The grainfather.

Kjører første brygg nå, og etter 10 min mash renner det fortsatt gjennom overflow pipe (passe sakte, den er ikke dekket, men det renner jevnt) Iflg GF er dette ok i starten av mash, men når bør det gå av en alarm her?
 
Ok, da er jeg omsider ferdig med mitt aller første brygg, på GF. En CCC Pale Ale fra brygg selv.

Mine erfaringer:

Brukte app'n og fulgte videoen til GF til punkt og prikke. Likevel tror jeg nesten all vørteren fra pumpa rant ned i overflow pipe under mesking (red post over) Endte med at jeg fjernet risten og rørte rundt og satt den på plass iglen - ikke mindre enn 3-4 ganger. Utfordringen med dette er at man lett får Grain ned i pipen. Sirkulerte også en del uten risten i, med kontinuerlig røring. Virker som om malten ble for tung og la seg for langt nede. Når jeg skrapet den vekk fra nedre rist så rant det bra, men bare i 2-3 sek før den ble tett igjen.

Skylling funket "så der".. Måtte røre opp en gang, men etter det rant det igjennom på 30-45 min med 1-2 cm skyllevann over øvre rist. Usikker på om det er innafor.

Kok og overføring til gjæringskar gikk som en lek (brukte humleposer, totalt 89g.

OG endte på 1049 som burde være bra, men vørten var veldig grumsete.

Tabber:
- skrudde av element i stedet for bare stc alarmen når HH begynte;)
- skrudde av varmen på skyllevann når jeg begynte skylling. Det siste vannet var langt unna 77c
- Lot grain renne ned i pipe
- Skrudde over til boil for sent (burde gjøres ved sparge start - tar en del tid)
- manglet en del sirkulasjon under utmesk så hadde ingen kontroll på temp
- Hadde litt småpanikk for å få utvannet øl fordi jeg satt med 30l preboil og forventet 25. Etter at jeg var ferdig gikk det omsider opp for meg at 17,7+17.3 ikke er 25 ;)

Dommen?
Hva burde jeg forbedre til neste gang, og hvordan får jeg sirkulasjon under mesking til å fungere som det skal? Hadde jeg fått ok resultat om jeg ikke hadde fjerner risten og rørt eller hadde det kunne blitt dårlige greier?
 
Sist redigert:
Hvor fint har du kvernet malten? Når jeg begynner å meske, struper jeg ned pumpen, slik at det ikke går i over flow pipen. Regulerer den opp etter en stund. Husk å ikke presse for mye på malt sengen, da denne bare skal ligge oppå. Kan med fordel gis et lite dytt ut i meske prosessen, da maltet siger litt. På utmesk må jeg gjerne strupe pumpen litt igjen. Jeg mesker ut på minimum 15 minutter, noen ganger opp mot 45 min for å øke utbyttet.
 
Kjøpte ferdig øl-sett, så aner ikke hvordan crushen er. Prøve å strupe den litt også, men synes ikke det hjalp - virket som mesken var potte tett. Det føltes mye med 5,2kg malt og 17,7L vann, men det er vel ikke det. Får be om en GF-crush neste gang og håpe at det hjelper.
 
Hos meg renner det nesten alltid litt i overløpet gjennom hele meskingen. Har aldri brydd meg noe om det så lenge det ikke renner like mye der som det kommer ut av pumpa. Har heller ikke hatt problemer med lavt utbytte. Den malten jeg brygger med er ganske finknust. Aner ikke hvilken innstilling det var på mølla jeg brukte, men kjørte full spiker med drillen og det kom ut temmelig finmalt ja :) har hatt et par tilfeller der kjølingen går sakte, men har nå plukket ut kula og fjæra etter pumpa og det hjalp. Det skal bare noen få partikler til før det tetter seg der.
 
Personlig har jeg aldri brydd meg om at vørter går ned overflow pipen, er jo meningen at det går ned der så holder også temp seg jevnere :) men gir seg somregel, noen ganger etter 10 min, andre etter 50 min. Får alltid 80+ effektivitet.

Rører godt i mesken FØR jeg setter på rista og begynner sirkulering, fjerner den aldri igjen.
Husk å ikke press rista for hardt ned på mesken.

Sent fra min E6653 via Tapatalk
 
Ok, tenkte det gikk dårlig jeg når så og si ingenting rant gjennom mesken. Rørte veldig godt og dytten den ikke ned i det hele tatt. Faktisk så lå den mer oppå væsken enn fysisk på malten.
 
Fikk testet GF'en for første gang for ett par dager siden. Det gikk litt over stokk og stein, men kom vel i mål sånn ca.

Brukte ett Nøgne Ø porter sett med ca 7,5kg korn som skulle gi 25L med OG 1068 hvis jeg husker rett.

Har omgjort ett gjæringskar med kran til skyllevann holder, og dekket denne med isolasjon (noe som fungerte veldig bra). Den henger jeg i en krok i taket så slangen renner rett ned på mesken. Startet med å varme vann til 80c til denne og pumpe over.

Meskingen gikk ok. Var mye korn, så tok tid å få dette til å sige ned i vannet. Var ikke lett å røre fuktighet inn i det, så satt på pumpen for å få fukt inn i kornet fra oversiden. Var litt engstelig for at øvre gitter var trykket for hardt ned siden vannet rant over i røret i store mengder (og også ut av hullene på siden der håndtaket festes), men det viste seg at når kornet skulle skylles burde nok gitter vært presset lengre ned da det var mye plass mellom gitter og korn.

3 stegs mesking gikk bra, samme med skylling. Det enste var at jeg oversteg temp med noen grader siden jeg ikke hadde fått med meg at temp kontroll ble overstyrt når den stod på kok.

Ville trikse litt med denne oppskriften, så reduserte fra 25 til 20 liter, noe som ga ca 25l før kok. Dette hadde en OG på ca 1.070, så fikk vel ikke helt topp effektivitet.

Kokte greit opp, og alt virket greit. Etter 45 min var siste humle tillegg, og jeg gikk litt i "trikse modus". La til 1,5kg porter LME, samt 200g mørk candi sirup, noe som ga en OG i overkant av 1.090. Her ble det litt krøll. DME og sirup burde nok vært varmet opp, for det sank til nærmere 90c.. Problemet var at elementet nå ikke ville slå seg på igjen. Etter 10-15 min med røring og diverse bannord bestemte jeg at 45min kok og 15min "trekking" burde gjøre jobben, og koblet på kjøleren. Glemte i sirkuset å legge i gjærnæring og klaringsmiddel.

Kjørte først gjennom med varm vørter noen min før vannet ble slått på. Sirkulerte tilbake i GF til temp var ca 45c (gikk raskere enn jeg trodde), og overførte så til gjæringskar. Etter at ca 15l var overført (og 1 liter på gulvet grunnet åpen kuleventil) så jeg at vørter i karet holdt kun 13c, så slo av vannet for å få det opp til ca 18c.
Fargen på vørter under mesking var veldig klar (men mørk), mens fargen under overføring var mer smeltet sjokolade.

Når jeg hadde tømt ut resten av GF skjønte jeg problemet med kok. Det var store mengder fastbrent sukker på elementet.. Jeg hadde rørt mye etter at LME og sirup var lagt til, men røreskje var ikke lang nok til å skrape bunnen på GFen. Det tok en god time å gjøre rent i bunnen..

erfaringer:
Rør GODT i bunnen
Varm opp evnt sirup/lme først
Bedre oversikt over hva som skal i og når
Starte oppvarming av skyllevann tidligere (kjedelig å vente 1 time)
Tilsette korn litt saktere
etterjustere gitter når mesking er underveis ved mye korn

Etter 1,5 døgn er gravity nede i 1.055, så det putrer godt.. startet etter 4-5 timer (2 poser rehydrert nottingham). Lukter veldig bra, ikke brent.
Neste prosjekt blir en litt mindre avansert belgisk blondinne ;)
 
Husk nå å trykker inn knappen under hele sokkelen.
Din GF har slått av overopphetingsvernet, og det er en tynn rund knapp under som skal trykkes for at den gir varme igjen.

Ellers:
1. Det er helt normalt at etter å ha hevet maltrøret for skylling, så skal du presse toppristen lengre ned. Det fordi, da har malten sunket sammen og dannet et luftlag oppe. Så det er ikke sikkert du ikke hadde trykket den godt nok ned i starten.

2. Anbefaler ikke å kjøre pumpen under innrøring av malt. Har selv kjørt 7.2kg batch i GF, og med tålmodighet og mye røring, selv fra starten, så er det fortsatt god plass igjen på toppen, slik at det ikke renner vann ut hullene til håndtaket.

3. Til Grainfahter anbefaler jeg et humlefilter (hop spider).
Kjøpte selv dette filteret.
Det sparer meg for mye thrub i bunnen av kjelen ved bruk av mye humle.
Og.....men her må noen rette meg, for jeg har aldri kokt med candissukker. Forestiller meg at hvis du hadde helt kandissukker i en slik, så vil du inngå at den bunnfaller og hemmer elementet. Men at den koker i silen, og siver ut etter hvert som den blir tyntflytende.
Men kan være filteret er for tett og ikke slipper ut candissukkeret skikkelig.
 
Det er bare første 15 minuttene det går litt tregt. Når vørteren finner veien gjennom maltet, går det helt greit. Godt utbytte blir det også.

Du kan kanskje vente ti min før du starter pumpa, da burde mye av stivelsen som er lettest tilgjengelig (melet) bli såpass konvertert at du får lettere flow. Med mindre du starter et stykke under 60c da.
 
Brygga i dag og fikk potte tett filter. Brukte stor finmasket pose til humla, så den gjorde virkelig susen.

Problemet i dag var heller skallrester som klarte å tette filteret. Kverna på 1,2 med hovedsak pilsmalt. Måtte over på gamle kjøeleren og hevert for å tømme.

Hadde grøt i bunn som ikke var humle., men kornrester. Noen tips?
 

Vedlegg

  • _20160111_191816.JPG
    _20160111_191816.JPG
    131,7 KB · Sett: 110
Brygga i dag og fikk potte tett filter. Brukte stor finmasket pose til humla, så den gjorde virkelig susen.

Problemet i dag var heller skallrester som klarte å tette filteret. Kverna på 1,2 med hovedsak pilsmalt. Måtte over på gamle kjøeleren og hevert for å tømme.

Hadde grøt i bunn som ikke var humle., men kornrester. Noen tips?

Det sorte gummilokket på filteret ditt er borte, så om den løsnet under koking er det ikke rart det gikk tett...
 
Brygga i dag og fikk potte tett filter. Brukte stor finmasket pose til humla, så den gjorde virkelig susen.

Problemet i dag var heller skallrester som klarte å tette filteret. Kverna på 1,2 med hovedsak pilsmalt. Måtte over på gamle kjøeleren og hevert for å tømme.

Hadde grøt i bunn som ikke var humle., men kornrester. Noen tips?

Hvordan var flowen gjennom bryggingen? Har ikke GF selv men i begynnelsen da jeg begynte med resirkulering og fikk mye smårusk og kornrester oppi fant jeg ut at det var grunnet forsøk på for høy flow. Det river skallene fra hverandre.
 
Hvordan var flowen gjennom bryggingen? Har ikke GF selv men i begynnelsen da jeg begynte med resirkulering og fikk mye smårusk og kornrester oppi fant jeg ut at det var grunnet forsøk på for høy flow. Det river skallene fra hverandre.

Kjørte full pupp fra starten. Ble gradvis dårligere Flow. Halvveis i meskinga fikk jeg også et påfunn med å ta av risten og røre. Siden jeg har lest at noen syns det er lurt.

Det ble rimelig mye grums av det vil jeg si. Så det gidder jeg ikke igjen. Tok lang tid før vørteren ble klar igjen.

Litt synd at dagen ble slik. Dette var nemlig en del av pils prosjektet mitt. Ti like batcher. En med us-05 på 16 grader og en med s-23. Hadde vært bra å hatt samme fremgangsmåte da.
 
  • Like
Reaksjoner: Crb
Tilbake
Topp