Tråden for dumme spørsmål.

Stemmer. Og det blir store variasjoner i antallet etter hvor mye slurry du starter med. Derfor linken til denne artikkelen som mener det annerledes.
Svarte Frode :). Men det du sier Miguel er jo en grei tommelfingerregel å bruke.

Men da må vel OG på starteren være 1000 hvis en skal bruke 75% av sukkeret som grunnlag ?

Stemmer. Og det blir store variasjoner i antallet etter hvor mye slurry du starter med. Derfor linken til denne artikkelen som mener det annerledes.
Svarte Frode :). Men det du sier Miguel er jo en grei tommelfingerregel å bruke.
Hvorfor bruker du ikke Brewersfriend kalkulatoren og velger "No Agitation" som algoritme.

Den kalkulatoren er jo basert på den beste kunnskapen vi har såvidt jeg skjønner, selv om det blir noe omtrentlig uansett.

Jeg mener at man bruker 75% av sukkeret gitt at alt er spist opp. Hvis FG på starteren blir 1010 så må en kanskje trekke fra de 10 poengene også.
Bruker kalkulatoren og legger inn shaking.
Men hele poenget mitt var egentlig at en kunne bruke størrelsen på starteren som utgangspunkt og ikke henge seg så mye opp i antallet ml startslurry.

Men hele poenget mitt var egentlig at en kunne bruke størrelsen på starteren som utgangspunkt og ikke henge seg så mye opp i antallet ml startslurry.
Bruker du magnetrører og stoler på Braukaiser modellen, så gjør du akkurat det. Funker greit her i huset sålenge starteren ikke blir opp mot 4-5 liter og antall celler du startet med var veldig lite.

Edit : Braukaiser modellen
If (initial cells < 1.4 Billion/gram extract)
yeast growth is 1.4 Billion / gram extract
If (initial cells between 1.4 and 3.5 Billion / gram extract)
yeast growth is 2.33 - 0.67 * Billion initial cells per gram extract
else
no yeast growth

• Like
Reaksjoner: Mc.
Uansett. Hvert gram som blir pist opp genererer 1 milliard nye celler. Men bare tenk på at for hver 100g DME du bruker så får du 75 milliarder nye celler. Med mindre du teller så blir det unøyaktig uansett.

Nei, antallet celler du starter med er ikke så viktig, egentlig. Optimalt sett bør hver celle dele seg ca 3-5 ganger, og når du tenker på datterceller som deler seg så mange ganger igjen så skjønner du at startantallet har lite å si for det ferdige antallet celler man ender opp med.

Da lærte jeg noe nytt i dag også.
Blir egentlig litt for oppslukt av denne hobbyen.
Kompisene mine himler litt med øynene når jeg ivrig forteller om bryggedagen min, he he.
Kan nok bli litt for mye for de som ikke er så interessert i ølbrygging.

Da lærte jeg noe nytt i dag også.
Blir egentlig litt for oppslukt av denne hobbyen.
Kompisene mine himler litt med øynene når jeg ivrig forteller om bryggedagen min, he he.
Kan nok bli litt for mye for de som ikke er så interessert i ølbrygging.

Alltid noe nytt å lære :)

Ja, for mye prat om metallurgi, mykologi, biotransformering, pH og enzymer kan fort gjøre deg litt venneløs på en fest.

He he,ja dette forumet er femmenalt!
Og nå kan jeg få sove i trygg forvissing om at Solsnu klonen som står og gjærer har det bra.

Bruker du magnetrører og stoler på Braukaiser modellen, så gjør du akkurat det. Funker greit her i huset sålenge starteren ikke blir opp mot 4-5 liter og antall celler du startet med var veldig lite.

Edit : Braukaiser modellen
If (initial cells < 1.4 Billion/gram extract)
yeast growth is 1.4 Billion / gram extract
If (initial cells between 1.4 and 3.5 Billion / gram extract)
yeast growth is 2.33 - 0.67 * Billion initial cells per gram extract
else
no yeast growth

In Braukaiser We Trust:) + litt enkelt øyemål for å sjekke at keiserns prediksjoner har slått til;).

• Like
Reaksjoner: Mc.
Vill det fungere greit å fylle/karbonere på en 2 liters ''growler'' med flipp kork?
Eller er ikke dette å anbefale?

Har en stående som jeg kunne tenkt meg å bruke når flaskedagen kommer.

Jeg har gjort det med hell mange ganger jeg. Fin å dra frem når man har invitert til middag. Bruk helst med en gjærtype som legger seg fast i bunnen. Det blir jo skjenket mer enn en gang av en så stor flaske.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Brygget en quad som har gjæret i 3 uker nå, OG 1085, FG 1015. Brukte to ferske rør med WLP530 uten starter.
Den står til CC nå, og skal flaskes i morgen. Bør vi tilsette litt ekstra gjær før flasking?
Har ikke fått tak i Lallemand CBC-1 eller Fermentis F2 som jeg fikk tips om er bra for å tilsette før vi flasker for å sikre bra karbonering.
Vil da evt 1/4 pakke med US-05 gjøre jobben?

Hva foretrekker folk å gjære i? Kjøleskap eller fryseboks? Tenker da på å ha 2 bøtter gående samtidig.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Tilbake
Topp