Skum ut fra cornelius fat og co2 i rør

Jeg få bare skum ut av cornelius fatet mitt.

Alt ligg inne kjøleskapet på ca 4c men når jeg servere rundt 10psi får jeg bare skum og masse co2 i selve ut rør. Hvis jeg prøve rundt 30psi servering får jeg selvfølgelig bare skum fordi det skytte ut så fort men har ingen co2 i røret.

Jeg bruker 2 meter 3/16" ut rør og en "flow control" krane

Any ideas?

larser skrev:
har ikke CO₂ anlegg sjøl men mener de pleier å ligge på 0,2 bar og du har rundt 0,6 bar
øh stryk den..det var litt lavt,ligger endel info om corneliusfat her på forumet,de bruker rundt 15psi,du kan søke litt her på forumet

Det kan hende du har litt vel høyt trykk i ølet, selv om regulatoren står lavere. 2 meter 3/16" burde være fint. Har det samme selv.
Selv ligger jeg på rundt 1 bar, litt opp og ned avhengig av øltype. Prøv å slipp ut alt trykket over ølet med ventilen på fatet, sett fatet til ca 1 bar (rundt 15 psi) eller litt lavere og se. Av og til har jeg med naturlig karbonering fått litt høyt trykk i selve ølet, og må slippe ut noe før jeg tapper.

Jeg får en del skum ved tappetrykk over 0,8bar. Men CO2 ut skal jo være tilnærmet umulig? Ølet kommer jo fra bunnen av fatet, mens CO2 går inn i toppen

oyroy skrev:
Det kan hende du har litt vel høyt trykk i ølet, selv om regulatoren står lavere. 2 meter 3/16" burde være fint. Har det samme selv.
Selv ligger jeg på rundt 1 bar, litt opp og ned avhengig av øltype. Prøv å slipp ut alt trykket over ølet med ventilen på fatet, sett fatet til ca 1 bar (rundt 15 psi) eller litt lavere og se. Av og til har jeg med naturlig karbonering fått litt høyt trykk i selve ølet, og må slippe ut noe før jeg tapper.

Bruker du 3/16 rør eller 3/16 innvendig mål på slangen?

Har du mye erfaring med fat? Bruker du partytap?

Synes det høres ut som kraftig overkarbonert øl (feil på manometer?), feil bruk av tappekran (ikke fullt åpen) eller skitt i utventil/tappekran.

Kjøp deg en piknik tappeslange med ett langt 3mm rør, det løser nok problemet.
Jeg tapper helt fint på 0.6 bare med en slik, men når jeg sette tappekrav rett på fatet kommer det bare skum. Da må jeg tappe med mye lavere trykk og får mindre kullsyre i ølet.

Det er 3/16" rør (utvendig) men nå har jeg dumpet ut alle trykk fra fatet og nå kommer det ut saktere og ingen bobler inni rør :):):) men.... veldig dårlig med kullsyre nå, ikke nok for en vanlig Ale og dette trenger samme som pilsner :/

Hvor lenge har du karbonert? Jeg har funnet ut at beste resultatet blir det av at fatet får stå på 1 bar i ei uke

Tilbake
Topp