To nye etiketter... :)

Har ikke vært på kontoret det siste halvåret, så det har blitt dårlig med etikett-printing. Endelig et par nye på gang, Samme grunnmal, men ganske ulike likevel. Lurt å lage seg et rammeverk som gir muligheter til både å være stram og samtidig fleksibel. Disse er til bokser.

033_Libre.jpg
033_Mango.jpg
 
Sist redigert:
Inspirert av Wrigley’s?
840f52dc1f7e3d1b798298183b422b0e.jpg
 
Sist redigert:
Hei
Det er lenge siden jeg har brygget, men satt et brygg i går. Kjente at det var en god følelse å være igjen. Utfordringen er etiketter og spørsmålet er: Hvilke program bruker dere til å lage etiketter?
 
Hei
Det er lenge siden jeg har brygget, men satt et brygg i går. Kjente at det var en god følelse å være igjen. Utfordringen er etiketter og spørsmålet er: Hvilke program bruker dere til å lage etiketter?
Jeg har bare brukt gratis-programmet som ble beskrevet i instruksjonen som fulgte med etikettene jeg kjøpte fra Blekkskriveren.no. Har da satt opp et "rammeverk" med tekstrammer jeg tenker å bruke noenlunde fast, men kan legge inn forskjellige farger/bilder/design som bakgrunn (klipper i hop / designer bakgrunn i paint eller gimp). Det samme kan nok gjøres i de fleste etikett-software, eller office-program som powerpoint eller publisher. Foreløpig har jeg bare brukt hvit bakgrunn og en fargestripe, inspirert av Oslo Brewing Co. sine etiketter.
 
Hei
Det er lenge siden jeg har brygget, men satt et brygg i går. Kjente at det var en god følelse å være igjen. Utfordringen er etiketter og spørsmålet er: Hvilke program bruker dere til å lage etiketter?

Inkscape er gratis og ganske alright. Jeg er newbie både på design og program, men man kommer langt med litt tålmodighet og intstruksjonsvideoer på YouTube. Du finner korte snutter som lærer bort det meste av grunnleggende ferdigheter.
 
Hei
Det er lenge siden jeg har brygget, men satt et brygg i går. Kjente at det var en god følelse å være igjen. Utfordringen er etiketter og spørsmålet er: Hvilke program bruker dere til å lage etiketter?
Hos beerlabelizer.com finner du mange ulike maler du fyller inn online, med tekster/bilder, og kan så laste ned for printing.
 
I går flasket jeg to batcher baltic porter, en som var ferdiggjæret ganske nylig og en som hadde stått lagret med eikekuber i et halvt år. Jeg flasket også en del flasker av en blend av disse to. Jeg regner egentlig med at disse tre variantene blir ganske like, og det er umulig å vite (siden jeg ikke har smakt) hvor mye lagringen betyr for smaken. Men det var jo en god unnskyldning for å lage noen etiketter. Jeg beklager overfor de som forventer nynorsk. Foreløpig holder jeg på formelen som sier at øl der norske ingredienser er dominerende får norsk tittel og tekst, mens øl med utenlandske ingredienser får tittel og beskrivelse på engelsk. Jeg beklager også på forhånd enkelte innslag av dårlig humor.

Coalroad9_CannonFodder_040_small.png
Coalroad9_AnnieAreYouOakey_035040_small.png
Coalroad9_TheOldMaster_035_small.png

Edit: I dag kom de på flasker.

IMG_20201016_225124.jpg
 
Sist redigert:
Når setter folk her på etikettene? Jeg har normalt satt de på omtrent når de har karbonert nok og skal ryddes ut av vaskerommet.

jeg har nå brukt Adobe spark til å designe etiketter. Funker bra for meg. Sliter litt med å få ut på papir det jeg ser for meg i hodet.
 
Jeg setter på etikettene før flasking, synes det er enklere å gjøre det på tomme flasker.
Og så er det godt at alt er gjort når korka er på plass.
 
Jeg måler jo ikke endelig FG før flaskedagen, så da vet jeg ikke ABV før det tidspunktet. Siden det skal på etiketten, så er det ren logistikk at etiketten settes på etter flasking. Det har også fordelene at jeg ikke trenger å sette etikett på flere flasker enn nødvendig, at jeg ikke får søl (spesielt fra de mørkeste ølene) på etiketten og at jeg for øl som er litt tungkarbonerte får rugget litt ekstra på flaskene. I enkelte tilfeller kan det også være at jeg gjør om på beskrivelse og navn etter å ha fått første smak (såkalt karboneringstest).
 
Jeg måler jo ikke endelig FG før flaskedagen, så da vet jeg ikke ABV før det tidspunktet.

Jeg er ikke så nøye på ABV som jeg var før, så hvis jeg bommer med 0,1% så er ikke det så viktig. Når det er sagt så er jeg rimelig sikker på at ølet er utgjæret når jeg flasker.

Det har også fordelene at jeg ikke trenger å sette etikett på flere flasker enn nødvendig

Jeg setter på litt færre etiketter enn jeg trenger, jeg fyller først et par uten og så blir det noen på slutten. De uten etikett drikkes først, i tilfelle det er litt mer grums i dem.

at jeg ikke får søl (spesielt fra de mørkeste ølene)

Når jeg flasker har jeg et lite kar med rent vann jeg skyller flaskene i hvis det blir noe søl. Etikettene tåler det, og jeg ville gjort det samme med flasker uten etiketter.

Jaja, forskjellige måter å gjøre ting på.
 
Tilbake
Topp