Tråden for dumme spørsmål.

Ny fråga:
La oss si at man vil lage en ale med lav alkohol, uten at det blir kattepiss, hva gjør man da?
Mesker på høy temperatur for å få noe restsødme? Gir det "munnnfølelse"?
Eksempler på de jeg liker er Brooklyn 1/2 ale session saison som folkøl 3,2%, og Dead pony club 3,8%.
 
Kanskje mye rug kan hjelpe?
Laget en gang en Ipa med 40% rug.
Den ble vurdert og funnet for fyldig til å kunne kalles Ipa.
 
Noen som vet om man får byttet feilvareflasker på polet når det gjelder øl, slik det er med vin som er "korket" osv? Jeg hadde en Westmalle dubbel som var helt uten kullsyre som det bare var å helle ut.
Var innom polet for en ny handletur og fortalte om to infiserte øl de hadde anbefalt. Fikk beskjed om å komme med innhold/flasker. Kommer aldri til å gidde det...
 
Var innom polet for en ny handletur og fortalte om to infiserte øl de hadde anbefalt. Fikk beskjed om å komme med innhold/flasker. Kommer aldri til å gidde det...

Du har sikkert helt de ut. Men for fremtiden, gjør det. Vi er folk som setter øl høyt, de er seriøse, la oss samarbeide.De trenger tilbakemelding for å bli bedre. "fint"-øl er relativt nytt for de, la de skjønne at det ikke bare er vin eller sprit det er snakk om. La de skjønne at øl er høyt verdsatt, kanskje vi f.eks får flere kjølerom. Ser greia di, men ta en for laget.
 
Var innom polet for en ny handletur og fortalte om to infiserte øl de hadde anbefalt. Fikk beskjed om å komme med innhold/flasker. Kommer aldri til å gidde det...
Har fått to infiserte øl med i årets juleølbestilling. Korka begge og tok de med på neste visitt. De spør hva som var galt og så får du en tilgodelapp. Få grunner til å ikke gjøre det, med mindre man bor krøkkete til. Produsenten får jo ikke tilbakemelding på feil dersom forbruker ikke gir beskjed.
 
Kommer til å benytte ny kork. Vil ikke ha svineriet lekk :)
Får se hvor mye som kommer tilbake. Er vel viktig at det er mer enn en liten slant...
 
Kommer til å benytte ny kork. Vil ikke ha svineriet lekk :)
Får se hvor mye som kommer tilbake. Er vel viktig at det er mer enn en liten slant...
Regelen for vin er 3/4 flaske, mener jeg å ha hørt for lenge siden. Men tror ikke de er nazi på det. Poenget er vel at man skal vise at man ikke forsøker å drikke og kose seg gratis.
 
Ikke i det hele tatt ;) Dropp å bruke gjærlåsen som en indikator. Det eneste den indikerer er at det går en eller annen gass gjennom den, ikke noe annet :) Hvis det bobler så går det gass, hvis det ikke gjør det så går det ikke gass gjennom den. Det er alt den gjærlåsen viser, egentlig.

Ja skal definitivt ikke ta gjærlåsen som noe mal fremover!

Angående karbonering.
Er det greit å ha flaskene stående på kjøkkenet på rundt 22 grader?
Er jo ikke mørkt der hele døgnet liksom men litt lys fra taklampen/ vinduet. Ikke direkte sollys da.

Eller bør jeg ha dem på et eget rom som er mørkt hele tiden?
Har et rom jeg kan rydde litt plass på + sette en ovn der.
 
Prøver febrilsk å finne et slikt stigrør til øl ut på et 19 liters cornelius fat på ebay/Ali, slik at jeg kan lage meg en tryllestav/lang pinne til O2 en min, som per nå har myk slange med en stein festet til enden. Men jeg finner ingen på ebay/ali. Noe som sier meg at jeg ikke søker riktig. Noen som vet hva den dingsen jeg leter etter heter på engelsk?
 
Prøver febrilsk å finne et slikt stigrør til øl ut på et 19 liters cornelius fat på ebay/Ali, slik at jeg kan lage meg en tryllestav/lang pinne til O2 en min, som per nå har myk slange med en stein festet til enden. Men jeg finner ingen på ebay/ali. Noe som sier meg at jeg ikke søker riktig. Noen som vet hva den dingsen jeg leter etter heter på engelsk?
Dip tube. Plundrete å sende, så jeg tviler på om du finner det. Koster ikke all verden i norske bryggebutikker.
 
https://www.amazon.com/OxyWand-Micron-Stainless-Oxygenation-Stone/dp/B016X7XNMA
Denne kan da brukes til både tapping og oksygenering... :)
21zlONtF6tL._SY355_.jpg
 
JetCarrier ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Dette er jeg rett og slett ikke flink nok til å få til selv, har du noen tips?

Edit: Vent litt! Mye mulig at jeg faktisk ER så flink!
Edit 2: Ja! Jeg er et geni! Jeg har fått sendt denne via Jet Carrier til meg selv! Takk alle!
 
Sist redigert:
Tja.

1. Registrer deg
2. Du får da en personlig adresse du kan bruke når du skal handle
3. Oppgi denne adressen på stedet du handler
4. Logg deg inn på Jetcarrier og registrer ny sjø/- eller flypakke (sjekk på jetcarrier hva som er forskjell på disse to)
5. Registrer dokumenter på din jetcarrierordre (du kan bruke ordrebekreftelsen fra nettstedet du handlet fra)
6. Vent til pakka kommer i posten
7. Betal jetcarrier-regning når denne kommer

:)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp