Tap av aroma nå man drar i sikkerhetsventilen? (Fat/Beergun-spm)

Når man skal tappe med Beegun må man jo ha lavt trykk på fatet, dette får man jo til ved å lette på tykket med sikkerhetsventilen. Men hver gang jeg drar i den lukter det litt godt. Hvordan er det med aromaen i ølet? Mister man man godlukt hver gang man ventilerer?
 
Det kommer an på hvor mye du slipper ut. Hvor mange milligram godlukt er det som blir borte da?
 
Hvor mange milligram godlukt?

Slipper jo ut fra 1,3-1,5 bar. Har man flere Beergun-sessions og man blåser ut aromaen så blir det fort kjedelig.
 
Ok. Den spøken falt død til jorden....

Jeg skjønner problemstillingen, og ja flyktige aromaer unnslipper når en slipper ut gass. Om dette påvirker aromaen vesentlig mer enn ved bare lagring er vanskelig å si sikkert, men jeg vil tro det merkes.

IPA f.ex mister mye av humlearomaen ved lagring, selv på tett flaske. Så jeg vil tro at mye av dette brytes ned over tid, og blir borte selv om det ikke egentlig reiser noe sted.

Når det gjelder fordamping og utlufting så er det vel slik at dette vil tilta dess mindre øl det er igjen i fatet. Mer plass til gass, gir større mengde som må slippes ut for å senke trykket like mye.

Så jeg ville forsøkt å begrense antall utluftinger. Eventuellt fins det teknikker for å tilsette humle ved tapping.
http://www.dogfish.com/company/tangents/randall-the-enamel-animal.htm
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp