Han bruker ikke magnetrører....
Men da må vel OG på starteren være 1000 hvis en skal bruke 75% av sukkeret som grunnlag ?
Hvorfor bruker du ikke Brewersfriend kalkulatoren og velger "No Agitation" som algoritme.Stemmer. Og det blir store variasjoner i antallet etter hvor mye slurry du starter med. Derfor linken til denne artikkelen som mener det annerledes.
Svarte Frode . Men det du sier Miguel er jo en grei tommelfingerregel å bruke.
Bruker du magnetrører og stoler på Braukaiser modellen, så gjør du akkurat det. Funker greit her i huset sålenge starteren ikke blir opp mot 4-5 liter og antall celler du startet med var veldig lite.Men hele poenget mitt var egentlig at en kunne bruke størrelsen på starteren som utgangspunkt og ikke henge seg så mye opp i antallet ml startslurry.
Det er derfor du har oss. ;-)Kompisene mine himler litt med øynene når jeg ivrig forteller om bryggedagen min, he he.
Da lærte jeg noe nytt i dag også.
Blir egentlig litt for oppslukt av denne hobbyen.
Kompisene mine himler litt med øynene når jeg ivrig forteller om bryggedagen min, he he.
Kan nok bli litt for mye for de som ikke er så interessert i ølbrygging.
Bruker du magnetrører og stoler på Braukaiser modellen, så gjør du akkurat det. Funker greit her i huset sålenge starteren ikke blir opp mot 4-5 liter og antall celler du startet med var veldig lite.
Edit : Braukaiser modellen
If (initial cells < 1.4 Billion/gram extract)
yeast growth is 1.4 Billion / gram extract
If (initial cells between 1.4 and 3.5 Billion / gram extract)
yeast growth is 2.33 - 0.67 * Billion initial cells per gram extract
else
no yeast growth
En på utsiden. Behold den andre som reserve.Vis vedlegget 28201
Akkurat fått meg ny kran, det følger med to pakninger, bruke begge (innsiden og utsiden) eller kun en på utsiden?