Tipper doble vegger med isolasjon og kjøle-/varmesløyfe.Hei
Hvordan fungerer egentlig temperaturkontroll på de store koniske gjærkarene som mikrobryggerier bruker?
Som nybegynner var denne tråden veldig nyttig for meg. Fullstendig lavterskel. I mange forum på nettet blir man kjapt arrestert av forumpolitiet hvis man stiller et spørsmål som er stilt før, gjerne i en historisk tråd fra sent i forrige årtusen som man forventer at folk søker etter med et ofte buggy søkesystem.Ettersom dette er tråden for dumme spørsmål, våger jeg meg frampå med et dumt spørsmål:
Hvorfor er det en tråd med 2829 innlegg som handler om alt mellom himmel og jord? Er det ikke bedre å legge ut hvert spørsmål i egen tråd så vi ser i topic hva tråden handler om? Vil vel også bli enklere å bruke søkefunksjonen vil jeg tro når når temaet står i overskriften.
Det blir ingen pils, det blir en sterk, lys ale. Uten mer info om gjær og humle er det ikke stort mer man kan si.Hvis jeg har brygget en belgisk trippel som er bestående av bare pilsner og hvetemalt som basemalt, men bruker en ale gjær og gjærer på en 18-20*C, er det da en ale eller en pils? Eller noe imellom?
Utseendemessig ser den ut som en pils, men er 8-9%![]()
Det er overgjæret, så det er en ale. Pilsnermalt er brukt i mange andre stiler og typer enn pils (jeg har selv valgt pilsnermalt som hovedmalt for flere av mine brygg uten at jeg ennå har brygget en eneste pils).Hvis jeg har brygget en belgisk trippel som er bestående av bare pilsner og hvetemalt som basemalt, men bruker en ale gjær og gjærer på en 18-20*C, er det da en ale eller en pils? Eller noe imellom?
Utseendemessig ser den ut som en pils, men er 8-9%![]()
Er greit å ha flasker til karbonering i et rom som holder rundt 22-23 grader?
Når jeg kjenner på flaskene føles dem kaldere liksom.
Men regner med skumlag øverst i flaskene er tegn på at det er karbonering på gang?
Går greit det,tar kanskje litt lenger tid bare..Hvordan er det med rom som er 18 -19
kan fort bli litt kaldt nå på vintern og kan ikke ha alle flaskene mitdt i stua
Jepp. Har ca 19 grader i kjelleren. Har ikke hatt problemer med karbonering.Går greit det,tar kanskje litt lenger tid bare..