Tråden for dumme spørsmål.

Men det er vel også gjerne en begrepsforvirring her. Vi snakker om restsødme, den delen av sukkeret i vørteren (OG) som ikke er blitt fortært av gjæren. Altså de sukkerstoffene som ikke gjæren har klart å nytte seg av, av ulike grunner. Dette kaller vi da FG.
Med en høy FG sier vi at vi har mye restsødme.
At denne restsødmen ikke smaker søtt som i rørsukker (og andre enkle sukkerarter) er kanskje ikke alltid innlysende for alle.

Så et søtt øl (et øl med mye restsødme) trenger ikke å smake søtt. Allikevel vil vi ofte benevne det som et "søtt" øl.

Jeg tror mange tror at ølet faktisk vil smake søtt om FG'en er høy. Uttrykket som går igjen er rett og slett "søtt", og det er jo egentlig en smak. Jeg prøver sakte men sikkert å snikinnføre denne forskjellen :)

Jeg tror mange tror at ølet faktisk vil smake søtt om FG'en er høy. Uttrykket som går igjen er rett og slett "søtt", og det er jo egentlig en smak. Jeg prøver sakte men sikkert å snikinnføre denne forskjellen :)
Jeg er med deg på den snikinnføringen :)

Har gått 2 uker siden jeg satte ølet til gjæring. Sjekket FG etter en uke, og da sto den på 1060 (?) Og sjekket idag igjen, og det hadde ikke rørt seg. Er snakk om en Wheissner øl, men er ikke det veldig høyt? Kan jeg tappe på flasker, og skal jeg fortsatt bruke 6g sukker pr liter?

Vedlegg

• 0 bytes · Sett: 85
Har gått 2 uker siden jeg satte ølet til gjæring. Sjekket FG etter en uke, og da sto den på 1060 (?) Og sjekket idag igjen, og det hadde ikke rørt seg. Er snakk om en Wheissner øl, men er ikke det veldig høyt? Kan jeg tappe på flasker, og skal jeg fortsatt bruke 6g sukker pr liter?
Bildet sier 1.020, regner med det var det du mente å skrive. OG 1.060?

Vel, det er stadig litt høyt. Jeg vil gjette på at du kan kjenne litt søtsmak i det? I så fall er det gjæring som har gått i stå. Gi den et par grader opp i temperatur, og rør eventuelt opp gjæren hvis den har begynt å felle ut.

Såpass høy FG kan være et resultat av at du har mesket altfor høyt, eller av en kombinasjon av for lite gjær og dårlig beluftning.

Jeg hadde samme problemet med mitt forrige brygg, vel å merke at dette var ektraktbrygg fra Europris. Prøvde det Finn skriver. Da gikk den ned til 1016. La til litt ekstra sukker i lake ca 70 gram . Fikk den ned til 1008, men synes at ølen fikk litt for søt smak på seg.

Kjøper nok bedre gjær neste gang.

Kan hazy øl på flaskene tas som et tegn på at karbonering ennå ikke er ferdig? Har et øl satt på BE-256 til karbonering nå. ABV 7.6% før karbonering. Karbtemp på ca 23 grader (primærgjæringen var på 24 grader etter stormgjæring som peaket litt over 25 grader).
Det var treg oppstart på karboneringen, og nå har det gått to uker siden flasking. Ølet er som sagt fortsatt hazy, men har god karbonering nå. Tydelig gjærpreg med banansmak. Avbryte karbonering eller karbonere lenger?

Hvordan få ut vørter som ikke vil ut kranen noe lett?
Spørsmål - jeg har nettopp skaffet meg en BB30, og merker at toppkanten peker ganske mye inn (sansynligvis av praktiske grunner). Jeg tok en test mesk med vann idag og merket at jeg kunne tappe ut 95% av vannet, men siste 5% ble igjen og var noe dritt og vanskelig å få ut kranen på en lett måte. Pleier dere å tilte hele BB rundt 180 grader og helle ut resten (og få litt vørter rundt på alt) eller har dere noen fancy triks?

Mulig jeg overtenker dette, men jeg liker å holde ting mest mulig rent proaktivt, slik at det blir minst mulig rengjøring i etterkant.

Når man skal «booste» OG med ekstrakt, hva er best av DME og LME? Og når tilsettes det for best resultat; etter skylling/før kok, eller under kok (evt når under kok)?

Nei, pleier å være tetting med pakning.
Hmm. på inngangen er det en hard plastaktig pakning. Utgangene har en liten kon utenfor gjengene som så ut til å passe fint nedi mutterene på co2 slangene. men kanskje det var en pakning nedi der også. Skal sjekke en ekstra gang når jeg kommer hjem.

Tilbake
Topp