The grainfather.

Kjørte full pupp fra starten. Ble gradvis dårligere Flow. Halvveis i meskinga fikk jeg også et påfunn med å ta av risten og røre. Siden jeg har lest at noen syns det er lurt.

Det ble rimelig mye grums av det vil jeg si. Så det gidder jeg ikke igjen. Tok lang tid før vørteren ble klar igjen.

Litt synd at dagen ble slik. Dette var nemlig en del av pils prosjektet mitt. Ti like batcher. En med us-05 på 16 grader og en med s-23. Hadde vært bra å hatt samme fremgangsmåte da.

Kjenner meg igjen der.

Enten strup flowen ganske godt i begynnelsen, eller ikke resirkulerer i det hele tatt. Første 10-15 minuttene. Du bør vente til melet har blitt konvertert før du gasser på mer.

Og så bør du finne hva som er god flow ifht crushen din. Rør i mesken for å sjekke. Må du bruke mye mer makt enn det du bruker i en kjele med spaghetti så er det for høy flow.
 
Sist redigert:
Jeg også kjenner meg igjen her. Leste et sted et tips om å resirkulere gjennom en humlesokk eller et filter i fem minutter for å luke ut det verste før man starter kok, tenkte jeg skal prøve det på mitt neste brygg. Bruker uansett minst 20 min på å meske inn, så melet ble være borte.
 
Jeg også kjenner meg igjen her. Leste et sted et tips om å resirkulere gjennom en humlesokk eller et filter i fem minutter for å luke ut det verste før man starter kok, tenkte jeg skal prøve det på mitt neste brygg. Bruker uansett minst 20 min på å meske inn, så melet ble være borte.

Dette skal egentlig ikke være nødvendig. Hvis du ikke resirkulerer for hardt så skal maltsengen fungere som et bra filter. Trikset er å finne riktig flow.
 
Dette skal egentlig ikke være nødvendig. Hvis du ikke resirkulerer for hardt så skal maltsengen fungere som et bra filter. Trikset er å finne riktig flow.
Skal prøve meg litt fram med å strupe den, så prøver jeg allikevel tipset jeg leste om og ser om jeg fanger noe der -hvis ikke har det jo ikke noe for seg.
 
Må du bruke mye mer makt enn det du bruker i en kjele med spaghetti så er det for høy flow.

Kommer ikke det veldig an på maltmengden? Mitt problem var at maltsengen la seg tykt på bunnen og stoppet mer væske enn det lot renne gjennom. Ser ikke helt hvordan mindre sirkulasjon gjør vil endre det, men mulig jeg bare er litt trøtt...
 
Kommer ikke det veldig an på maltmengden? Mitt problem var at maltsengen la seg tykt på bunnen og stoppet mer væske enn det lot renne gjennom. Ser ikke helt hvordan mindre sirkulasjon gjør vil endre det, men mulig jeg bare er litt trøtt...

Da har du sannsynligvis hatt for stor flow som har gjort at maltsengen har kompaktert seg og da går det tregere og tregere.
 
Jeg hadde lite som rant ned overflowen, men mistenker at mye grums kom seg gjennom silplata i bunnen. Det var dette som lå som en tykk grøt i bunnen hos meg. Tenker litt på om en silduk lik den på speidelenkunne hatt noe for seg på gf?
 
Jeg har alltid kjørt full åpning på kuleventilen fra pumpen, har merket meg gjennom hele meskingen at det går noe gjennom overflow pipen men at det reduseres kraftig fra start til slutt samt at vørteren blir klarere gjennom meskingen.

Skal en egentlig justere denne ventilen for å begrense flow gjennom overflow pipen?
 
Nei, du skal ha full åpning hele mesken. Ting stabiliserer seg, og at det renner grisemye ned overflow gjør ingenting.
Husk bare på at den kuleventilen vi har på nye Grainfather, den var ikke på tidligere utgaven.
Så det er ikke ment at du skal justere på ventilen under mesk.
Den ventilen ble senere montert der for å justere flow gjennom kjølespiralen, da en tidligere kunne montere en tilsvarende ventil nede på kjøleren.
 
Har ikke gjort det selv men det skal fungere fint og være en enkel jobb å bytte, men den må flashes om den skal kunne kjøre meske-programmer:)
 
Noen som har skiftet til stc-1000 på grainfather?
Har bestilt en og lurer på om det fungerer fint :)

Jepp, gjorde det for en stund siden. Veldig enkel å bytte om. Men det er lurt å ha veiledningen tilgjengelig de første gangene du skal programmere stc-1000 før brygging de neste dagene.
 
Leste manualen men den er noe teknisk, kan du forklare hvordan jeg skal stille den inn viss jeg vil ha feks, mash inn strike temp på 58, meske på 55 i 10 for så å øke til 64grader i 35min, så 69grader i 20min og 78grader i 5min før alarm gåe(mash out) , så 30min etter mash out går alarm igjen før begynnelse om kok, og når den er på 96 grader går alarmen igjen før programmet av slutter med ubegrenset kok? (Liker og koke etter behag og skyllemendge)
 
Leste manualen men den er noe teknisk, kan du forklare hvordan jeg skal stille den inn viss jeg vil ha feks, mash inn strike temp på 58, meske på 55 i 10 for så å øke til 64grader i 35min, så 69grader i 20min og 78grader i 5min før alarm gåe(mash out) , så 30min etter mash out går alarm igjen før begynnelse om kok, og når den er på 96 grader går alarmen igjen før programmet av slutter med ubegrenset kok? (Liker og koke etter behag og skyllemendge)

Da foreslår jeg at du stiller den inn slik:
Sd 0
St 58
SO 100
Pt1 55
Pd1 10
Pt2 65
Pd2 35
Pt3 69
Pd3 20
Pt4 78
Pd4 5
Pt5 0
Pd5 0

Du kan ikke sette et tidspunkt på 30 min etter mashout.
Den piper når det siste steget er ferdig, da piper den og du trykker på power-knappen for at den skal starte å varme vørter.
Den varmer da opp vørter mens du skyller.

Ht 96
HO 75
Hd 10

Da piper den når den når Hotbreak på 96 grader.
Den senker power til 75% i 10 minutter

Om du ønsker ubegrenset kok, så anbefaler jeg at du setter den til f.eks 3 timer

bd 180
hd1 0
hd2 0
hd3 0
hd4 0

Når den når koking, så vil den starte ned timer fra 180 minutter ned mot null. Koker du en time, så er du ferdig når den når 120. Ønsker du å koke i 2 timer, så er du ferdig når den er kommet ned til 60.

Du kan alternativt slå den over i manuell modus og koke så lenge du vil.
cO 100


https://github.com/matsstaff/stc1000p/blob/master/ovbsc/README.md
 
Da foreslår jeg at du stiller den inn slik:
Sd 0
St 58
SO 100
Pt1 55
Pd1 10
Pt2 65
Pd2 35
Pt3 69
Pd3 20
Pt4 78
Pd4 5
Pt5 0
Pd5 0

Du kan ikke sette et tidspunkt på 30 min etter mashout.
Den piper når det siste steget er ferdig, da piper den og du trykker på power-knappen for at den skal starte å varme vørter.
Den varmer da opp vørter mens du skyller.

Ht 96
HO 75
Hd 10

Da piper den når den når Hotbreak på 96 grader.
Den senker power til 75% i 10 minutter

Om du ønsker ubegrenset kok, så anbefaler jeg at du setter den til f.eks 3 timer

bd 180
hd1 0
hd2 0
hd3 0
hd4 0

Når den når koking, så vil den starte ned timer fra 180 minutter ned mot null. Koker du en time, så er du ferdig når den når 120. Ønsker du å koke i 2 timer, så er du ferdig når den er kommet ned til 60.

Du kan alternativt slå den over i manuell modus og koke så lenge du vil.
cO 100


https://github.com/matsstaff/stc1000p/blob/master/ovbsc/README.md
Takker :) var akkurat sånn forklaring jeg var ute etter :)
 
Da foreslår jeg at du stiller den inn slik:
Sd 0
St 58
SO 100
Pt1 55
Pd1 10
Pt2 65
Pd2 35
Pt3 69
Pd3 20
Pt4 78
Pd4 5
Pt5 0
Pd5 0

Du kan ikke sette et tidspunkt på 30 min etter mashout.
Den piper når det siste steget er ferdig, da piper den og du trykker på power-knappen for at den skal starte å varme vørter.
Den varmer da opp vørter mens du skyller.

Ht 96
HO 75
Hd 10

Da piper den når den når Hotbreak på 96 grader.
Den senker power til 75% i 10 minutter

Om du ønsker ubegrenset kok, så anbefaler jeg at du setter den til f.eks 3 timer

bd 180
hd1 0
hd2 0
hd3 0
hd4 0

Når den når koking, så vil den starte ned timer fra 180 minutter ned mot null. Koker du en time, så er du ferdig når den når 120. Ønsker du å koke i 2 timer, så er du ferdig når den er kommet ned til 60.

Du kan alternativt slå den over i manuell modus og koke så lenge du vil.
cO 100


https://github.com/matsstaff/stc1000p/blob/master/ovbsc/README.md

Hva stiller du varmeelementet på? Holder du den på "normal"(2Kw) under hele prosessen?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ja det stemmer, du kjører den oppe på Mash og den nede på Normal. Om du ønsker uendelig koking, så kan jo forresten også bryteren på kontrollerboksen settes til Boil og den kobler ut stc-1000
 
Tilbake
Topp