Tørrhumling - Ikke vits med mer enn 8g/L?...

Hallstein

Norbrygg-medlem
The Surprising Science Of Dry Hopping | Lessons From Tom Shellhammer

Her var det mye intressant lesning.

Oppsummert:
- Mer enn 8g/L tørrhumling ser ut til å virke mot sin hensikt, spesielt om det er sitrusaromaer du er ute etter. Ved bruk av cascade vil du få sitrus opp til 8g/L, men mer enn 8g/L ser ut til å gi mer Te/urte-aktige aromaer. Altså, mengden oljer er mettet ved ca. 8g/L
- Humle inneholder enzymer som kan bryte ned komplekse sukkermolekyler, og kan få gjæringen til å sette i gang igjen. Tørrhumling kan derfor bidra til mer nedgjæring!
- Tørrhumler du med gammel (delvis oksidert) humle, vil du få mer bitterhet av humla enn om humla er fersk og ikke oksidert.

Hva tror dere? Stemmer det med noen av de tingene dere har erfart?
 
Stemmer hvertfall med hvordan jeg opplever NEIPA som ble fatet for et par uker siden. Der ble 350 gram humle brukt, størsteparten i WP og DH, batchstørrelse 25 liter.
 
I en podcast (Beersmith?) jeg hørte på for ikke så lenge siden, ble det referert forskning som viste at tørrhumling med mer enn 4 gr pr liter ikke øker citrus/tropiske aromaer fordi vørteren blir mettet med disse oljene på dette nivået. For urter/te-aromaene ligger metningsnivået på det dobbelte, altså 8 gr pr liter. Har du 25 liter i gjæringsdunken, vil det si at mer enn 200 gram ikke gir noen økning av noen av aromastoffene, og at du når du øker fra 100 gram og oppover mot 200 endrer balansen mellom citrus/tropiske og urter/te.

At humla har enzymer (amylase) er visst egentlig veldig gammelt nytt:): https://www.rockstarbrewer.com/how-...n-beer-and-how-brewers-can-minimise-the-risk/ Jeg mener jeg har erfart det, faktisk.
 
Eg tørrhumla en ipa med 12g/l med cascade og mosaic i like mengder for eit år sidan og fekk den dømt av dommere.
Under aroma skreiv dei:

Dommar 1: Tydelig humearoma, amerikansk humle. Noe sødme og karamell. Citrus, kvae, eksotisk 9/12

Dommar 2: Grapefrukt, ananas, pasjonsfrukt
10/12

Godt mulig aromaen hadde våre vel so bra med mindre mengder, men vil ikkje sei at den virka meir urte/te aktig en citrus/tropisk.
 
Hvor mange omganger man tørrhumler, hvor mye per gang, hvilke humler, hvor mye av oljene dras med ved bunnfelling, hvilken maltsammensetning, gjær etc.
Tror det er mye som påvirker "maksgrense" her, så kommer den berømte "smaken er som baken" inn også.

Foreslår splitbatch med alle tenkelige kombinasjoner, så får vi avgjort dette en gang for alle ;)

Vet ikke om 8 g/l er grensen men er enig i at mer ikke nødvendigvis blir mer.
 
Har hvor lenge humla ligger i gjæringskaret også noe å si?
Jeg mener det. Har satt Ølbrygging sin Svaberg IPA noen ganger, og synes det er en god IPA. En gang ble humla liggende ekstra lenge i karet før flasking, og jeg mener det ble mer av både lukt og smak.
 
Har hvor lenge humla ligger i gjæringskaret også noe å si?
Jeg mener det. Har satt Ølbrygging sin Svaberg IPA noen ganger, og synes det er en god IPA. En gang ble humla liggende ekstra lenge i karet før flasking, og jeg mener det ble mer av både lukt og smak.

Forsøk har vel vist at du får trukket ut oljene av humla ganske fort. Min erfaring er det motsatte av det du har gjort; sist noe blei liggende ekstra lenge fordi den ikke blei ferdig til tapping før jeg måtte reise bort, blei resultatet mindre aroma enn jeg hadde ventet. Jeg vil si at 2-4 dager er greit, og at mer enn 7 blir for lenge. Men jeg er ikke den som har brygget mest tørrhumlet øl her.
 
Støtter meg på forskerne og har ikke, som andre og nevnte, ikke tenkt til å bruke penger på kvasivitenskaplig synsing med å fylle karran med humle :) Personlig prøver jeg å bruke ny humle, passe meg for oxygen og ikke tørrhumle for lenge.
 
Om jeg bare kunne finne notatene mine.. ..derfor tatt fra husken..
Ja, det har noe å si hvor lenge det står til gjæring. Men enda mere har det å si hvordan gjæringsforløpet er.
Mener jeg endte opp med å putte på halve eller mer av tørrhumla når stormgjæring nesten er ferdig og resten 4 dager før
kegging. 24 timer med colcrash på 1 grad før keggin. 14 dager totalt på 18 grader.
Mener å huske at jeg mistet aroma når jeg ikke hadde tid til å kegge på riktig dag og det ble utsatt noen dager.
Definitivt forskjell på smak.
Dette er tre år siden, så ta det som den fuzzy infoen det er.
 
Tilbake
Topp