Tråden for dumme spørsmål.

Jeg lagde en Belgisk quad på Mars, denne ble tappet på flaske for karbonering (ca.6g/l med sukker). Etter ca.10 dager åpnet jeg en flaske. Det var nesten ikke skum:(
Besluttet derfor å åpne alle flaskene, putte på et sukkerdrops, for så korke igjen.
Nå har den stått i ca.3 uker. Testet derfor igjen i helga. Ølet er godt karbonert, men skummet gir seg nesten med en gang.

Er det noe tips til hvorfor det ikke blir skum eller om det er noe triks for å få det på det eksisterende ølet?
Samarbeid med Elon Musk?
Kan oksygenmangel og lav tyngdekraft ha påvirket skummet?
:D
 
Er kanskje ikke noe triks for å få skummet «tilbake»…?
Skal uansett stå og godgjøre seg til NM 2026;)
Mulig den blir trekt for skum.. smaken er hvertfall god:)
Er redd ddet ikke er noe å gjøre med skummet.

Jeg er også skeptisk til virkninga av at du åpna flaskene. Der fikk de en dose oksygen - men OK, i og med at gjæren åpenbart har jobba aktivt, så kanskje ... .
 
Jeg har en Mango IPA på gjæring (LalBrew Verdant IPA). Den skal gå ned til 1.010, men er nå etter 12 dager (20⁰C) på 1.012. Ant. dager for utjæring er 14 dager. Etter 7 dager, tørrhumlet jeg med Azacca. Det er fortsatt gjæring og plupper hvert 50 sek. I dag skal mango essens tilsettes (2 dager før utgjæring).
Bør jeg vente med mango essensen eller tilsette den nå og overføre til fat om 2 dager? Jeg er redd for at humla blir liggende for lenge i om jeg venter.
Nå etter 3 ukers gjæring (på mandag) er det fortsatt aktivitet i gjærlåsen ca hvert 20-60 sek. SG er 1.008. Det skulle ta 2 uker å gjære. Humle og mango essens er tilsatt etter hhv 7 dager og 12 dager. Det smaker ok, kanskje litt tørt eller "teposer"... Er dette hop creep?
HVA GJØR JEG?
 
Sist redigert:
Nå etter 3 ukers gjæring (på mandag) er det fortsatt aktivitet i gjærlåsen ca hvert 20-60 sek. SG er 1.008. Det skulle ta 2 uker å gjære. Humle og mango essens er tilsatt etter hhv 7 dager og 12 dager. Det smaker ok, kanskje litt tørt eller "teposer"... Er dette hop creep?
HVA GJØR JEG?
Du fater, så da er det null stress uansett. Få på fat.
 
Jeg brygga en IPA onsdag for fem dager siden. Når burde jeg ha oppi tørrhumlen? Er fan av NEIPA, så vil gjerne ha noe som ligner litt.
 
Jeg brygga en IPA onsdag for fem dager siden. Når burde jeg ha oppi tørrhumlen? Er fan av NEIPA, så vil gjerne ha noe som ligner litt.
Det avhenger vel litt av humletypen og temperatur, men jeg gjæret ved 20⁰C og fikk trolig hop creep. Fant dette på
https://craftbeerchannel.com/lallemand-verdant-homebrew-new-england-ipa-recipe/ skrevet av admin SEPTEMBER 30, 2020:
"You don't want to have the hops in at
20-21 degrees as this can cause hop
creep - the yeast breaking down starch
in the hops into sugar and kicking off
fermentation (and risking diac
production). So near the end of ferment,
raise to 21, crash to 15 (where the yeast
goes dormant) to add the hops then
keep on crashing down. Total contact
time shouldn't be more than 48 hours."
 
Hei,
Skeptisk til denne metoden altså @Steinar Tegneby.
Så vidt meg bekjent skyldes hop creep enzymer i humlen som omdanner ufermenterbare dekstriner i vørter/øl til fermenterbare sukkerarter. Når humle tilsettes sent vil et ellers stanset fermenteringsløp starte igjen og fortsette til dette nye sukkeret er fermentert. På grunn av reaktiveringen av gjær, vil diacetyl/α-acetolaktat, etanol og CO2 dannes.
Dette er ikke noe problem hvis ølet får stå videre på høy nok temperatur til diacetyl tas opp igjen i gjæren. Hvis du derimot kaldkrasjer for raskt, vil det bli smak av diacetyl i ølet fordi den lave temperaturen hindrer gjær i å ta opp igjen diacetyl.

Hvis du tørrhumler ved 15 °C og kaldkrasjer raskt, så vil du ganske riktig kunne unngå den nevnte gjæringen. Problemet ditt er at du da aldri igjen kan la ølet bli varmet opp til en temperatur der det begynner å fermentere, for da skjer dette i fat eller flaske og du får problemer med overkarbonering og diacetyl som får problemene med hop creep i tank til å blekne. Selv på mellomlav temperatur kan det trolig skje en liten gjæraktivitet som skaper problemer, slik at ølet helst bør stå på kaldkrasj-temp til det fortæres.
Et annet alternativ er selvfølgelig å filtrere ølet før kaldkrasj, da står man fritt så lenge det ikke er villgjær på humlen.
Jeg har nettopp forsøkt diphopping for å unngå problemet. Godt øl, men den helt ferske humlearomaen får du ikke. For min del har jeg tenkt til å tåle en litt tidligere tørrhumling før gjæren gir seg helt, og la den være creepy i fred og gjøre seg ferdig før kaldkrasj.
 
Skal snart brygge en Guinnish av Marebrygg. Har ei pakke East Kent Goldings som var fra 2020 og med best før dato 2023. Kan denne fortsatt brukes da posen aldri har vært åpna og den har ligget i fryser hele tida ?
Alpha på min er 4,8 kontra 5 som er oppført i oppskrifta. Justerte i oppskrifta på brewfather for å oppnå samme IBU og BU/GU
 
Skal snart brygge en Guinnish av Marebrygg. Har ei pakke East Kent Goldings som var fra 2020 og med best før dato 2023. Kan denne fortsatt brukes da posen aldri har vært åpna og den har ligget i fryser hele tida ?
Alpha på min er 4,8 kontra 5 som er oppført i oppskrifta. Justerte i oppskrifta på brewfather for å oppnå samme IBU og BU/GU
Jeg ville ikke hatt betenkeligheter. Du bør nok justere ned alfasyreprosenten noe, men humla er sikkert ellers helt fin - mener jeg.
 
Har ei pakke East Kent Goldings som var fra 2020 og med best før dato 2023. Kan denne fortsatt brukes da posen aldri har vært åpna og den har ligget i fryser hele tida ?
Vakuumert eller nitroflushet? Vakuumert sier Brewfather at du har tapt 23,5% og kan regne med 3,7% AA i den pakken din. Nitroflushet så har du knapt tapt noe. Smaksmessig så hvis 1.0 er best på freshness factor, er vakuumforseglet 0.765 og nitroflushet 0.974.
 

Vedlegg

  • 1748888736313.png
    1748888736313.png
    98,1 KB · Sett: 6
  • 1748888752272.png
    1748888752272.png
    98,2 KB · Sett: 7
Vakuumert eller nitroflushet? Vakuumert sier Brewfather at du har tapt 23,5% og kan regne med 3,7% AA i den pakken din. Nitroflushet så har du knapt tapt noe. Smaksmessig så hvis 1.0 er best på freshness factor, er vakuumforseglet 0.765 og nitroflushet 0.974.
Vakum pakka ja, fra Strømmen Hjemmebrygg. De siste humlepakkene jeg har fått fra ølbrygging.no er vel det du kaller nitroflusha Kjente ikke til det verktøyet jeg, så takker for den ,)
 
Vakum pakka ja, fra Strømmen Hjemmebrygg. De siste humlepakkene jeg har fått fra ølbrygging.no er vel det du kaller nitroflusha Kjente ikke til det verktøyet jeg, så takker for den ,)
Jeg kjøper og nå framover bare nitrogen flushet, etter å ha sett hvor stor forskjell det er på lagringa. Det hender seg jo relativt ofte her med meg at jeg har flere ideer og planer samtidig, så blir bare halvparten realitet av. Plutselig sitter man med en halvkilo tre år gammal humle. Da er det fint at den er friskest mulig.
 
Fortsatt holder min 100 gr pose men måtte øke til 78 gr, Da jeg sjekka med det verktøyet fikk jeg en alpha på 3,5
 
Alle råd du har fått er gode, men ingen har spurt deg om du skal bruke den til tidlig eller sen tilsetning. Mulig du kan legge på 25% uansett, men kalkulatorene er laget for beregning (veldig ca.) av bitterhet, ikke for aroma.
Bare et tips - altså :)
 
Alle råd du har fått er gode, men ingen har spurt deg om du skal bruke den til tidlig eller sen tilsetning. Mulig du kan legge på 25% uansett, men kalkulatorene er laget for beregning (veldig ca.) av bitterhet, ikke for aroma.
Bare et tips - altså :)
Oppskrifta er 60 min koking, som eneste humla i batchen.

 
Tilbake
Topp