Tråden for dumme spørsmål.

Har en mindre situasjon i gjæringsskapet mitt.
Kjører et kjøleskap med en plate i midten av skapet og på undersiden av den har jeg en frostvakt fra biltema. Alt er styrt av en stc1000. Må jo feste temperaturproben på en av bøttene. Står nå på den nederste bøtta. Og begge ble satt til gjæring samtidig. Nederste bøtta holder 18,5 som jeg har satt stcen på og den har ikke startet gjæring enda, mens den øverste bøtta holder 22 grader og er i gang med gjæring.
Hvordan løser folk dette problemet?

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Heng proben i lufta og velg en felles temperatur for begge. Du mister veldig mye kontroll, men sånn er det med to kar i samme kjøleskap.

Heng proben i lufta og velg en felles temperatur for begge. Du mister veldig mye kontroll, men sånn er det med to kar i samme kjøleskap.
Tror problemet er at det blir litt som 2 kammer i kjøleskapet. det nederste blir varmere enn det øverste ettersom det er der frostvakten er.
Vil det fungere bedre om man får litt sirkulasjon i skapet kanskje?

Tror problemet er at det blir litt som 2 kammer i kjøleskapet. det nederste blir varmere enn det øverste ettersom det er der frostvakten er.
Vil det fungere bedre om man får litt sirkulasjon i skapet kanskje?

Sirkulasjon hjelper.

Du kan sette inn ei PC-vifte. Ser for meg at høyt i skapet er optimalt slik at den kan dytte varmluft ned igjen.

Sirkulasjon hjelper.

Du kan sette inn ei PC-vifte. Ser for meg at høyt i skapet er optimalt slik at den kan dytte varmluft ned igjen.
Det gir mening ja. Skal grave litt å se om jeg finner et gammelt kabinett med pc-vifte. Må man koble til med en strømforsyning fra pcn også da? Blir trangt om plassen

Det gir mening ja. Skal grave litt å se om jeg finner et gammelt kabinett med pc-vifte. Må man koble til med en strømforsyning fra pcn også da? Blir trangt om plassen

Du trenger 12V adapter ja. Du trenger ikke hele PSU'en. 12v adaptere finner du på BT/CO/Ebay/Ali.

Du trenger 12V adapter ja. Du trenger ikke hele PSU'en. 12v adaptere finner du på BT/CO/Ebay/Ali.
Supert. Tusen takk:) får se om jeg gjør det med dette skapet eller om jeg flytter gjæringen til en fryser jeg har stående. Og rigger den til med frostvakt og stc.

Kan lang mesking på lav temperatur gi høyere FG?
Satte for 12 dager siden en Kölsch på WLP029, OG=1.048, 4,9 kg Pilsen malt og 0,3 kg Caramel Pils med (planlagt) meskeskjema 42'C 15min, 55'C 10 min, 63'C 60 min og 76'C 10 min. Dette skulle i henhold til BeerSmith gi en FG på 1.007. Bommet imidlertid på første steget da jeg glemte å sette varmeelement på full effekt mellom første og andre meskesteg, så den ble stående mellom 42 og 55 grader i mer enn 30 minutter. Startet gjæring på 16'C og økte med ca en grad per dag etter dag 4 og den har nå stått på 20'C et par dager og ser ut til å ha stabilisert seg på SG=1.014. Med unntak av bruk av Belle i Saison, så har jeg aldri bommet på FG med mer enn +-2 før, så jeg lurer på om denne lange meskingen på rundt 45 grader kan ha gitt en høyere FG enn planlagt?
Uansett så er smaken veldig lovende så den går nok på flasker på søndag hvis den innen den tid ikke har beveget seg lenger ned i SG.

Nei, jeg er helt sikker på at det der ikke spiller noen rolle - snarere tvert i mot. Bare gi den tid, så lister den seg nok ned til 1.010, i alle fall.

Men den burde nok gått lavere, så jeg tenker i retning underpitching, eller for lite oksygen som mulige årsaker. (?)

Nei, jeg er helt sikker på at det der ikke spiller noen rolle - snarere tvert i mot. Bare gi den tid, så lister den seg nok ned til 1.010, i alle fall.

Men den burde nok gått lavere, så jeg tenker i retning underpitching, eller for lite oksygen som mulige årsaker. (?)
Takk for svar; da gir jeg den en uke til.
Satte 1,3l gjærstarter på 1,5dl 6 måneder gammel vasket gjær, og lot denne gå 24 timer før den ble satt i kjøleskap for fokkulering. Målte ikke FG på starteren, så det kan jo være at denne ikke var helt ferdig selv om den så slik ut, så underpitching er absolutt en mulighet. Oksygen ble tilført med akvariepumpe og senere litt risting etter pitching av gjær, så det burde være tilstrekkelig med såpass lav OG.

Takk for svar; da gir jeg den en uke til.
Satte 1,3l gjærstarter på 1,5dl 6 måneder gammel vasket gjær, og lot denne gå 24 timer før den ble satt i kjøleskap for fokkulering. Målte ikke FG på starteren, så det kan jo være at denne ikke var helt ferdig selv om den så slik ut, så underpitching er absolutt en mulighet. Oksygen ble tilført med akvariepumpe og senere litt risting etter pitching av gjær, så det burde være tilstrekkelig med såpass lav OG.

Det er noe som skurrer med det der. 6mnd gammel gjær, dårilig vitality, men 1.5dl gir deg litt viability. Hadde jeg vært deg ville jeg brukt can 1/4 av 1.5 dl i en 1.020 vørter på ca 1 liter først, for å vekke de opp llitt, og så steppet den. Det er masse døde celler i de 1.5 dl'erne.

Det er noe som skurrer med det der. 6mnd gammel gjær, dårilig vitality, men 1.5dl gir deg litt viability. Hadde jeg vært deg ville jeg brukt can 1/4 av 1.5 dl i en 1.020 vørter på ca 1 liter først, for å vekke de opp llitt, og så steppet den. Det er masse døde celler i de 1.5 dl'erne.
Høres veldig fornuftig ut. Er amatør som fortsatt har mye å lære og visste ikke om dette med å "vekke" opp den gamle gjæren først. Har aldri gjenbrukt så gammel gjær før og trodde god aktivitet i gjærstarteren, og det at gjæring startet etter kort tid selv på 16 grader var godt nok tegn på god vitalitet i gjæren. Da vet jeg i alle fall hva jeg skal gjøre når jeg skal vekke opp en like gammel WLP300 når jeg skal lage en Hefeweizen:). Denne er topphøstet og renere, så kanskje den da også er i bedre form?

Høres veldig fornuftig ut. Er amatør som fortsatt har mye å lære og visste ikke om dette med å "vekke" opp den gamle gjæren først. Har aldri gjenbrukt så gammel gjær før og trodde god aktivitet i gjærstarteren, og det at gjæring startet etter kort tid selv på 16 grader var godt nok tegn på god vitalitet i gjæren. Da vet jeg i alle fall hva jeg skal gjøre når jeg skal vekke opp en like gammel WLP300 når jeg skal lage en Hefeweizen:). Denne er topphøstet og renere, så kanskje den da også er i bedre form?

Topphøstet gjær er alltid å foretrekke mtp vitalitet. Men du må gjøre opp en mening basert på litt research og erfaring, mtp hvor mye ekstrakt du vil starte gjær som har stått en stund på.

For å gi deg en pekepinn. Gammel gjær vil du være snill med. Første steget er ikke for å få mer gjærceller, det er for å sørge for at den gjæren du pitcher i starteren kommer pent ut av dvale og er klar til å ta på seg videre oppgaver. Andre steget og de etter det, er for å lage flere celler.

Et søtt øl får man ikke med mindre man har driti litt på draget, da dekstriner ikke smaker neveverdig søtt Smaker ølet søtere enn det "skal" så har ikke gjæren spist opp de kortkjedete sukkerartene, da har man egentlig gjort noe feil med mindre det er tilsiktet :)

"Søtlig" er vel litt overdrevet - men du får ikke den tørrheten du skulle hatt.
Jeg takler nok om det skulle blitt litt søtt, men er reddere for flaskebomber hvis gjæren skal jobbe seint videre ned et par måneder. Jeg har et rør med WLP648 (Brett) som går ut på dato snart. Som et eksperiment hadde det vært en idé å helle dette i karet for å få det til å gjære ned og få en litt syrnet smak?

Jeg takler nok om det skulle blitt litt søtt, men er reddere for flaskebomber hvis gjæren skal jobbe seint videre ned et par måneder. Jeg har et rør med WLP648 (Brett) som går ut på dato snart. Som et eksperiment hadde det vært en idé å helle dette i karet for å få det til å gjære ned og få en litt syrnet smak?

Brett syrner ikke. Jeg ville spart det røret til noe som er planlagt med brett, og ikke som en nødløsning på du egentlig ikke har kontroll på nå.

La det stå, ta det som det blir. Drikk det opp. Finn ut hvorfor det ble som det ble. Stunt-løsninger kan slå veldig begge veier. Patience young padawan, patience.

Et søtt øl får man ikke med mindre man har driti litt på draget, da dekstriner ikke smaker neveverdig søtt Smaker ølet søtere enn det "skal" så har ikke gjæren spist opp de kortkjedete sukkerartene, da har man egentlig gjort noe feil med mindre det er tilsiktet :)

Men det er vel også gjerne en begrepsforvirring her. Vi snakker om restsødme, den delen av sukkeret i vørteren (OG) som ikke er blitt fortært av gjæren. Altså de sukkerstoffene som ikke gjæren har klart å nytte seg av, av ulike grunner. Dette kaller vi da FG.
Med en høy FG sier vi at vi har mye restsødme.
At denne restsødmen ikke smaker søtt som i rørsukker (og andre enkle sukkerarter) er kanskje ikke alltid innlysende for alle.

Så et søtt øl (et øl med mye restsødme) trenger ikke å smake søtt. Allikevel vil vi ofte benevne det som et "søtt" øl.

Tilbake
Topp