Tråden for dumme spørsmål.

Er det noen som har erfaring med å bruke american ale 2 fra wyeast på litt lavere temperaturer? Brygga en stout for 6 dager siden og har gjæret ned fra 1060 til 1020. Den har tydeligvis gjæret ned, men er det risk for at gjæren har gått i dvale? (Gjærer på ca 14-15 grader celsius)

Sent from my Moto G (4) using Tapatalk
 
Fabrikknye cornyfat. Skrubbe/vaske de før bruk, eller bare pumpe starsan gjennom?
(Burde kanskje vært laget en tråd som heter Dagens Lateste).
 
Har en blond til mesk nå og har allerede en brown ale som opptar plass i gjæringsskapet.
Har dog en tom fryseboks og en itc 310 som jeg kan koble sammen for å gjære blonden i. Men det er litt vell kaldt i kjelleren der det står. Ca 10grader. Hva anbefaler folk å bruke som varmekilde i en ganske stor fryser? Har en vifteovn og en frostvakt som kan brukes som varmekilde.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Bare for å dobbeltsjekke:

Denne vil passe i denne? Står 1/4" NPT på godset på den første iallefall, men har aldri sett at det har stått "right hand thread" på noe før.
 
Ettersom dette er tråden for dumme spørsmål, våger jeg meg frampå med et dumt spørsmål:
Hvorfor er det en tråd med 2829 innlegg som handler om alt mellom himmel og jord? Er det ikke bedre å legge ut hvert spørsmål i egen tråd så vi ser i topic hva tråden handler om? Vil vel også bli enklere å bruke søkefunksjonen vil jeg tro når når temaet står i overskriften.
 
Hmmmm det er mange som bor her inne nå,for dem er dette livet......her har de familie,venner,kolleger,hobby,fritid,noen som tar dem seriøst og så videre.....
Norbrygg har blitt som alle andre forum på nett full av nerder:) men,men det kan jo være morro å lese av og til......
 
Ettersom dette er tråden for dumme spørsmål, våger jeg meg frampå med et dumt spørsmål:
Hvorfor er det en tråd med 2829 innlegg som handler om alt mellom himmel og jord? Er det ikke bedre å legge ut hvert spørsmål i egen tråd så vi ser i topic hva tråden handler om? Vil vel også bli enklere å bruke søkefunksjonen vil jeg tro når når temaet står i overskriften.
Som nybegynner var denne tråden veldig nyttig for meg. Fullstendig lavterskel. I mange forum på nettet blir man kjapt arrestert av forumpolitiet hvis man stiller et spørsmål som er stilt før, gjerne i en historisk tråd fra sent i forrige årtusen som man forventer at folk søker etter med et ofte buggy søkesystem.
Denne tråden er et fristed for nybegynnere der nettopp ingen spørsmål er for dumme. For dem som ikke er interessert, så er det en enkel tråd å ignorere, sammenlignet med at hvert av disse spørsmålene skulle ha en egen tråd. Jeg synes den er en god ting.
 
Hvis jeg har brygget en belgisk trippel som er bestående av bare pilsner og hvetemalt som basemalt, men bruker en ale gjær og gjærer på en 18-20*C, er det da en ale eller en pils? Eller noe imellom?
Utseendemessig ser den ut som en pils, men er 8-9% :p
 
Hvis jeg har brygget en belgisk trippel som er bestående av bare pilsner og hvetemalt som basemalt, men bruker en ale gjær og gjærer på en 18-20*C, er det da en ale eller en pils? Eller noe imellom?
Utseendemessig ser den ut som en pils, men er 8-9% :p
Det blir ingen pils, det blir en sterk, lys ale. Uten mer info om gjær og humle er det ikke stort mer man kan si.
 
Hvis jeg har brygget en belgisk trippel som er bestående av bare pilsner og hvetemalt som basemalt, men bruker en ale gjær og gjærer på en 18-20*C, er det da en ale eller en pils? Eller noe imellom?
Utseendemessig ser den ut som en pils, men er 8-9% :p
Det er overgjæret, så det er en ale. Pilsnermalt er brukt i mange andre stiler og typer enn pils (jeg har selv valgt pilsnermalt som hovedmalt for flere av mine brygg uten at jeg ennå har brygget en eneste pils).
Hvis du har brukt belgisk gjær, så vil jeg vel si du har brygget en variant av Belgian Tripel (altså en ale), muligens mot en Belgian Golden Strong Ale.
 
Er greit å ha flasker til karbonering i et rom som holder rundt 22-23 grader?
Når jeg kjenner på flaskene føles dem kaldere liksom.

Men regner med skumlag øverst i flaskene er tegn på at det er karbonering på gang?
 
Er greit å ha flasker til karbonering i et rom som holder rundt 22-23 grader?
Når jeg kjenner på flaskene føles dem kaldere liksom.

Men regner med skumlag øverst i flaskene er tegn på at det er karbonering på gang?

Ja - de fleste pleier vel å anbefale "romtemperatur" til karbonering, hvor et greit gjennomsnitt er vel rundt 20*C. Merk at flasketemp er forskjellig på væsken inni, glass og luften utfor - så det å stille den i motsatt ende av rommet som ovnen kan gjøre utfall. Jeg har et gammelt termometer jeg legger rett oppå haugen min med flasker/gjæringskar for å få et greit bilde. Ang smak tør jeg ikke si noe sikkert ang karbonering, men vil tro det har lite til ingen innvirkning.

Litt bobler/skum er vel å forvente, men 1cm eller mer feks hadde vært rart...
 
Hvordan er det med rom som er 18 -19
kan fort bli litt kaldt nå på vintern og kan ikke ha alle flaskene mitdt i stua
 
Ja har et termometer der flaskene står som viser rundt 22, så da bør det være greit.

Ikke mye nei, bare såvidt bobler liksom.

Har bare stått siden lørdag, så er enda endel venting igjen.
 
Tilbake
Topp