Tappet til et fat med hull i. Kan jeg unngå å tappe til flasker?

Dette merket jeg selvsagt etter at jeg fatet. Har absolutt ikke lyst til å måtte dra frem flaske-sirkuset igjen. Selv om det er kanskje den safeste løsningen..

Er det mulig å redde denne batchen på det fatet med noe tetning? Aberet er at jeg tenkte å sette på høyt-trykk og bruke rullemetoden da jeg ikke har skaffet manifold enda og har tre andre fat.

Det er ikke fatet jeg fikk av deg nei. De var trykktestet før jeg fikk de, og kom på at ett av de falt over på bussen, så en liten stein eller noe var nok antar jeg. Det er et bittelite hull og det pipler så vidt.

Må det sveises?

Litt epoxy (aralditt) og en lapp holder til fatet er tømt. Siden kan du lodde det tett med litt sølv..

Litt epoxy (aralditt) og en lapp holder til fatet er tømt. Siden kan du lodde det tett med litt sølv..

Sølv? Er dette en enkel prosess? Har forhørt meg med en venn som kan TIG'e det for meg, men vet ikke når det skjer. Problemet er at jeg vil gjerne karbonere og drikke opp denne ølen, holder epoxy til det?

Skulle mene det. Kanskje en kraftig aluteip vil holde også. På innsiden seff.:)

Sølvlodding er relativt enkelt, men krever propanbrenner,flussmiddel og sølv seff..

Nå har jeg sett for meg at dette er i toppen av fatet, men det stemmer kanskje ikke? I såfall kan det hende at eposten avgir smak og muligens uønskede stoffer til ølet..

Hmm. Da hadde jeg sørget for å tappe såpass at ølet ikke er i direkte kontakt med epoxyen. Du trenger heller ikke bruke alt for høyr trykk. Bare gi en push med 2 bar morgen og kveld. Står fatet kaldt vil det bli karbonert uansett, selv om det ikke står koble til døgnet rundt.:)

Driver og sjekker ut sølvlodding. Sølvloddetinnet på CO hefter visst ikke på rustfritt. Noen som har noen tips til hvor jeg enkelt kan få tak i noe slikt? Og næringsmiddelgodkjent da.

Såvidt jeg har skjønt trenger jeg Harris Stay Clean flux, sølvloddetinn (3% sølv fra CO, holder 3%?) og noe til å varme opp med. Det står at smeltetmpen på CO-sølvloddetinnet er 220 og noe, da trenger jeg vel ikke den største varmekilden?

Kan fremgangsmåten være å tape innsiden av fatet, ha på flux på utsiden, legge en dæsj sølvloddetinn på fluxen, og smelte i vei?

Sist redigert:
Trodde det dreide seg om hardlodding\slaglodding hvis det var lodding på rustfritt stål? Er det ikke da mye høyere temp som kreves? Dersom det er snakk om ordentlig sølvlodding (som har mer enn 3% såvidt jeg vet) så er det vel temperaturer på 400-500+ grader som gjelder? Hadde litt sveising\lodding på mekanisk, og såvidt jeg husker krever det brennere av noe slag.

Men sikkert noen som kan mer om dette en meg her, så skal la dem svare deg videre :)

Edit ; Lykke til!

Trodde det dreide seg om hardlodding\slaglodding hvis det var lodding på rustfritt stål? Er det ikke da mye høyere temp som kreves? Dersom det er snakk om ordentlig sølvlodding (som har mer enn 3% såvidt jeg vet) så er det vel temperaturer på 400-500+ grader som gjelder? Hadde litt sveising\lodding på mekanisk, og såvidt jeg husker krever det brennere av noe slag.

Men sikkert noen som kan mer om dette en meg her, så skal la dem svare deg videre :)

Edit ; Lykke til!

Leste her på forumet at sølvloddetinn fra CO skal gå bra. Det blir vel bedre lodding med mer sølv, men hvor mye sølv trenger jeg i tinnet til et Corneliusfat?

Driver og sjekker ut sølvlodding. Sølvloddetinnet på CO hefter visst ikke på rustfritt. Noen som har noen tips til hvor jeg enkelt kan få tak i noe slikt? Og næringsmiddelgodkjent da.

Såvidt jeg har skjønt trenger jeg Harris Stay Clean flux, sølvloddetinn (3% sølv fra CO, holder 3%?) og noe til å varme opp med. Det står at smeltetmpen på CO-sølvloddetinnet er 220 og noe, da trenger jeg vel ikke den største varmekilden?

Kan fremgangsmåten være å tape innsiden av fatet, ha på flux på utsiden, legge en dæsj sølvloddetinn på fluxen, og smelte i vei?
teipen ville nok smelta/brent opp. tipper en som er god på lodding ville borre opp hullet, sette i en liten skrue fra innsiden og så lodde denne fast fra utsiden. kappillæreffekten gjør at loddetinnet ønsker å fylle mellomrommene, og skruen blir loddet fast. 3% sølv høres veldig lite ut.

Tilbake
Topp