Hvordan bruker man PBW?
Må det alltid brukes i varmt vann på 60*C?
Er det ubrukelig i kaldt vann i motsetning til starsan?
At gjæren går helt ned på 1.005 er nok ikke så viktig. En tommelfingerregel jeg for øvrig forholder meg til, er at FG bør være 1/4 av OG eller mindre. Det betyr at jeg vil anbefale deg å vente og håpe på at den synker litt til før flasking.Sjekket ølet jeg satt for en uke siden i går:
SG er nå på 1016 (OG var 1058)
Denne skal ned til rundt 1005, men tviler det kommer til å skje. Ingen bobling i gjærlåsen lengre nå.
Smak, farge og lukt er bra, blir det slik når det er ferdig er jeg fornøyd!
La i 75 gram humle pellets som jeg skulle nå.
Vente en uke til å måle på ny da?
Men hva om gjæren er ferdig liksom, hvordan blir det da ved flasking/karbonering?
En såpass stor forskjell på 15m humle gir kanskje rundt 10IBU mindre bitterhet, så det kan være lurt å vurdere å øke bitterhumlen på 60m til 10IBU mer for å kompansere slik at du når oppskriftens IBUSkal brygge en Amerikansk Brown Ale nå. Oppskriften sier 35g Ahtanum på 9.1% alfasyre.
Min har bare 3.4%
Skal i på 15min for smak. Hvor mye har det å si at den ikke er høy nok alfasyre i?
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Takk for svar. Regna litt på det i beercalc og fant ut av det med bitterheten.En såpass stor forskjell på 15m humle gir kanskje rundt 10IBU mindre bitterhet, så det kan være lurt å vurdere å øke bitterhumlen på 60m til 10IBU mer for å kompansere slik at du når oppskriftens IBU
Du kan bruke denne kalkulatoren for å beregne, eller et fullstendig bryggeprogram, f.eks beercalc.org
Kommer vel an på om du ønsker mer smak av 15min humlen enn det oppskriften sikter på.Takk for svar. Regna litt på det i beercalc og fant ut av det med bitterheten.
Så du vil ikke anbefale å ha mer ahtanum i på 15min istedet for mer bitterhumle? Vil det gi for mye av smaken da?
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk