Fikk testet GF'en for første gang for ett par dager siden. Det gikk litt over stokk og stein, men kom vel i mål sånn ca.
Brukte ett Nøgne Ø porter sett med ca 7,5kg korn som skulle gi 25L med OG 1068 hvis jeg husker rett.
Har omgjort ett gjæringskar med kran til skyllevann holder, og dekket denne med isolasjon (noe som fungerte veldig bra). Den henger jeg i en krok i taket så slangen renner rett ned på mesken. Startet med å varme vann til 80c til denne og pumpe over.
Meskingen gikk ok. Var mye korn, så tok tid å få dette til å sige ned i vannet. Var ikke lett å røre fuktighet inn i det, så satt på pumpen for å få fukt inn i kornet fra oversiden. Var litt engstelig for at øvre gitter var trykket for hardt ned siden vannet rant over i røret i store mengder (og også ut av hullene på siden der håndtaket festes), men det viste seg at når kornet skulle skylles burde nok gitter vært presset lengre ned da det var mye plass mellom gitter og korn.
3 stegs mesking gikk bra, samme med skylling. Det enste var at jeg oversteg temp med noen grader siden jeg ikke hadde fått med meg at temp kontroll ble overstyrt når den stod på kok.
Ville trikse litt med denne oppskriften, så reduserte fra 25 til 20 liter, noe som ga ca 25l før kok. Dette hadde en OG på ca 1.070, så fikk vel ikke helt topp effektivitet.
Kokte greit opp, og alt virket greit. Etter 45 min var siste humle tillegg, og jeg gikk litt i "trikse modus". La til 1,5kg porter LME, samt 200g mørk candi sirup, noe som ga en OG i overkant av 1.090. Her ble det litt krøll. DME og sirup burde nok vært varmet opp, for det sank til nærmere 90c.. Problemet var at elementet nå ikke ville slå seg på igjen. Etter 10-15 min med røring og diverse bannord bestemte jeg at 45min kok og 15min "trekking" burde gjøre jobben, og koblet på kjøleren. Glemte i sirkuset å legge i gjærnæring og klaringsmiddel.
Kjørte først gjennom med varm vørter noen min før vannet ble slått på. Sirkulerte tilbake i GF til temp var ca 45c (gikk raskere enn jeg trodde), og overførte så til gjæringskar. Etter at ca 15l var overført (og 1 liter på gulvet grunnet åpen kuleventil) så jeg at vørter i karet holdt kun 13c, så slo av vannet for å få det opp til ca 18c.
Fargen på vørter under mesking var veldig klar (men mørk), mens fargen under overføring var mer smeltet sjokolade.
Når jeg hadde tømt ut resten av GF skjønte jeg problemet med kok. Det var store mengder fastbrent sukker på elementet.. Jeg hadde rørt mye etter at LME og sirup var lagt til, men røreskje var ikke lang nok til å skrape bunnen på GFen. Det tok en god time å gjøre rent i bunnen..
erfaringer:
Rør GODT i bunnen
Varm opp evnt sirup/lme først
Bedre oversikt over hva som skal i og når
Starte oppvarming av skyllevann tidligere (kjedelig å vente 1 time)
Tilsette korn litt saktere
etterjustere gitter når mesking er underveis ved mye korn
Etter 1,5 døgn er gravity nede i 1.055, så det putrer godt.. startet etter 4-5 timer (2 poser rehydrert nottingham). Lukter veldig bra, ikke brent.
Neste prosjekt blir en litt mindre avansert belgisk blondinne