn før?
 
Er ikke poenget med silikon nettopp det at det tåler høy temp? Folk koker jo slangene sine for å rengjøre. Min silikonslange har forøvrig alltid vært dus/tåkete.
Men jeg har jo ikke peiling, og lurer på det samme selv, for jeg må koke min slange etter et muggangrep.
 
Sikker på at det er silikon den er laga av? Høyrest ikkje heilt normalt ut.
Litt på sida lurer eg på kvifor du må ha den liggande i botnen på gryta?
 
protto skrev:
Sikker på at det er silikon den er laga av? Høyrest ikkje heilt normalt ut.

Ai for faen, ikke dumt spørsmål - jeg kjøpte den borti statene på en bryggesjappe for tre år siden, og har alltid tenkt at det var silikon. Men jeg sjekka kvitteringa nå, og det er visst "hi-temp vinyl tubing". Det er kanskje noe annet enn silikon?

Jørn Hammerud skrev:
Er ikke poenget med silikon nettopp det at det tåler høy temp? 

Jo, det er sånn jeg har forstått det og. Var bare usikker på å drikke væska den har kokt i når slangen bytter farge... men nå kan det jo altså vise seg at det ikke er silikon allikevel, da.

Høres jo imidlertid ut som om "Hi-temp vinyl" vil gjøre samma nytta som silikon, men hva veit jeg...
 
Det er nok ein PVC-slange du har. Det var det eg mistenkte ut fra beskrivelsen. Den bør du ikkje bruke over 65ºC.
 
Etter å ha lest litt på div amerikanske forum ser det ut til at det er noe annet enn PVC. Denne hi-temp vinylen skulle visstnok være ok til koketemperatur. Men det spiller forsåvidt ingen rolle - planen min var å bruke silikon, så jeg bare bytter den ut med en av silikonslangene mine neste gang. Eneste grunnen til at jeg ikke har gjort det før, er at jeg altså trodde det var en silikonslange. Vel, vel.

Takk for svar! Kjekt å finne ut av detta.
 
Hvis ma. Søker på silicone hose på ebay dukker det opp masse slanger. Disse er jo ganske klare. Er ikke det silikon?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Er det oppgitt som silikon så må ein jo i utgangspunktet stole på at det er det. Men det tryggaste er kansje å kjøpe hjå ein av dei norske butikkane som etterkvart har eit ganske bra utvalg. Bryggmaker for eksempel.
 
Jeg kjøpte denne fra morebeer. http://morebeer.com/products/beer-line-assembly.html Kokte den for å rense den, og den endte opp kritthvit i fargen. (var gjennomsiktig)  :jaha:

Så forøvrig senere at max temperatur for slangen var 224 Fahrenheit, som tilsvarer 106 grader celsius, så den skulle jo i utgangspunktet tåle det.
Usikker på om det har noe å si idet hele tatt, eller om jeg skal bytte slangene for å være sikker..  :attevar:
 
Kan vi konkludere med at slangene man får kjøpt på Bryggselv.no osv. kan kokes? Hva med slangen som kommer sammen med autoheverten, kan denne kokes også?
 
Tilbake
Topp