Bjarte H
Dommer
Dag skrev:Helt enig, men det var ikke uklart øl som var spørsmålet, men uklar vørter etter mesking. Noen hevder uklar vørter er en dårlig ting, andre en bra ting. Ingen kan så langt si noe sikkert om det ene eller det andre, og sånn går nu dagan!
I Wolfgang Kunze, Brewing and Malting Technology (kapittel 3 "lautering", så vidt jeg husker) står det at den første vørteren alltid pumpes tilbake til den er klar før den tappes av til kokekjel. Jeg har ikke boken foran meg nå, men det har sikkert noe med proteiner, polyfenoler osv. å gjøre.
Folk må få gjøre slik som de vil med hjemmebryggingen. I den ene enden har vi de som jobber konstant med forbedringer i utstyret, prosessen, råvarene og oppskriftene og trives med det. I andre enden har vi de som mesker uten termometer og gjærer i badekaret, og visst blir det øl av slikt også
Og husk, mange detaljer er vanskelige å måle. Hvor stabilt ølet holder over lang tid for eksempel. Eller små nyanser i smak eller aroma som man ikke direkte kan sette ord på, men som påvirker oppfatningen av ølet. Oksidasjon, for eksempel, kommer ikke shabæm, rett i ølet, plutselig, smaker våt papp på dagen, det påvirker ølet lenge før det.
Whatever floats your boat, med andre ord :brygging: