Skeptisk til Ølakademiets råd om gjær

Skjønner ikke at folk ikke klarer å spandere på seg en ekstra pakke gjær etter å ha styret og brygget og vasket i åtte timer. Om det er forskjellen på «greit øl med grønne epler» og uten usmak er det bare... håpløst råd å gi.
 
Skjønner ikke at folk ikke klarer å spandere på seg en ekstra pakke gjær etter å ha styret og brygget og vasket i åtte timer. Om det er forskjellen på «greit øl med grønne epler» og uten usmak er det bare... håpløst råd å gi.
Helt enig. Første pilsen min, eller Eplejuicen som eg i dag kaller den, var 21-22 liter med 34/70 2 pakker.
Mange timers arbeid og måneder med lagring for et elendig produkt.
Hadde glatt betalt 50-100-150,- ekstra for å slippe den usmaken.
 
Jeg tror at ei pakke tørrgjær til en 25 liters batch med normalsterk ale egentlig greier seg. To pakker til en batch pils er jeg mye mer skeptisk til.

Kjølerådet høres litt rart ut. Men om det er snakk om å tilsette gjæren til en pils ved 16 grader heller enn å sette den kaldt til dagen etter for å få temperaturen ned i 10 grader, er det ikke helt på jordet.

At hjemmebryggere bare kan glemme drømmen om å ha kontroll på alle parametre, er jeg helt enig i. Men det betyr ikke at vi ikke skal bry oss om å bruke nok gjær. (Men å drive nitid telling av gjærceller mener jeg har fint lite for seg.)
 
Har endelig gjæringstemperatur blitt nevnt for pils i denne tråden/sammenhengen? Det jeg selv ialleffall vet at for lite gjær på pils trenger lengre tid, og mystisk nok så har det aldri blitt bra med mindre jeg har skrudd opp tempen igjen før gjæren har lagt seg helt, og det er kun mtp FG. Alts spørs jo på reslutatet man vil ha. Men synes det er veldig merkelig at det nevnes at en pakke er nok, uten å nevne temperatur. Har prøvd nok ganger på lager til å skjønne at masse frisk gjær er helt fantasisk. Det funker nok med mindre gjær og, og sånn sett har vedkommende rett, man må være tålmodig. Men har selv fått ræva FG og lite crisp etc med mindre gjær.
 
Litt av "problemet" er jo at prisane på gjær har skutt i været. En pakke tørrgjær har meir enn dobla seg i pris på kort tid. Som heimebrygger er det sjølvsagt eit mål om å brygge best muleg øl, men mange har óg lyst til å ha best mulig økonomi i brygginga. 1 pk (rehydrert) tørrgjær eller 1 pk fersk gjær i 25l ale under 1.060 er nok greit som andre også seier her. Kan for den som ønsker å spare nokre kroner å bunn- eller topphøste gjær. Tørrgjær seiest jo å prestere på topp i femte batch... God hygiene er sjølvsagt essensielt.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
 
Jeg bruker som regel to pakker tørrgjær til 25 l lager. Har ikke møtt på noen nevneverdige problemer med å bruke to pakker så langt. Jeg pitcher som regel på 18-20 grader, uten rehydrering. Gjærer på ca. 15-17 grader, og lar som regel gjæringskaret få stå i ro i minst 3 uker. Og det blir godt øl.

Men nå skal det sies at jeg kun brygger for eget konsum. Jeg tror ikke mange av mine lagere hadde blitt kategorisert som typeriktige i en konkurranse, men det betyr lite for min del.
 
Om man har lyst å drikke helt greit i stedet for godt øl er det jo selvsagt bare å kutte ned en 50lapp på gjær.
Det er jo din påstand. Det er jo ikkje vits i å bruke meir enn man må heller? Påstår du at om ein brukar anbefalt (frå produsent) mengde gjær i ein 25l batch vil få middels øl? Og vil du heller over-pitche for å være få godt øl? Her har eg opplevd at for mykje gjær fører til for tidlig stans i gjæringa og diacetyl. Har du erfaringer med ulik gjærmengde på 25l eller er det synsing? Har sjølv god erfaring med å bruke 1 pk tørrgjær/ 1pk fersk (med god dato) på ale OG >1.060 til 25l. Hatt sunn og komplett utgjæring. Lager er sjølvsagt annleis. Og om du får kjøpt gjær til 50 spenn pk vil eg gjerne få vite kor du handler.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
 
Jeg bruker som regel to pakker tørrgjær til 25 l lager. Har ikke møtt på noen nevneverdige problemer med å bruke to pakker så langt. Jeg pitcher som regel på 18-20 grader, uten rehydrering. Gjærer på ca. 15-17 grader, og lar som regel gjæringskaret få stå i ro i minst 3 uker. Og det blir godt øl.

Men nå skal det sies at jeg kun brygger for eget konsum. Jeg tror ikke mange av mine lagere hadde blitt kategorisert som typeriktige i en konkurranse, men det betyr lite for min del.
Om du gjærer på 15-17 grader har du nok bomma om du skal bruke lagergjær. Lager bør gjæres på 8-12 grader. Øl blir det nok, men ikkje god lager.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
 
Om du gjærer på 15-17 grader har du nok bomma om du skal bruke lagergjær. Lager bør gjæres på 8-12 grader. Øl blir det nok, men ikkje god lager.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
Det er jo riktig at 15-17 grader kanskje ikke er ideell temperatur for lager, men i mangel av temperaturstyring under gjæring så gjør man det beste man kan. Forøvrig er 8-12 grader noe kaldt for visse lagergjør (som jeg bruker), f.eks. W-34/70 og S-23. Fermentis anbefaler 12-15 grader her.

Det blir jo litt bastant å påstå at "det ikke blir god lager". Visst blir det det.
 
Det er jo riktig at 15-17 grader kanskje ikke er ideell temperatur for lager, men i mangel av temperaturstyring under gjæring så gjør man det beste man kan. Forøvrig er 8-12 grader noe kaldt for visse lagergjør (som jeg bruker), f.eks. W-34/70 og S-23. Fermentis anbefaler 12-15 grader her.

Det blir jo litt bastant å påstå at "det ikke blir god lager". Visst blir det det.
Øl blir det saktens, og sikkert godt, men ved 15-17 grader jobber nok lagergjær heilt i grenseland og vil utvikle mye fruktestere og andre usmaker som ikke skal være til stede i tradisjonelle lager. Brygger du imidlertid kölch og andre hybridstiler er det optimalt på 15 grader. 8-12 grader er for lager er overhodet ikkje kjølig for å fermentere. Ei heller ikkje for Fermentis sine lagergjær.... Litt off-topic, men for å ta det litt tilbake: 2 pakker lagergjær til 25l på 15-17 grader med vørter >1.060 er sannsynligvis nok. ville nok spedd på med en eller to ekstra ved fermenteringstemperaturer mellom 8-12 grader. [emoji1303][emoji482]

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
 
Det er jo din påstand. Det er jo ikkje vits i å bruke meir enn man må heller? Påstår du at om ein brukar anbefalt (frå produsent) mengde gjær i ein 25l batch vil få middels øl? Og vil du heller over-pitche for å være få godt øl? Her har eg opplevd at for mykje gjær fører til for tidlig stans i gjæringa og diacetyl. Har du erfaringer med ulik gjærmengde på 25l eller er det synsing? Har sjølv god erfaring med å bruke 1 pk tørrgjær/ 1pk fersk (med god dato) på ale OG >1.060 til 25l. Hatt sunn og komplett utgjæring. Lager er sjølvsagt annleis. Og om du får kjøpt gjær til 50 spenn pk vil eg gjerne få vite kor du handler.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
Ja. Jeg har erfaring fra å ha smakt hauger av hjemmebrygg hvor det er brukt for lite gjær, både egne og andres, og acetaldehyd er en gjennomgående faktor i mange. Og det er grunnet stresset gjær, som oftest for lite, og dermed har den ikke klart å rydde opp i jobben etter gjæringen. Dette kan unngås ved å pitch mer. Om du får diacetyl ville jeg heller se på temperaturstyringen din under gjæring enn pitchrate. Legger ved en link til Nottingham til 45 kr. Vestbrygg har flere andre tørrgjær, til både mindre og mer kronasjer. Nottingham Ale Yeast 11g
 
Ja. Jeg har erfaring fra å ha smakt hauger av hjemmebrygg hvor det er brukt for lite gjær, både egne og andres, og acetaldehyd er en gjennomgående faktor i mange. Og det er grunnet stresset gjær, som oftest for lite, og dermed har den ikke klart å rydde opp i jobben etter gjæringen. Dette kan unngås ved å pitch mer. Om du får diacetyl ville jeg heller se på temperaturstyringen din under gjæring enn pitchrate. Legger ved en link til Nottingham til 45 kr. Vestbrygg har flere andre tørrgjær, til både mindre og mer kronasjer. Nottingham Ale Yeast 11g
Men: er 1 pk re-hydrert tørrgjær /smack pack for lite i en 25L ale med OG >1.060? Acetaldehyd smaker og lukter jævlig, men for å oppnå dette må du relativt godt under-pitche? Som sagt gjelder dette ikke for laget.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
 
Men: er 1 pk re-hydrert tørrgjær /smack pack for lite i en 25L ale med OG >1.060? Acetaldehyd smaker og lukter jævlig, men for å oppnå dette må du relativt godt under-pitche? Som sagt gjelder dette ikke for laget.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
*edit lager ...

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
 
Men: er 1 pk re-hydrert tørrgjær /smack pack for lite i en 25L ale med OG >1.060? Acetaldehyd smaker og lukter jævlig, men for å oppnå dette må du relativt godt under-pitche? Som sagt gjelder dette ikke for laget.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
Jeg opplever i alle fall veldig ofte å bli servert dette ja. Men det er mulig jeg er mer perseptiv for dette enn snittet. Jeg mener uansett at det er en god forsikring.
 
34/70 gjærer nede på fire grader og... Ville heller kalt en spade for en spade og brukt alegjær hvis man skal lage «lager» helt oppe på 17 grader. Som å lage eplesyltetøy men man kaller det for bringebærsyltetøy..
 
Jeg opplever i alle fall veldig ofte å bli servert dette ja. Men det er mulig jeg er mer perseptiv for dette enn snittet. Jeg mener uansett at det er en god forsikring.

Gjær kan stresses på flere måter. Så om du gjør alt annet riktig, så burde det gå greit. Ei pakke i en batch "normalt sterk" - OG rundt 1.050 - ale er ikke noen dramatisk underpitching - antakelig er det ikke underpitching i det hele tatt, siden det visstnok er relativt rikelig med gjær i pakkene.

Når det er sagt, så bruker jeg gjerne mye gjær, og jeg lager nesten alltid startere, også med tørrgjær.
 
Tilbake
Topp