Tanker om vannkjøling i gjæringskar?

Vanndunk i kjøleskap, spiralkjøler i gjæringskar og sirkulasjonspumpe styrt av en temperaturkontroller?
Bør kunne fungere, men du vil få litt begrenset kjøleeffekt på grunn av dårlig varmeoverføring fra luft til vanndunken inne i kjøleskapet. Bedre å bruke en fryser og glykolsløyfe for å få større temperaturdifferanse. En toppmatet fryser kunne du kanskje bare fylle opp delevis med vann/glykol hvis den er tett? Men avhengig av isolering av kar og differanse mellom gjæringstemperatur og romtemperatur trenger du kanskje ikke så stor kjøleeffekt.
Du kan også bygge om en luftavfukter og bruke den som kjøleagregat eller finne en annen, mer kompakt kjøler. Hvis jeg skulle bygget dette selv tror jeg at jeg ville ha godt for en fryseboks og kjølesløyfe rundt gjæringskaret som kan kombineres med varmebånd, slik at dette ikke trenger å komme i kontakt med vørteren. Mange muligheter, spørsmålet er vel bare om det skal være enkelt, kompakt, gi best mulig kjøling eller om det er andre ting som er viktigst.

God ide. Jeg har et kombiskap med der frysen har elementer for hver hylle. Tror jeg skal prøve å stripse fast en alu rør sløyfe til disse og sirkulere glykol.

Vanndunk i kjøleskap, spiralkjøler i gjæringskar og sirkulasjonspumpe styrt av en temperaturkontroller?
Helt riktig! Mange spennende tanker du supplerte med her! Vurderer å gjøre det enkelt for meg selv så jeg ikke endre opp med et koblingsprosjekt som jeg ikke klarer å gjennomføre ved å skaffe to små kjøleskap under kjøkkenbenk i bod med stc-1000. Det burde holde greit til ei Co2-flaske og ett gjæringskar i hver etter hva jeg kan se. Phew.. før ølbrygging hadde jeg bare en kjølenhet i hus, nå ender jeg opp med 5 ser det ut som :D

Hva å kind of Hermse med ett slikt anlegg med en stc-1000? kjøp type mini kjøleskap til å ha glykol i en beholder i miniskapet, la stc styre dette og måle temp på gjærkaret, bruk en akvarie dyppvarmer i en beholder inni kjøleskapet. :)

mye fiffige løsninger som fristes å prøve seg på, men her fungerer det med gjærdunk i kjøleskapet på varmeplate og :)

Tror @protto har utvendig kjøling på gjæringskar. Søk så finner du kanskje noe han har skrevet.
Tror mye kondens gjorde at slike passer best i rom med sluk.

Fiffig løsning, men jeg ville nok ha prøvd å finne noe med større kjøleribbe og vifte. I tillegg trenger du en stor strømforsyning og reservoartank. Ett kjøleskap blir nok enklere, men dette blir mer kompakt. I tillegg vil ett kjøleskap eller en fryser gi betydelig bedre kjøleeffekt. Du får nok ikke med enn 10-20W fra denne.

Har lekt litt med tanken selv også, og det ser jo ut som om halvledere/peltier elementer begynner å bli aktuelt. Det første som er nevnt over her er beregnet på kjøling av luft såvidt jeg kan se av det lille spec'en (leser ikke kinesisk ennå).Da kan det sannsynligvis ikke endres til å kjøle vann enkelt. Nr. 2 som @HansV påper ser alt for lite ut, strømforsyning på 12v/1A betyr kjøle effekt <12W

Ser at det finnes enheter for å kjøle akvarium, montro om de kan benyttes f. eks http://www.aliexpress.com/wholesale...tId=200036005&initiative_id=AS_20150418102538
220V/70W er mer en tilstrekkelig for et 25L gjæringskar, antar at noe imellom 18-34W er hva du trenger avhengig av høy OG og type stormgjæring, men dette har jeg ikke studert nøye nok ennå.Kanskje noen her med erfaring.

Men det later til at å kjøpe kjøleskap nr. 3 fremdeles blir min foretrukne løsning. Men følger med her og andre plasser om det dukker opp noen smarte fine løsninger som passer mitt oppsett.

Edit: Et par av disse så jo morsomme ut for et DIY system + powersupply fra gammel PC og gode vifter og kjøleribbe. Hadde jo vært en fordel med gjæringstank i stål da..
http://www.ebay.com/itm/280404818621?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649

Sist redigert:
Tror @protto har utvendig kjøling på gjæringskar. Søk så finner du kanskje noe han har skrevet.
Tror mye kondens gjorde at slike passer best i rom med sluk.
Litt seint svar... Brukar ein 15m lang røyrspiral kveila utanpå ein 100l konisk. Sirkulerar kjølevatnet fra ein tappelinjekjølar på 3-400w. Det er nok til å holde tritt med varmeutviklinga (and then some) og kjøle ned ølet til ca 15º under romtemperatur.
Har og eit varmeelement med eiga pumpe og eit sinnrikt system med einvegsventilar for å hindre av varmt vatn sirkulerast tilbake til kjølemagasinet, når det trengs varmetilførsel.

Litt av et prosjekt @FrankD. Hadde vært kult med modifikasjon til gjæringskar i stål for å slippe å ha kjøler i karet, noe slikt som denne karen men i mindre skala,
http://cianclarke.com/blog/on-building-a-peltier-cooled-conical/
https://conical-fermenter.com/AL-Block-394-Peltier-Cooling-Block-for-14.5-gal.-Fermenters.html

Lurer på beregningen du har benyttet for å finne energien gjæren produserer, med dine tall fikk jeg nærmere 8W istedenfor 5W.
Men tror at under stormgjæring blir det gjerne 15W eller mer i toppverdier. Brukte denne formelen. Har du noen erfaring med det?
C6H12O6 → 2 C2H5OH + 2CO2 + 2 ATP (Energy Released:118 kJ mol−1)
Sugar (glucose) → Alcohol (ethanol) + Carbon Dioxide + Energy (ATP)

Edit : Ifølge Brewing, Science and Practice er energien som produseres totalt 219kJ/mole

Sist redigert:
Lurer på beregningen du har benyttet for å finne energien gjæren produserer, med dine tall fikk jeg nærmere 8W istedenfor 5W.
Men tror at under stormgjæring blir det gjerne 15W eller mer i toppverdier. Brukte denne formelen. Har du noen erfaring med det?
C6H12O6 → 2 C2H5OH + 2CO2 + 2 ATP (Energy Released:118 kJ mol−1)
Sugar (glucose) → Alcohol (ethanol) + Carbon Dioxide + Energy (ATP)

Edit : Ifølge Brewing, Science and Practice er energien som produseres totalt 219kJ/mole
Takker. Du har helt rett. Jeg oppdaterer bloggen. Uansett tror jeg man har nok med 2x60w elementer. Jeg tror isolasjonen og kjøling er de viktigste faktorene.

Tilbake
Topp