Tråden for dumme spørsmål.

Tenkte meg egentlig ikke om nå. Når jeg stiller inn apparatet mitt på 68 så har jeg egentlig 66 når jeg sjekker med et termometer. Så det blir mer riktig å si at jeg har mesket på 66 grader.

Har vel satt ca 20 brygg tidligere uten noe problem. Dette har vært øl med OG:50 FG:12. Har aldri hatt problemer med dette. Har målt med to forskjellige Hydrometere. Første gang jeg prøver på litt sterkere øl, men jeg syntes det er veldig rart med så høy FG. Hadde den lagt på 16-18 så hadde jeg ikke reagert siden den skulle lagt på 14.

Har du tilsatt noe oksygen på noen måte før du tilsatte gjær? Hva har du gjort på de forrige bryggene?

Kan være gjær-relatert mtp på at det var slurry. Da kan det være hvilken gen du er på og hvordan du har høstet denne gjæren, Men det er veldig høyt, ja.

Har akkurat skiftet gjær. Hadde 17-18 brygg på samme gjær tidligere. Dette er 3 gangen jeg bruker denne gjæren, Pleier å sette gjæren i romtemperatur når jeg starter å brygge. Heller ut topplaget i glasset over gjæren. tapper 5 liter i gjæringskar før jeg fyller glasset, rister og heller over i gjæringskaret. rister litt på gjæringskaret sideveis før jeg tapper resten.

Vasker gjæren ved å helle 2,5-3,5 liter vann i gjæringskar. Rister godt og Venter ti min. Heller over i kjele og unngår å få med gamle humlerester og diverse. Venter 30-45 min og heller over på glass.

Sist redigert:
Kanskje det ikke er gjær-relatert likevel, etter 3 gen. Så lenge du ikke har selektert bort den mest attenuerende gjæren.

Noe som ikke helt kom frem av det du skrev. Hvis du lar det stå i romtemp fra da du starter bryggedagen så vil noe av gjæren "løsne" og flyte til topps, hvis du så ikke dekanterer før mange timer etter at du har tatt ut gjæren så heller du ut noe av den mest attenuerende gjæren.

Dekanter idet du tar den ut av kjøleskapet, hvis du ikke gjør det allerede.

Men en AA på 50% høres jo veldig merkelig ut. Sikker på at det ikke er målefeil da du målte FG?

Heller alltid ut før jeg starter å brygge. Aldri tenkt på det på grunn av at gjæren flyter til topps, men jeg har tenkt at den når raskere romtemperatur hvis jeg gjør dette med en gang. Nå er sjakken ferdig, så da er det kvelden. Satser på å coldcrashe og tappe på fat, så får vi se hvordan det går. Lite alkohol, men det kan jo hende det smaker greit allikevel.

Topphøstet gjær er alltid å foretrekke mtp vitalitet. Men du må gjøre opp en mening basert på litt research og erfaring, mtp hvor mye ekstrakt du vil starte gjær som har stått en stund på.

For å gi deg en pekepinn. Gammel gjær vil du være snill med. Første steget er ikke for å få mer gjærceller, det er for å sørge for at den gjæren du pitcher i starteren kommer pent ut av dvale og er klar til å ta på seg videre oppgaver. Andre steget og de etter det, er for å lage flere celler.

@Finn Berger og @Miguel : Til info så gikk ikke SG på denne ned noe mer, før jeg på mandag kveld tok jeg en desinfisert meskespade og løsnet litt gjær fra bunnen av gjæringskaret. I går kveld var den kommet ned på 1.009 (fra 1.014) og jeg startet likesågodt å kjøle ned før flasking nå til helgen. Tydelig at gjæren hadde gått i en form for dvale. Mulig det ikke er så bra å virvle opp gjær sånn, men jeg unngår i alle fall flaskebomber....

@Finn Berger og @Miguel : Til info så gikk ikke SG på denne ned noe mer, før jeg på mandag kveld tok jeg en desinfisert meskespade og løsnet litt gjær fra bunnen av gjæringskaret. I går kveld var den kommet ned på 1.009 (fra 1.014) og jeg startet likesågodt å kjøle ned før flasking nå til helgen. Tydelig at gjæren hadde gått i en form for dvale. Mulig det ikke er så bra å virvle opp gjær sånn, men jeg unngår i alle fall flaskebomber....

Jøss. Det var et drastisk tiltak med et litt drøyt resultat. Tempen hadde ikke sunket drastisk på noe tidspunkt?

Tenker å sette ny øl i morgen, dette blir mitt 3 totalt.
De to første har jeg vært lite fornøyd med så håper det blir bedre nå...

Det jeg lagde sist (Captains IPA ekstrakt sett) luktet å smakte IPA etter det var gjæret ferdig.
Puttet på flasker å forventet jo samme smak bare enda bedre når dem var klar.
Det gjorde dem ikke, smakte helt rart. Øl smaken var borte så ble mildt sagt skuffet.
God kullsyre i det men smakte rart, vanskelig å beskrive.

Må ha skjedd noe under flaskingen/ karboneringen da?

Skal sette samme settet igjen i morgen.

Tenker å sette ny øl i morgen, dette blir mitt 3 totalt.
De to første har jeg vært lite fornøyd med så håper det blir bedre nå...

Det jeg lagde sist (Captains IPA ekstrakt sett) luktet å smakte IPA etter det var gjæret ferdig.
Puttet på flasker å forventet jo samme smak bare enda bedre når dem var klar.
Det gjorde dem ikke, smakte helt rart. Øl smaken var borte så ble mildt sagt skuffet.
God kullsyre i det men smakte rart, vanskelig å beskrive.

Må ha skjedd noe under flaskingen/ karboneringen da?

Skal sette samme settet igjen i morgen.

Smakte det "gammelt" øl? Pregløst, dølt , rundt og litt ræva?

Artig! Det er det mest dramatiske resultatet av den teknikken jeg har hørt om:).

Ser ikke noen mulige negative konsekvener av dette så lenge du har vært omhyggelig med hygienen, og har minimalisert innblanding av luft. Det siste kan du vel ikke helt unngå, men jeg ville ikke tenke på det. Drikk og nyt og vær glad:).

Noen gjør det ene, andre det andre. Det viktigste er å være beredt på at gjæren kan tyte ut av låsen, eller presse opp lokket. Jeg putter hele greia, inkl. gjærlåsen i en sort søppelsekk med løs knute.

Noen gjør det ene, andre det andre. Det viktigste er å være beredt på at gjæren kan tyte ut av låsen, eller presse opp lokket. Jeg putter hele greia, inkl. gjærlåsen i en sort søppelsekk med løs knute.
Er det uavhenging av hvilken gjærtype en bruker ? Skal bruke S-33 på en slags Solsnu klone. I tillegg blir det tilsatt 450 gr. sukker fra Kandisirupen. 12 liters batch. Tenkte å lagre ølet(kanskje) til neste Jul.

OK.
Smakte på en hjemmelaget solsnu i går. Veldig god til å være så fersk. En del banansmak som jeg egentlig ikke er sånn fan av, men i går falt det i god smak. Så jeg vet ikke om den gjæren er så nøytral som jeg har sett blitt nevnt. Jeg synes den er Belgisk så det holder.

Tilbake
Topp