temperatur i gjæringskar vs omgivelsene

Hei!

I gjæringsskapet mitt har jeg en enkel termostat og en frostvakt som varmekilde.
I 2 uker har jeg logget temperaturene til PC.
En temperaturlogger i en 10-liters kanne med vann, og lufttempen i skapet.
Det jeg ser av loggen er at for å holde 18 grader celsius i vannkannen, kreves det en snittemp på ca 27-28 grader i lufttemperatur.

For det er jo temperaturen i selve gjæringsdunken som teller...
Er dette tilfelle hos dere? Sett bort fra stormgjæring, gjærer dere feks wit på 27 grader i lufttemperatur?

De samsvarer vel ikke noe særlig... tror det er 1 grad forskjell.
Jeg tenker bare på at, om du gjærer med 18 lufttemperatur, vil jo temperaturen egentlig være totalt feil...

Jeg måler alltid tempen i vørteren, men jeg sliter ikke med så store temperaturfoskjeller mellom vørter og omgivelser som du gjør.

Det er noe som ikke stemmer, eller noen opplysninger som mangler i oppsettet ditt.
At en 10 liters dunk med vann kun holder 18 grader etter to uker i et skap som holder 28 grader høres litt mystisk ut.

Dette rimer ikke. Det er vel ikke noe som trekker varmen ut fra vannet, så lufttemp på 18 grader vil vel holde vannet på 18 grader?

Jeg har målt temp i vørt, utenpå vørt og i rom, da var tempen slik,
istarten:                  18    18                  18
heftig gjæring:        21    21                  18
etter gjæring:          12    12                  12

så vann/vørt temp vil være som i rommet når det ikke er noe gjæring

Ja, jeg synes dette er merkelig.
Jeg har nå flyttet temploggeren ut fra vannkannen, og den viser snitt 25 grader.

Den er kanskje defekt...
Den skal være beregnet for måling i veske. Hater når ting ikke fremstår logisk!

Har kjørt samme tester som deg. En probe i vørter og en i rommet(luft). Probene må jo være kaliberet, iallefall mot hverandre. Jeg har en liten PCvifte i gjæringskapet som rører i luften, fordi jeg merket store temperaturforskjeller i luften i skapet. Det førte til bølgeeffekt i temp i vørter. Med vifta er den nesten borte.

Om en ser bort fra stormgjæringa så finner jeg samme temp i vørter som i rommet den står i. Om ikke hadde jeg blitt fælen.

En annen ting. Om vørter temp styres av pid så skal jo ikke vørter temp gå opp under stormgjæringa, da skal jo omgivelsestemp gå ned for å kompensere...

garasjen.net/beer/demo

her er det faktisk andre som har hatt samme resultat ved templogging...
skaptemp varierer noen grader over det som er målt i vann/vørter.

Men ett spørsmål gjenstår: Om ølet "skal gjæres ved 17 grader" som det kan stå i en oppskrift, er det temperatur i luft eller vørter? Under stormgjæringa er jo temperaturen flere grader over.

simenkvaal skrev:
Dahlberg skrev:
Det er temp i vørter som er interessant.

Tom

På en måte er det logisk. Men har du noen referanser til dette?

Nesten samtlige øl-oppskrifter vil være referanse for det, det er alltid snakk om temperatur i vørter når det står nevnt "gjæres ved x" i oppskriften. Med mindre det står f.eks settes til gjæring i romtemp. Noe det kan stå på europris ølsett.

simenkvaal skrev:
På en måte er det logisk. Men har du noen referanser til dette?

Det er selvfølgelig mulig å snakke om noe annet enn temperaturen i ølet, for eksempel si noe slikt som "satt til gjæring i et rom med 19 grader". Det som er interessant her, er imidlertid bare hvordan temperaturen påvirker gjæringsprosessen og hvordan gjæren oppfører seg ved en gitt temperatur. Da er det temperaturen i væska som omgir gjæren som er interessant.

(Jeg er ikke helt sikker på hvordan man kan finne en referanse til dette. Jeg finner heller ikke noen referanse som sier at det ikke er utetemperaturen eller temperaturen i naborommet.)

Eneste referansen jeg finner i farten er Godon Strong som nevner at han alltid måler tempen i ølet, ikke i rommet:
"When controlling the temperature, I use the temperature of the beer itself and not the surrounding space."
"Brewing Better Beer", s. 135.

Dette er standard i brygging.

Gahr skrev:
Eneste referansen jeg finner i farten er Godon Strong som nevner at han alltid måler tempen i ølet, ikke i rommet:
"When controlling the temperature, I use the temperature of the beer itself and not the surrounding space."
"Brewing Better Beer", s. 135.

Dette er standard i brygging.

Takk! Det var en rimelig autorativ referanse. :) Det er selvsagt logisk at det er temperaturen i selve vørteren man må måle -- temperaturen i rommet påvirker vørteren over tid på ulikt vis avhengig av gjæringskar og volum. Men jeg synes det er rart at alle bøkene jeg har ikke spesifiserer dette nærmere.

Men ka bruke folk til å måle i vørteren? Eg har stc-1000 med sensor liggende inntil gjæringskaret, funker godt men er ikke 100%

Legg noe isolerende rundt sensoren som ligger inntil karet. Det måler tempen veldig bra.

Det at få bryggebøker spesifiserer at det er temperaturen i ølet og ikke i rommet som skal måles, kommer gjerne av at det regnes som underforstått.

Tilbake
Topp