Tempkontroll er veldig Nice To Have. Men så lenge tempen er relativt stabil får du antagelig et godt øl. Rundt 20 høres greit ut for ale-gjær. Det som er med for høy temp, er at gjæren kan produsere fusel, som kan gi en (ganske heftig, hvis du er uheldig) usmak av «alkohol» type himkok.Kanskje et dumt spørsmål. Hvor viktig er temp. Kontroll. Altså mitt brygg har stått på ca 20 grader hele tiden. Men har nok hoppet opp og ned fra 20 til 22. Skader dette øllet?
På ingen måte. Men desto høyere temperatur, desto mer smaker setter gjæren på ølet. I noen øltyper regnes det som usmak, i andre er det en forutsetning.Kanskje et dumt spørsmål. Hvor viktig er temp. Kontroll. Altså mitt brygg har stått på ca 20 grader hele tiden. Men har nok hoppet opp og ned fra 20 til 22. Skader dette øllet?
Jeg synes det er alfa omega dritviktig. men hvordan du får kontroll er hipp som happ. men når du sier at det har hoppet opp og ned så går jeg ut ifra at du tenker romtemperatur. Det er temperatur i selve ølet som er viktig.På ingen måte. Men desto høyere temperatur, desto mer smaker setter gjæren på ølet. I noen øltyper regnes det som usmak, i andre er det en forutsetning.
På ingen måte. Men desto høyere temperatur, desto mer smaker setter gjæren på ølet. I noen øltyper regnes det som usmak, i andre er det en forutsetning.
Jeg synes det er alfa omega dritviktig. men hvordan du får kontroll er hipp som happ. men når du sier at det har hoppet opp og ned så går jeg ut ifra at du tenker romtemperatur. Det er temperatur i selve ølet som er viktig.
Edit siterte feil innlegg.
I oppskriften til bryggselv.no angis 3 måneder, og det er ikke helt galt. Satte min i begynnelsen av september, og den smaker rett og slett fortreffelig nå. Men når det er sagt så var den langt fra vond etter bare noen uker på flaske heller....Når bør 7 sorter settes om den skal være ferdig til neste jul?
Har en IPA som er blitt litt for syrlig etter utgjæring. Har brukt et helt nytt oppsett, og har rett og slett bommet på tilsetning av fosforsyre.
Hva kan jeg tilsette for å redusere PH i ølet uten å få for mye bismak? CaCO3?
Gode poenger, @Miguel. Det vil jo heller ikke være særlig kontakt med ølet så langt oppe.
Jeg syntes ikke man skal belage seg på å være nazi... sånn generelt...Skal man være nazi ville jeg ikke belaget meg på akkurat det du mente der. En mikrobiologisk verden er nok mer mystisk enn man kan se den utenifra, så visuell/direkte kontakt tror jeg behager mer øyet enn den virkelige lille-verdenen.
Jeg syntes skal belage seg på å være nazi... sånn generelt...
hahaha kveldens lille typo. redigert nå.Nei det vil som oftest gå bra. Nazi er ikkje noke bra. [emoji1]
Sent from my iPhone using Tapatalk