Skylling med kaldt vann (eksperiment)

Kom over denne tråden på homebrewtalk, og blei overraska over resultatet. Lurte på om noen hadde forsøkt seg på dette? Når jeg har fått den nye pumpa mi på plass kunne jeg godt tenke meg å gjøre ein test på dette og se hvordan effektiviteten varierer. Hadde vært utrolig greit å ikke være avhengig av ein ekstra varmtvannstank for oppvarming av skyllevann. Kompakte bryggerier som BB30 blir automatisk ikke like kompakte når man må ha ekstra utstyr til skyllevannet.

Har ingen mulighet førstkommende helg, men helga etter der igjen har jeg tenkt å teste ut dette, altså 31. mars eller 1. april. Hadde vært moro om noen andre også kunne tenkt seg å teste ut dette for å sammenligne resultatene :) Kommer til å gjøre mesk som vanlig+mash out på 78 grader i et kvarter, så skylle.
 
Det er det nok, for å stoppe all enzymaktivitet, så det ikke fortsetter når mesken blir kaldere. Men et kvarter burde vel holde?
 
Eller kva med varmt vatn rett frå krana.
Med eit slikt bryggeri vil du vel uansett sette på maks effekt for å starte kokinga så snart du løftar opp maltrøyret, slik at mash-out vil ikkje vere så viktig for sukkerprofilen sin skuld. Kansje ein kan få marginalt bedre effektivitet med det einaste.

Det er eit av ankepunkta med slike alt i eitt bryggeri, at det er eigentleg ikkje komplette bryggeri for dei manglar system for håntering av skyllevatn.
 
Enzymene som er aktive ved lavere temperatur vil jo være denaturert før du tilsetter kaldt vann, så varm mash-out skulle ikke være noe viktigere. Men uansett en interessant teknikk. Tror jeg skal prøve.
 
Hva skulle liksom vitsen være? Ekstra utstyr til skyllevann kalles for en kasserolle eller kjele hjemme hos meg.
 
Sist redigert:
Michael Tonsmeire fortalte på Hjemmebryggerhelgen at han mesket med 90% av vannet og skylte med 10% kaldt vann... som standard og ikke bare i test :)
 
Michael Tonsmeire fortalte på Hjemmebryggerhelgen at han mesket med 90% av vannet og skylte med 10% kaldt vann... som standard og ikke bare i test :)
Ja, det viktigste er vel å ha en fast prosedyre. Mr. Tonsmeire var jo opptatt av å bruke minst mulig tid på denne delen av prosessen.
 
Hva skulle liksom vitsen være? Ekstra utstyr til skyllevann kalles for en kasserolle eller kjele hjemme hos meg.

Hensikten for vår del er at vi får frigjort en brygger som vi bruker som vannvarmer til skyllevannet.
Da får vi økt batchen fra 50 liter til 75 liter.

Det vil jo ta litt lengre tid å få oppkok, men tror vi prøver et testbrygg med denne måten neste gang.
 
Tilbake
Topp