Tilsettninger i øl

Hvilke andre "tilsetninger" bruker dere i ølet deres?


  • Totalt antall stemmer
    53
Ble mye snakk om svovel her,
men trykkgjæring av lagerøl er kanskje ikke det smarteste da mtp. sulfid
 
Synes det er rart gjærnæring ligger på 3 plass i skrivende stund, noe jeg har brukt fra første brygg og trodde alle brukte.
Har forstått at det muligens ikke er nødvendig da :)
 
Jeg er mest overrasket over at klarningsmiddel er mest vanlig, mer enn vannjustering
og at O2 er mindre vanlig enn gjærnæring..
 
Ble mye snakk om svovel her,
men trykkgjæring av lagerøl er kanskje ikke det smarteste da mtp. sulfid
Nuvel, det har absolutt sine fordeler. Klart at hvis det først kommer H2S så vil trykk holde det "fast" i ølet, men samtidig... Når du gjærer under trykk så undertrykker man det meste av "kjipe" ting, svovel inkludert. Og om den først er der, så er det å trekke i sikkerhetsventilen på noe som står under trykk mange ganger mer effektiv enn å riste karet, for ikke å snakke om enklere, for å få H2S'en ut av ølet. Det er mer effektivt, og billigere enn å flushe et fat med CO2.
 
Jeg er mest overrasket over at klarningsmiddel er mest vanlig, mer enn vannjustering
og at O2 er mindre vanlig enn gjærnæring..
Overraskende lite O2-bruk ja, men det kan skyldes at det brukes mer tørrgjær nå enn før?
Har ihvertfall den følelsen, når jeg begynte å brygge var ferskgjær ansett for å gi best resultat, nå har utvalget og kanskje også kvaliteten (?) på tørrgjær blitt bedre.
 
Jeg svarte at jeg brukte kun vannjustering og pH. Resten brukes av og til, men ganske sjeldent.

- jeg pleide å brygge med RO-vann, og måtte derfor justere. Nå har jeg jeg fått mitt brønnvann analysert og kommer til å prøve å brygge uten å justere vannet. Bruker kun syremalt til å justere pH.

- gjærnæring blir brukt i startere og i kveik-øl, men jeg bruker nesten kun tørrgjær.

- aldri brukt ren O2

- bruker som regel ingen klarningsmidler. Av og til bruker jeg gelatin i øl jeg fater, aldri tilsetter noe i flaskeøl.
 
Jeg er mest overrasket over at klarningsmiddel er mest vanlig, mer enn vannjustering
og at O2 er mindre vanlig enn gjærnæring..
Jeg forstår ikke hvorfor noen overhodet velger å ikke bruke et eller annet karragenan-produkt til slutt under kokinga. Jeg har aldri sett at det skulle kunne ha noen negativ virkning så lenge man ikke bruker for mye av det. Det er effektivt, og det er både billig enkelt å bruke.

Gjærnæring stiller i samme klassen. Sjøl om du ikke alltid - eventuelt sjelden - trenger det, er det veldig nyttig når du trenger det, dvs. i startere og når du brygger med råfrukt, og det er ganske billig, og veldig enkelt å tilsette.

O2 koster en del, og det er litt mikk. Og med mindre du brygger sterke øl, greier du deg antakelig godt uten hvis du ellers er flink til å stelle med gjæren din. (Men jeg ville ikke vært foruten, sjøl om det er ytterst sjelden jeg brygger noe virkelig sterkt:).)

Så nei, dette er ikke så overraskende, synes jeg.
 
Jeg svarte at jeg brukte kun vannjustering og pH. Resten brukes av og til, men ganske sjeldent.

- jeg pleide å brygge med RO-vann, og måtte derfor justere. Nå har jeg jeg fått mitt brønnvann analysert og kommer til å prøve å brygge uten å justere vannet. Bruker kun syremalt til å justere pH.

- gjærnæring blir brukt i startere og i kveik-øl, men jeg bruker nesten kun tørrgjær.

- aldri brukt ren O2

- bruker som regel ingen klarningsmidler. Av og til bruker jeg gelatin i øl jeg fater, aldri tilsetter noe i flaskeøl.
Hvordan var brønnvannet ditt? Jeg blir litt nysgjerrig når du sier du vil prøve å ikke justere vannet; hvorfor ikke, egentlig? Det meste innafor faget vårt kan en finne hissige diskusjoner rundt, men akkurat vannjustering har jeg aldri sett noen for alvor påstå ikke har noe for seg.

Det samme med klarningsmidler (karragenan). Er det Reinheitsgebot som spøker i bakgrunnen:)?
 
Hvordan var brønnvannet ditt? Jeg blir litt nysgjerrig når du sier du vil prøve å ikke justere vannet; hvorfor ikke, egentlig? Det meste innafor faget vårt kan en finne hissige diskusjoner rundt, men akkurat vannjustering har jeg aldri sett noen for alvor påstå ikke har noe for seg.

Det samme med klarningsmidler (karragenan). Er det Reinheitsgebot som spøker i bakgrunnen:)?
@Bjørnar E analyserte vannet mitt, og jeg var overraska over hvor godt vannet var. I gamle huset hadde vi vann som var ubrukelig til brygging, så jeg måtte filtrere og justere vann til hvert eneste brygg - og jeg bare fortsatte med det etter at vi flytta.

Jeg syns at det er hyggelig å kunne bare bruke det vannet jeg har - uten å tenke veldig mye på det. Så jeg har lyst til å prøve meg på noen øl uten vannjusteringer.

Jeg har brygget en split-batch lys lager/lys ale uten vannjusteringer, så jeg er veldig spent på hvordan resultatene blir. Jeg flaska ale-delen i går, mens lager-delen trenger fortsatt en del uker.

Resultatene av vannanalyse var:
Hardhet: 72
Kalsium: 50
Magnesium: 22
Klorid: 32
Sulfat: 8
Sodium: 43
Alkalinitet: 112
Bikarbonat HCO3: 134

Så med unntak av litt for høy alkalinitet er dette rett og slett drømmevann:)

Grunnen for at jeg ikke bruker klarningsmidler er nok konservatisme (Reinheitsgebot:p).
 
@Bjørnar E analyserte vannet mitt, og jeg var overraska over hvor godt vannet var. I gamle huset hadde vi vann som var ubrukelig til brygging, så jeg måtte filtrere og justere vann til hvert eneste brygg - og jeg bare fortsatte med det etter at vi flytta.

Jeg syns at det er hyggelig å kunne bare bruke det vannet jeg har - uten å tenke veldig mye på det. Så jeg har lyst til å prøve meg på noen øl uten vannjusteringer.

Jeg har brygget en split-batch lys lager/lys ale uten vannjusteringer, så jeg er veldig spent på hvordan resultatene blir. Jeg flaska ale-delen i går, mens lager-delen trenger fortsatt en del uker.

Resultatene av vannanalyse var:
Hardhet: 72
Kalsium: 50
Magnesium: 22
Klorid: 32
Sulfat: 8
Sodium: 43
Alkalinitet: 112
Bikarbonat HCO3: 134

Så med unntak av litt for høy alkalinitet er dette rett og slett drømmevann:)

Grunnen for at jeg ikke bruker klarningsmidler er nok konservatisme (Reinheitsgebot:p).
Overraskende mye magnesium, var det første som slo meg. I vanlig overflatevann er det nærmest ikke-eksisterende, mens det til sammenligning i grunnvannet fra Narud vannverk i Brumunddal er 8,9 (2016-tall):
Kalsium 36
Magnesium 8,9
Natrium (sodium) 20,65
Klorid 7,3
Sulfat ?
Alkalinity 147 as ppm caco3
pH 8,1
 
Jeg forstår ikke hvorfor noen overhodet velger å ikke bruke et eller annet karragenan-produkt til slutt under kokinga. Jeg har aldri sett at det skulle kunne ha noen negativ virkning så lenge man ikke bruker for mye av det. Det er effektivt, og det er både billig enkelt å bruke.

Gjærnæring stiller i samme klassen. Sjøl om du ikke alltid - eventuelt sjelden - trenger det, er det veldig nyttig når du trenger det, dvs. i startere og når du brygger med råfrukt, og det er ganske billig, og veldig enkelt å tilsette.

O2 koster en del, og det er litt mikk. Og med mindre du brygger sterke øl, greier du deg antakelig godt uten hvis du ellers er flink til å stelle med gjæren din. (Men jeg ville ikke vært foruten, sjøl om det er ytterst sjelden jeg brygger noe virkelig sterkt:).)

Så nei, dette er ikke så overraskende, synes jeg.

Neida, godt poeng det at det er enkelt å ta i bruk
Jeg syntes stort sett ølet mitt blir mer enn klart nok, det er vel derfor jeg aldri vurdert no særlig å bruke det
Det samme gjerlder utgjæring og gjærnæring, syntes stort sett jeg får mer enn god nok utgjæring. Eller kanskje jeg bare liker å stresse gjæra mi litt noen ganger ;)
Det at jeg holder meg innafor renhetsloven jo også et poeng selv om jeg ikke har problemer med å bryte med den når jeg ser behov for det
 
Sist redigert:
Jeg svarte at jeg brukte kun vannjustering og pH. Resten brukes av og til, men ganske sjeldent.

- jeg pleide å brygge med RO-vann, og måtte derfor justere. Nå har jeg jeg fått mitt brønnvann analysert og kommer til å prøve å brygge uten å justere vannet. Bruker kun syremalt til å justere pH.

- gjærnæring blir brukt i startere og i kveik-øl, men jeg bruker nesten kun tørrgjær.

- aldri brukt ren O2

- bruker som regel ingen klarningsmidler. Av og til bruker jeg gelatin i øl jeg fater, aldri tilsetter noe i flaskeøl.

Da tror jeg vi tenker ganske likt
Hadde jeg drevet å fatet og brygget mye lagerøl hadde nok jeg også brukt klarningsmiddel, men nå går det stort sett i f.eks APA/IPA og belgisk
og da er det for meg ikke ønskelig
 
Det at jeg holder meg innafor renholdsloven jo også et poeng selv om jeg ikke har problemer med å bryte med den når jeg ser behov for det
Følger du virkelig renhetsloven i hele prosessen helt til ølet er på fat/flaske, inkludert karbonering kun med vørter?
 
@Bjørnar E analyserte vannet mitt, og jeg var overraska over hvor godt vannet var. I gamle huset hadde vi vann som var ubrukelig til brygging, så jeg måtte filtrere og justere vann til hvert eneste brygg - og jeg bare fortsatte med det etter at vi flytta.

Jeg syns at det er hyggelig å kunne bare bruke det vannet jeg har - uten å tenke veldig mye på det. Så jeg har lyst til å prøve meg på noen øl uten vannjusteringer.

Jeg har brygget en split-batch lys lager/lys ale uten vannjusteringer, så jeg er veldig spent på hvordan resultatene blir. Jeg flaska ale-delen i går, mens lager-delen trenger fortsatt en del uker.

Resultatene av vannanalyse var:
Hardhet: 72
Kalsium: 50
Magnesium: 22
Klorid: 32
Sulfat: 8
Sodium: 43
Alkalinitet: 112
Bikarbonat HCO3: 134

Så med unntak av litt for høy alkalinitet er dette rett og slett drømmevann:)

Grunnen for at jeg ikke bruker klarningsmidler er nok konservatisme (Reinheitsgebot:p).
Det var høy tall på mye av talla mot andre e har testa for,men ikke de verste talla e har sett.Har vert fri for nett lenge så det er grunnen til at e ikke har svart deg
 
Tilbake
Topp